U međunarodnom istraživanju dostignuća iz matematike i prirodnih nauka (TIMSS) naši učenici četvrtih razreda osnovnih škola postigli su prilično dobre rezultate – iznad svetskog proseka su, ali i dalje prilično ispod "Azijskih divova."
Naime, rezultati učenika četvrtih razreda osnovnih škola iz Srbije vrlo su slični rezultatima iz 2011. godine, ali se u pojedinim oblastima matematike uznapredovalo, pa su osnovci statistički gledano bolji u prikazu podataka, što jedna od učesnica ovog istraživaja Ivana Jakšić iz Instututa za pedagoška istraživanja objasnila sve češćim korišćenjem infografika, prezentacija... Takođe, deca su bolja i u primeni znanja nego pre četiri godine kada je rađeno prethodno istraživanje.
Učenici iz Srbije su iz oblasti metematike osvojili 518 bodova, a na testu iz prirodih nauka (živi svet, neživi svet, nauka o Zemlji) 525 bodova, što je iznad svetskog proseka koji iznosi 500 bodova.
Kao i ranijih godina najveće dostignuće u matematici su postigli učenici iz zemalja dalekog istoka – Singapur, Hong Kong, Južna Koreja, Tajvan, Japan. Odmah iza njih su severna Irska Rusija.
Ono što je interesantno je da je naša zemlja iznad Nemačke, a u regionu smo u rangu sa Slovenijom, Bugarskom, ali malo ispod Hrvatske. Samo nekoliko mesta smo ispod Kanade i Španije.
Po postignućima iz prirodnih nauka opet smo bolji od Nemačke, ali i Kanade, Hrvatske, Danske. I u ovoj oblasti prednjače “azijski tigrovi”, ali su visoko rangirani i Japan, Finska i Rusija.
Pomoćnica ministra za osnovno i predškolsko obrazovanje Vesna Nedeljković je istakla na konferenciji za novinare da rezultati ovog istraživanja pokazuju da imamo kolege i đake koji mogu da stanu rame uz rame sa kolegama iz zapadnih i bogatijih zemalja.
”Rezultati su pokazali je da se Srbija nalazi iznad proseka, i zaista možemo biti ponosni na našu decu, učitelje , ali i roditelje.”
Roditelji i vaspitači presudni
Jako je zanimljivo da se 85 odsto razilka u postignućima pripisuje individualnim učeničkim karakteristikama, a 15 osto potiče od razilka među školama koje učenici pohađaju.
Ono što je istaknuto kao bitno, i što može iznenaditi mnoge roditelje je da ono što oni rade sa decom pre poslaska u školu, kao i ono što se radi u predškolskim ustanovama, je od presudnog značaja za dalje postignuća dece. Takođe, bitan momenat je i socio-ekonimski status roditelja, a pri tom se misli na kućne resurse za učenje, obrazovanje (sopstvena soba, radni sto, internet, telefon) kao i zanimanje roditelja.
”Istraživanje je pokazalo da deca koja poseduju više resursa za rad, obrazovanje imaju bolja postignuća, kao i da ukoliko su roditelji obrazovaniji deca su bolja u matematici.
Evidentna je i značajna razlika u postignućima one dece čiji roditelji nikada nisu radili za platu i onih koji su profesionalci u svom poslu”, istakla je Jakšić i dodala da je to u sprezi sa predškolskim obrazovanjem
”Ona deca koja su duže pohađala predškolsku ustanovu, odnosno vrtić u budućnosti su postizala bolje rezultate. Tako su deca koja su bila godinu dana u vrtiću dobijala 504 poena, a ona koja su išla i u jaslice (bila oko četiri godine) čak 41 poen više.
Bitan faktor uspeha učenika je i rano jezičko i matematičko opismenjavanje.
Učesnici ovog istraživanja, kao i nadleženi u Ministarstvu prosvete dali su svoj odgovor na večitu dilemu roditelja - da li decu treba učiti da čitaju i pišu pre škole?
Istraživanje je pokazalo da učenici koji su ovladali veštinama recitovanja, brojanja, čitanja i pisanja imaju bolji uspeh na kraju četvrtog razreda, ali , kako kaže državni sekretar Anamarija Viček, to ne znači nužno da roditelji treba da opismenjavaju decu pre polaska u školu, već da ih pripreme da što lakše savladaju čitanje, pisanje i ono što ih čeka u prvom razredu.
”Naše ministarstvo priprema pilot projekat koji se tiče unapređenje predškolskog obrazovanja i već 2017-2018. godine trebalo bi da bude testiran, a potom i primenjen u predškolskik ustanovama. Ovo istraživanje nam je samo pokazalo da idemo u dobrom pravcu”, naglasila je Viček.
Pozitivan stav i primereno vladanje važni
Kada je reč o školskim aktivnostima i onome na šta škola i predavači mogu da utiču, jako je važno da se deca ne plaše matematike, odnosno da imaju pozitivan stav, kao i dovoljno samopouzdanja. Tada će njihov uspeh biti bolji.
”Takođe, učenici koji nastavu matematike posmatraju kao angažujuću, postižu bolje rezultate. To znači da dete razume učitelja/učiteljicu, da je zainteresovano za ono što govori, kao i da učitelj sluša ono što dete ima da kaže", istakla je Ivana Jakšić.
Svakako je važno da učenici imaju što manje neopravdanih izostanka sa nastave, kao i da se ne ometa čas, da se na kasni, a posebno da se spreče verbalni i fizički obračuni.
”I to u znatnoj meri utiče na postignuće. Oni koji su imali disciplinske probleme imali su 40 bodova manje od onih koji su se primereno ponašali”, kaže Jakšić.
DOKTOR JE BEZ BLAMA TRAŽIO 900 €: Iskustvo mame Danijele iz Novog Sada kojoj je beba jedva preživela jer nije imala pare
SAMO JEDNA DEVOJČICA U SRBIJI SE OVAKO ZOVE: Svaki dan ga čujete, a ne bi vam palo na pamet da je žensko ime
MAME U SRBIJI ODABRALE: Ovo je lista od 10 najlepših imena za dečake, a ne zna se koje ima moćnije značenje
TRI RUSKA MUŠKA IMENA KOJA SRBI OBOŽAVAJU: Vrlo su popularna među mladim roditeljima, zvučna su i imaju moćna značenja
TRI ŽENSKA RUSKA IMENA KOJA SRBI OBOŽAVAJU: Nose ih brojne generacije, ali poslednje 3 godine su mega popularna