Izvor: Politika



Pre nego što je počelo spoljašnje vrednovanje škola, obavljene su temeljne pripreme – oformljena je posebna komisija od 30 stručnjaka koji su definisali standarde i istovremeno se obučavali za vrednovanje, a sve pod kontrolom stručnjaka i konsultanata iz Holandije, Škotske, Engleske i Nemačke koje su članice Evropske konfederacije inspektorata. Napravljen je i pravilnik kojim se prvi put dodatno uređuje samovrednovanje škola, dok se pre njega to radilo na osnovu samo jednog člana zakona.

Prosvetni savetnici za ocenjivanje škola rade na osnovu priručnika koji opisuje procedure, formulare, standarde i sve ostalo što im je potrebno za ocenjivanje. Napravljena je i baza podataka u kojoj se čuvaju ocene i izveštaji iz vrednovanih škola. One obrazovne ustanove koje su dobile loše ocene će savetnici posećivati češće nego obično, a za ostale se provera vrši na svakih pet godina.

"Podaci iz ove baze će posebno pomoći donosiocima odluka u obrazovanju da vide koje škole u kojoj meri ispunjavaju standarde i da sistemski deluju", izjavila je Marija Krneta, prosvetni savetnik u Školskoj upravi Beograd.

Škole se ocenjuju na skali od jedan do četiri i one koje dobiju slabu ocenu, biće sankcionisane ako se u predviđenom roku ne poprave.

"Skala ima četiri ocene – ne slučajno. Kad je na skali i ocena pet, lako se pribegava sredini, odnosno oceni tri. Upravo to smo hteli da izbegnemo. Kad je skala četvorostepena, ocene su povoljne ili nepovoljne," objasnila je je Gordana Cvetković, načelnica Školske uprave Beograd.


Prvo spoljašnje vrednovanje je obavio tim Školske uprave Beograd u Osnovnoj školi „Karađorđe”. Tamo su savetnici dva dana prisustvovali časovima kod različitih nastavnika, proveravali dokumentaciju, planove i programe rada, razgovarali sa zaposlenima, đacima i roditeljima.

"Dok je vrednovanje bilo na nivou pilot-projekta, zadatak direktora bio je da odabere učenike i roditelje sa kojima ćemo razgovarati. Ovoga puta nije bilo tako. Dva dana pred dolazak u školu tražili smo da u grupi dece budu učenici pod rednim brojem 14 u dnevniku, po tom principu odabrali smo i roditelje da bismo dobili što objektivnije rezultate. Intervjuisali smo đake koji postižu različit uspeh, i roditelje koji sa ovom školom imaju različita iskustva", rekla je Cvetkovićeva, dodajući da je obaveza savetnika da školi najave posetu četiri nedelje ranije, obave pripremni sastanak sa direktorom i preciziraju kada će razgovarati sa decom i roditeljima, jer se njihovo vreme i obaveze i te kako uvažavaju.