Deca predškolskog uzrasta koja koriste tablete i druge ekrane kako bi se zabavili, ne uče važne veštine upravljanja emocijama, zbog čega češće imaju napade besa. To dovodi do toga da im često roditelji opet guraju ove uređaje u ruke kako bi se umirili, i tako se ulazi u začarani krug.

Istraživači sa Univerziteta u Šerbruku, Kanada, pisali su o tome u stručnom časopisu JAMA Pediactrics.

Autori studije su izneli da se prosečno vreme koje mala deca provode koristeći mobilne uređaje povećano sa pet minuta dnevno u 2020. na 55 minuta dnevno u 2022. godini, te da mnogi četvorogodišnjaci već imaju svoje uređaje.

Istraživanja su pokazala da previše izloženosti ekranima može negativno da utiče na zdravlje, akademske i socijalne veštine dece predškolskog uzrasta jer nemaju dovoljno interakcije sa roditeljima, a ni sa vršnjacima.

Za potrebe ove studije, roditelji 315 mališana su prijavljivali koliko su njihova deca koristila uređaje u 2020. kada su imali tri i po godine, u 2021. kada su imali 4,5 godina i u 2022. kada su imali 5,5, godina. Njihov temperament meren je pomoću upitnika o ponašanju.

Američka akademija za pedijatriju preporučuje da se korišćenje ekrana ograniči na sat dnevno (ili sedam sati nedeljno) i to visokokvalitetnog programa za decu od dve do pet godina. Mališani koji su učestvovali su studiji su prosečno provodili 6,5 sati nedeljno na tabletima u uzrastu od tri i po godine, 6 sati i 42 minuta nedeljno u uzrastu od 4,5 godina i sedam sati nedeljno u uzrastu od pet i po godina.

Naučnici su istakli da je korišćenje tableta kod dece od tri i po godine vodilo do češćeg ispoljavanja besa i frustracija godinu dana kasnije. Dečji tantrumi u uzrastu od 4,5 godina povezani su sa povećanim korišćenjem tableta do 5,5 godina.

"Korišćenje ekrana i mobilnih uređanja posebno sve je prisutnije u životima male dece. Naša studija sugeriše da izloženost ekranima u ranom detinjstvu ometa sposobnost dece da upravljaju besom i frustracijom, što za posledicu ima češće izlive besa", poručili su naučnici.

Istine radi, postoje neka ograničenja ove studije, poput toga da je sprovedena tokom pandemije kovida-19, kada su ekrani češće korišćeni kao "dadilje". Takođe, nije uzeto u obzir kakvom programu su deca bila izložena na ekranima, ali je svakako potrebna jedna umerenost kada je u pitanju izloženost mališana uređajima.

BONUS VIDEO:

Digitalna demencija kod dece TikTok/stricek_dusko