"Imenoslovi su sa razlogom veoma popularni", objašnjava dr Dejvid Filjio sa Univerziteta Nortvestern u Ilinoisu. "Ime može da utiče na mišljenje koje će dete imati o sebi, ali i na način na koji će ga drugi doživljavati".

Ime utiče na ponašanje deteta

Istraživanja, recimo, pokazuju da davanje suviše "ženskastog" imena dečaku može da prouzrokuje probleme sa ponašanjem. "Kada takvi dečaci stignu u šesti razred, najednom postanu veoma problematični", kaže dr Filjio. Ovo je naročito izraženo u društvu devojčica, kada dečaci veoma žele da pokažu svoju "muževnost" i poprave utisak koji ostavlja njihovo ime.
Kod devojčice, "muškasto" ime može uticati da ona pokaže više interesovanja za matematiku i prirodne nauke, dok izrazito ženstvena imena utiču na sklonost ka društvenim naukama, pokazalo je istraživanje. Međutim, ne zna se da li su samo takva imena uticala na ovu razliku u interesovanjima, ili i sami roditelji, koji nesvesno tretiraju svoje ćerke u skladu sa imenom koje su im nadenuli.


Socioekonomska imena
I socioekonomski podtekst koji imena sadrže utiče na to kako nas drugi vide: "Deca koja nose imena koja se vezuju za siromašne klase, bivaju drugačije tretirana" kaže dr Filjio. "Lošija su u školi, manje se radi sa njima, i češće ih proglašavaju nesposobnim za savladavanje gradiva", dodaje on.

Od dece sa takvim imenima se, jednostavno, manje očekuje: "Ljudi stalno nesvesno o drugima donose zaključke. Kada prvi put upoznate nekog, vi posmatrate kako hoda, osluškujete kakav akcenat ima, gledate kako je obučen. Za to smo evoluciono pripremljeni, jer je važno u što kraćem roku doneti sud o nekome, kako bismo odmah znali šta da uradimo - da li da mu verujemo, ili da bežimo".

Izvor samopouzdanja ili nesigurnosti
Sudeći na osnovu imena dece, i nastavnici pokušavaju da se snađu kada se prvi put susreću sa novim učenicima. Mada su svesni da je to pogrešno, oni neminovno iz imena donose zaključke - šta da očekuju od deteta, da li će njegovi roditelji biti zainteresovani za saradnju, a onda ta očekivanja nastavnika utiču na samo dete, i tako u krug, objašnjava dr Filjio.


Da ime veoma utiče i na samopouzdanje, pokazalo je istraživanje dr Tvendž sa Univerziteta San Dijego. "Naša imena su zaista utisnuta u naš identitet, i zato je veza između samopouzdanja i mišljenja koje imamo o svom imenu toliko jaka. Ljudi koji ne vole svoje ime, ili čije ime se ne sviđa drugim ljudima, obično su osobe koje se lošije prilagođavaju".

Neobično ili učestalo ime
Ni suviše neobično ime neće baš usrećiti dete. U tom pogledu, postoje dve vrste roditelja, pokazuju studije - oni koji žele neobično ime, i oni koji bi radije da njihovo dete nosi neko ime koje je često među decom. Roditelji koji žele ime po kome će se njihovo dete izdvajati, verovatno će i na druge načine pokušavati da svoje dete učine posebnim, objašnjava dr Tvendž. Za razliku od roditelja koji daju obična imena, i koji žele da se njihova deca "uklope", roditelji malih "unikata" žele da njihova deca "iskaču". Ovih drugih roditelja je poslednjih decenija sve više, primećuje ona.

Šta deca misle o svom imenu, naravno - mogu da kažu tek nekoliko godina nakon što su ga dobila, a da ga promene - tek mnogo kasnije. Ali, bez obzira na to da li će dete biti zadovoljno svojim imenom, ni roditelji - koji su ime tako pažljivo birali, često kasnije ne budu previše srećni imenom koje su izabrali za svoje dete. Studija sprovedena u Velikoj Britaniji je pokazala da se svaki peti roditelj kaje zbog imena koje je izabrao za svoje dete.

Jovana Papan