Često možemo da čujemo kako je neko dete progovorilo sa tri godine i nikakav problem nije imalo ili kako je prohodalo sa 18 meseci, pa sad trči maraton. "Zašto mora da zna da gradi kulu od kocaka, pa neće biti građevinac" i sruge slične izjave. Ovakve rečenice vas navode na pogrešan put, stoga nemojte da ih prihvatate "zdravo za gotovo" i učinite za svoje dete sve što je u vašoj moći, a mnogo toga jeste. Nekada se desi da ste bespotrebno brinuli, da dete progovori ili prohoda vrlo brzo nakon što ste se zapitali da li kasni. Ali isto tako, najčešće su to indikatori za kašnjenje u razvoju.
Nećemo zaboraviti ni prvih 12 meseci života. To je period kada mozak deteta intenzivno sazreva pod uticajem iskustva i vreme kada se prekretnice događaju na svakih par meseci. Kasnije se prekretnice događaju na šest meseci ili godinu dana. Tada je bitno da dete aktivno koristi svoja čula, da obrađuje ono što je čulo, videlo, doživelo, probalo, pomirisalo, okusilo, videlo, da te podatke integriše u smislenu celinu kako bi oni dobilli smisao. Često kada postoji problem sa kasnim progovaranjem, ispostavi se da detetu nedostaju upravo čulna i manipulativna iskustva.
U periodu do treće godine, dete treba da savlada određene aktivnosti i to:
12-18 meseci
Slaže predmete (kao da pravi kulu)
Donosi predmete da ih pokaže drugima
Imitira jednostavne aktivnosti sebi poznatih osoba
18 meseci do 2 godine
Baca predmete u neodređenom smeru
Vadi sitne predmete iz većeg
Crta krive linije
Gradi kulu od kocaka
Savija, gužva papir
Može da izvrši nalog od dve radnje (Uzmi loptu i daj je Jeleni)
Počinje da se zanima za aktivnosti druge osobe
2-3 godine
Baca predmete u određenom smeru
Gradi kule od kocaka (veći broj kocaka i duže se zadržava na zadatku), slaže kocke (ali i druge predmete, na primer klikere, olovke) u niz, raspoređuje oblike u okvir (krug, kvadrat, trougao)
Prepoznaje detalje na slici, prepoznaje sebe na fotografiji
Može da razvrsta predmete po boji ili veličini (3 boje i 3 veličine)
Razlikuje veliko i malo
Prepoznaje čemu služe predmeti i "imitira" njihovu upotrebu
Inicira igru
Odgovara na nalog da donese, doda, skupi igračke.
Ukoliko govor kasni, važno je obratiti pažnju na to šta dete ima u svom iskustvu. Onda kada dete ima čulna saznanja (vizuelna, slušna, taktilna i kinsetetska) o određenom pojmu i kada su ta iskustva organozovana, dete to iskustvo može da nazove određenim imenom (da ih verbalno produkuje).
Kada govor kasni, logoped preporučuje i tretman reedukacije psihomotorike zbog toga što je govor usko povezan sa psihomotorikom. Kroz tretman reedukacije psihomotorike dete stiče određena iskustva koja su mu potrebna da bi ta iskustva mogao da imenuje. Kroz reedukaciju psihomotorike dete dobija usmerenu stimulaciju koju može optimalno da iskoristi, jer razvijamo atmosferu sigurnosti u kojoj dete može slobodno da istražuje i saznaje. Telesna iskustva se dograđuju, obnavljaju i obogaćuju novim iskustvima. Dete se koristi telom i pokretom, kao oruđem saznavanja sveta i tako postaje svesno sebe i okruženja. Kada dete dolazi na logopedski tretman i tretman pokretom, reči se znatno brže usvajaju i što je još bitnije, dete ih spontano i svrsishodno upotrebljava.
Kada primetite da detetov govor kasni, ne čekajte ni trenutak, već se obratite stručnjacima (logoped, reedukator psihomotorike) koji će na pravi način da opserviraju dete i predlože tretman koji je potreban kako bi se govor razvio.
DOKTOR JE BEZ BLAMA TRAŽIO 900 €: Iskustvo mame Danijele iz Novog Sada kojoj je beba jedva preživela jer nije imala pare
SAMO JEDNA DEVOJČICA U SRBIJI SE OVAKO ZOVE: Svaki dan ga čujete, a ne bi vam palo na pamet da je žensko ime
MAME U SRBIJI ODABRALE: Ovo je lista od 10 najlepših imena za dečake, a ne zna se koje ima moćnije značenje
TRI RUSKA MUŠKA IMENA KOJA SRBI OBOŽAVAJU: Vrlo su popularna među mladim roditeljima, zvučna su i imaju moćna značenja
TRI ŽENSKA RUSKA IMENA KOJA SRBI OBOŽAVAJU: Nose ih brojne generacije, ali poslednje 3 godine su mega popularna