Retko koje dete ne voli more. Uglavnom ga sva deca željno iščekuju, da bi uživali satima na plaži igrajući se vodom i peskom na suncu. Ponekad se roditeljima učini da su suvišni u toj igri koju deca i bez njih lepo organizuju. Međutim, mi vam dajemo predlog aktivnosti za vas i vaše dete koje ne samo da će biti zabavne, već su i korisne za njegov razvoj.

Šta vam je potrebno od materijala? 

Kofica, lopatica, grabulja, modle za igranje u pesku,kamenčići, prazne plastične čaše, lopta.

Aktivnosti koje možete da organizujete sa vašim detetom:

- Skupljajte u koficu kamenčiće zatim ih vadite i brojite do 5 ili 10. Možete odmah posle toga prebrojavati i prste na rukama i nogama uz blago istezanje i dodirivanje svakog prsta. Na sličan način punite koficu lopaticom i kada dete ubaci svaku lopaticu u koficu Vi brojite. Na ovaj način se uči brojanje i prebrojavanje do 5 ili 10 u zavisnosti od uzrasta deteta.

- Sipajte pesak u koficu i kada je napunite prosipajte i to ponavljajte više puta i pustite dete da pokuša da imitira. Plastične čaše takođe možete puniti peskom, kamenčićima ili vodom i prosipati ili presipat i iz jedne čaše u drugu i učiti pojmove puno/prazno, ima/nema, teško/lako. Ujedno vežbate i koordinaciju ruku. Ako detetu prija može da stavi obe ruke u pesak i da ih naizmenično vadi i uranja u pesak. Na taj način se upoznaje sa teksturom peska i dobija taktilnu stimulaciju.

- Ubacite kamenčiće različitih veličina i oblika u dve posude. U jednu posudu sipajte suv pesak, a u drugu mokar pesak iz vode. Nakon toga kažite detetu da izvadi sve kamenčiće iz obe posude. Na ovaj način dete se upoznaje sa različitim teksturama, veličinama, temeperaturom (topalo/hladano), dobija odgovarajuću taktilnu stimulaciju, a istovremeno vežba hvat i finu motoriku. Ovu aktivnost možete izvesti tako što ćete  jednu posudu staviti s leve strane, a drugu sa desne strane i reći detetu da suprotonom rukom vadi kamenčiće iz posuda (npr.levom rukom da uzima kamenčiće iz posude sa desne strane i obrnuto). Pri izvođenju ove aktivnosti dete prelazi središnju liniju tela i razvija bilateralnu integraciju i koordinaciju. 

- Lopaticom može kopati po pesku, sipati kamenčiće, iz kofice izbacivati pesak i pri ovim aktivnostima vežbati finu motoriku odnosno motoriku šake. Grabuljom šarajte po pesku, u brazde možete ubacivati sitne kamenčiće vežbajući kako finu motoriki tako i koordinaciju oko-ruka. Ako napravite brazde različite dužine i debljine tražite da Vam dete pokaže najkraću a zatim najdužu, tanku a zatim debelu i tako vežbajte pojmove kratko/dugačko, tanko/debelo. 

- U plićaku možete sa modlama za pesak praviti različite oblike i tako vežbati koordinaciju oko-ruka i koordinaciju ruku. Ako su modle različitog oblika i boje možete ih odvajati  po boji, veličini i obliku. Bacajte kamenčiće što dalje u vodu kako bi dete jačalo mišiće ruku i prilagođavalo tonus šake odnosno jačinu kojom će bacati.

- Neka dete što više hoda boso po pesku kako bi bolje osetilo svoje korake i stopala. Pustite ga da hoda i trčkara i po plićaku da oseti otpor vode. Kada je u vodi sa gumom ili mišicama pasivno mu pomerajte ruke kroz vodu ka gore i dole, kružne pokrete rukama vežbajući pojmove gore/dole, u krug. Ako je dete veće možete ruke pomerati i ispred njega, iza njega, na stomak, na leđa, glavu, uz imenovanje delova tela gde se stavljaju ruke. Noge takođe možete pomerati napred/nazad, savijati u kolenima, prelaziti preko butina, savijati prste na stopalima takođe uz imenovanje delova tela. Na ovaj način ćete detetu pružiti pored proprioceptivne stimulacije (dubokog senzibiliteta)  ruku i nogu osvešćivanje i učenje delova tela i pojmova vezanih za prostornu orijentaciju.

- Zajedno sa detetom možete ubacivati u vodu kamenčiće različitih oblika, težina i veličina. To možete činiti sa različitih udaljenosti (npr.da budete tik pored vode ili nekoliko metara dalje), uz opisavanje načina na koji bacate kamenčiće različitih težina, zvukova koji proizvode kamenčići prilikom pada u vodu i slično. Na ovaj način ćete detetu pored proprioceptivne (duboki senzibilitet), pružiti i auditivnu stimulaciju (pre svega aktivnosti auditivne diskriminacije).

- Zatrpavanje deteta u pesak je korisna aktivnost koja obezbeđuje proprioceptivni i taktilni unos (pritisak, temeperatura, tekstura, položaj delova tela…), doprinosi razvoju svesti o granicama svog tela i usvajanju delova telesne šeme. 

- Loptom se možete dobacivati na udaljenosti do koje dete može da dobaci. Ako je dete većeg uzrasta probajte da mu kažete da baci loptu a zatim da pljesne i da to radi svaki put kada Vam baca loptu. Ako je lopta manja zadatak će biti teži. Možete igrati odbojku, između dve vatre, bagmington. Veličinu lopte i igre birajte u odnosu na uzrast Vašeg deteta (manje dete veća lopta, veće dete manja). Ovim aktivnostima dete vežba koordinaciju ruku i nogu, spretnost, prilagođavanje jačine pokreta zadatku i uvežbava motoriku čitavog tela.  

- Na kraju igranja podsetite dete da skupi svoje igračke pre odlaska sa plaže i da ih ponese kako bi moglo opet da se igra. Ovo su samo predlozi na koji način vreme provedeno na plaži sa svojim detetom možete učiniti i lepim i korisnim.