Hvala na odgovoru,
Ivana


ODGOVOR
Poštovana Ivana,

Ukoliko Vam prestane radni odnos nezavisno od Vaše i volje poslodavca, a u slučaju prestanka rada poslodavca, neophodno je da se javite u filijalu Nacionalne službe za zapošljavnje u roku od 30 dana od dana kada Vam je prestao radni odnos kako bi na vreme regulisali Vaša prava po osnovu nezaposlenosti. Po osnovu nezaposlenosti Vi imate pravo na naknadu zarade i socijalno osiguranje. Pravo na novčanu naknadu ima lice koje je bilo osigurano najmanje 12 meseci neprekidno ili s prekidima u poslednjih 18 meseci. Neprekidnim osiguranjem smatra se i prekid obaveznog osiguranja kraći od 30 dana.

Novčana naknada pripada nezaposlenom od prvog dana od dana prestanka obaveznog osiguranja. Nezaposlenom koji podnese zahtev iz stava 1. ovog člana po isteku roka od 30 dana, novčana naknada pripada od dana podnošenja zahteva.

Shodno zakonskim odredbama - Zakon o zapošljvanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti Sl. glasnik RS", br. 36/2009 i 88/2010 , isplata novčane naknade se nastavlja za vreme porodiljskog odsustva, odsustva sa rada radi nege deteta i odsustva sa rada zbog posebne nege deteta.

Visina novčane naknade:

Član 69
Osnovica za utvrđivanje visine novčane naknade jeste prosečna zarada, odnosno plata ili naknada zarade nezaposlenog u skladu sa zakonom u poslednjih šest meseci koji prethode mesecu u kojem je prestao radni odnos, odnosno osiguranje.

Član 70
Novčana naknada utvrđuje se u visini od 50% osnovice iz člana 69. ovog zakona.

Novčana naknada iz stava 1. ovog člana ne može biti viša od 160% niti niža od 80% minimalne zarade utvrđene u skladu sa propisima o radu za mesec u kojem se vrši isplata novčane naknade.

Trajanje prava na novčanu naknadu

Član 72
Novčana naknada isplaćuje se nezaposlenom:
1. tri meseca, ako ima staž osiguranja od jedne do pet godina;
2. šest meseci, ako ima staž osiguranja od pet do 15 godina;
3. devet meseci, ako ima staž osiguranja od 15 do 25 godina;
4. dvanaest meseci, ako ima staž osiguranja duži od 25 godina

Ukoliko Vam firma u kojoj ste zaposleni ne isplaćuje nadoknadu  najbolje je da se obratite sa dokumentacijom koju posedujete nadležnoj inspekciji rada. Ova prijava podnosi se kada poslodavac krši neka prava zaposlenog, ili kada krši neke druge zakonske obaveze. Prijava inspekciji rada može se podneti inspekciji rada u mestu gde je sedište poslodavca. Prijava se moze  poslati poštom ili faksom, ili je lično odneti u kancelariju inspekcije. Možete je podneti i usmeno, tako što ćete  otići u inspekciju rada i ispričati svoj problem dežurnom inspektoru.


Za pismene prijave ne postoji nikakav proceduralni formular.Dovoljno je da se detaljno opiše problem na koji se žalite i okolnosti u kojima je nastao, i da se navedu  podaci o  poslodavcu, svoje ime i kontakt informacije (adresa, telefon, imejl). Ukoliko postoje svedoci bilo bi dobro da ih navedete, kao i da priložite dokumetnaciju koju posedujete.
Što se tiče same inspekcije tiče, ne bi trebalo da brinete oko toga da li će direktor saznati za prijavu. Inspektori ne smeju da mu kažu koje je lice podnelo prijavu, ni da li ga je neko uopšte prijavio ili se radi o redovnoj kontroli.

Rok za prijavu ne postoji, mada je svakako bolje da se postupak pokrene što pre. Ako su predmet prijave poslodavca  neisplaćena  novčana potraživanja (plate, naknade, bonusi…),  ti dugovi zastarevaju u roku od tri godine od trenutka njihovog nastanka, pa inspekcija nakon isteka tog perioda neće moći da uradi ništa.
Nakon primljene prijave, inspektor rada pokreće postupak u okviru kojeg ispituje da li je u određenoj firmi ili preduzeću zaista došlo do kršenja zakonskih propisa.
Rok za završetak postupka je mesec dana od trenutka podnošenja prijave, odnosno petnaest dana – ako se postupak vodi zbog prijave nezakonitog otkaza. Izuzetno, rokovi mogu biti produženi na dva meseca.

Na kraju postupka inspektor donosi rešenje.

Tokom postupka imate pravo da se informišete o toku postupka po Vašoj prijavi. Na kraju postupka inspektor je dužan da Vas pismeno obavesti o ishodu postupka i preduzetim merama.
Ukoliko  ova mera ne reši problem, zaštitu Vaših prava moraćete da potražite na sudu. U tom slučaju  biće izuzetno  korisno što ste se prvo obratili inspekciji rada, jer njihovi nalazi, zaključci, rešenja i nalozi mogu poslužiti kao čvrsti dokazi u sudskom postupku.

Obzirom da Inspektorat za rad ima ukupno 28 odvojenih jedinica – odeljenja i odseka inspekcije rada koja se nalaze u upravnim okruzima i gradu Beogradu i dva odeljenja inspekcije rada u sedištu Inspektorata.
Ukoliko ste iz Beograda za početak se možete obratiti  Sekretarijatu za socijalnu zaštitu jer on u okviru svog rada obavlja i sledeće delatnosti :

SEKTOR ZA OSTVARIVANjE PRAVA obavlja poverene poslove državne uprave koji se odnose na:

- vođenje prvostepenog upravnog postupka i utvrđivanje prava na naknadu zarade za vreme porodiljskog odsustva, odsustva sa rada radi nege deteta i odsustva sa rada radi posebne nege deteta;
- roditeljski dodatak;
- dečiji dodatak i pomoć majkama izbeglicama sa decom do godinu dana starosti;
- poslovi obračuna i overe dokumentacije za utvrđena prava i stručno-operativni poslovi kompjuterske obrade podataka na osnovu kojih se vrši isplata utvrđenih prava na dečiji dodatak i roditeljski dodatak za korisnike sa područja grada Beograda

Važno je istaći da prema odredbama Zakona o radu sva novčana potraživanja iz radnog odnosa zastarevaju u roku od tri godine od dana nastanka obaveze.

Bojana Bogojević, diplomirani pravnik
Saradnik Centra za mame

*Najnovije vesti, rezultate medicinskih istraživanja i savete strucnjaka na temu roditeljstva, zdravlja i lepote možete pratiti na našoj Fejsbuk stranici - YuMama.