Da bi dete bilo vaspitano onako kako vi želite, potrebno je da mu posvećujete pažnju i vreme da bi naučilo sve ono što smatrate da je važno. Ipak, koliko god da ste posvećeni kao roditelj, koliko god da ste strpljivi, gotovo je neizbežno da dete ponekad ispolji i neko nepoželjno ponašanje, ali dobra vest je da svako ponašanje uz malo truda može da se ispravi, samo je važno da znate kako.

Savete o tome kako da ispravite neka česta neželjena ponašanja kod mališana smo potražili kod edukovane savetnice u oblasti roditeljstva, Tatjane Javorine.

Većina roditelja prolazi sa svojom decom kroz izazovnu fazu u kojoj mališani imaju napade besa ili tantrume. Javorinu smo pitali da li postoje deca koja nemaju tantrume i kako je najbolje da roditelji reaguju kada mališani imaju napad besa.

"Da, iako je takav slučaj zaista redak na našim prostorima, postoje deca koja minimalno prolaze kroz izazovnu fazu uzrasta od druge do treće godine i kasnije. Ovo su deca sa kojima se od malih nogu radilo na emocionalnoj regulaciji i komunikaciji. Od početka su učena kako da prepoznaju i nose se sa negativnim emocionalnim impulsima koje će neminovno osećati u određenim situacijama. Deca kojima je pokazan i naučen način suočavanja sa takvim impulsima imaju veće šanse da ih efikasno regulišu. Ova deca znaju šta da urade jer su im od malih nogu ponuđene alternative za reagovanje u stresnim i emotivno izazovnim momentima. Ovakav pristup omogućava deci da razviju zdravije emocionalne strategije i ponašanja koja će im koristiti tokom celog života".

Ako i vi imate problem da morate detetu da ponovite nešto "sto puta" da bi vas poslušalo, evo u čemu je problem i kako da ga rešite.

"Fascinantno je kako se roditelji često fokusiraju na pogrešne stvari kada je reč o dečjem učenju i ponašanju. Jedna od najvažnijih lekcija koju roditelji treba da shvate jeste da je ponavljanje učiteljica života. Za decu mlađu od 6, 7, 8 godina, neophodno je ponavljati određene radnje, ponašanja i aktivnosti i po stotinu puta kako bi ih usvojili. Ovaj proces je povezan sa automatizovanim učenjem, odnosno formiranjem navika.

Potrebno je puno puta ponoviti određenu radnju detetu tokom određenog vremenskog perioda, kako bi dete nakon nekoliko nedelja ili meseci usvojilo tu radnju kao naučenu. Ovaj proces je sličan i kod odraslih kada počinjemo da savladavamo neku novu veštinu, kao što su sportske discipline, učenje sviranja novog instrumenta ili obavljanje nove aktivnosti. Ponavljanje vežbe iznova i iznova čini nas boljima u tome", kaže Javorina, dodajući da roditelji ne bi trebalo previše da se fokusiraju na to koliko puta ponavljaju detetu određene zahteve.

"Umesto toga, treba da promene i koriguju način na koji traže određene stvari od deteta. Kada se zahtevi postavljaju na adekvatan način, saradnja dece će biti daleko veća, a verovatnoća da će deca ispuniti ono što se od njih traži će biti mnogo veća. Ključ je u strpljenju i doslednosti. Kroz strpljivo ponavljanje i prilagođavanje pristupa, roditelji mogu postići bolje rezultate u učenju i ponašanju svoje dece, čime će se stvoriti zdravija i produktivnija dinamika unutar porodice", zaključila je savetnica Javorina.

Zabranjeno preuzimanje dela ili čitavog teksta i/ili foto/videa, bez navođenja i linkovanja izvora i autora, a u skladu sa odredbama WMG uslova korišćenja i propisima Zakona o javnom informisanju i medijima.

BONUS VIDEO:

Mama bacila skoro sve dečje igračke TikTok/alicexmayx