Prvih 12 meseci je važan period u životu deteta. Aktivno raste, stiče nova znanja i veštine, pokazuje svoj karakter i već izgovara prve reči. Da roditelji ne brinu o tome da li sve ide po planu, neonatolog, kandidat medicinskih nauka, autor knjiga i naučnih članaka Ana Levadna, otkriva o normama fizičkog i intelektualnog razvoja, šta dete treba da bude u stanju da uradi sa godinu dana i na koje tačke treba da obrati pažnju u pitanjima dnevne rutine i ishrane.

Šta treba da znate o jednogodišnjoj bebi
U članku su predstavljene prosečne vrednosti koje mogu odstupati u jednom ili drugom pravcu. Roditelji treba da imaju na umu da se svako dete razvija prema individualnoj putanji. Ako beba ne ispunjava nikakve standarde, to ne znači da s njim nešto nije u redu. Uvek je bolje razjasniti uzbudljive tačke u konsultaciji sa specijalistom.

Prosečna visina
Devojčice: 68,9-79,2 cm
Dečaci: 71,0-80,5 cm

Prosečna težina
Devojčice: 7,0-11,5 kg
Dečaci: 7,7-12 kg

Razvoj govora
Može da kaže "mama", "tata", kao i oko pet brbljavih reči. Bolja kontrola intonacije nego izgovora

Kriza prve godine

  • Povezan sa početkom hodanja, odvajanjem od majke i naletom nezavisnosti
  • Paleta ukusa se širi
  • Beba razvija nove preferencije ukusa

Fizički razvoj - Tokom prve godine, dete pravi ogroman skok u fizičkom razvoju.

Težina i visina - Telesna težina se povećava otprilike tri puta od trenutka rođenja i iznosi u proseku 10,5 kilograma, a visina se povećava za jedan i po puta i iznosi oko 75 centimetara. Posle godinu dana, stopa rasta deteta opada.

Obim glave -Povećava se u proseku za 1 centimetar mesečno tokom prve godine. Prosek je 45-47 centimetara.

Zubi. Između 8. i 13. meseca pojavljuju se gornji centralni sekutići i gornji i donji bočni sekutići. Do svog prvog rođendana, beba obično ima šest do osam mlečnih zuba. Vreme erupcije može varirati, uglavnom zbog genetskih faktora.

Motoričke sposobnosti. Do 12 meseci, mnoge bebe već mogu da hodaju. Ali ovo je opciona veština. Svetska zdravstvena organizacija je predložila "prozor dostignuća" za jednogodišnje dete. Na primer, u ovom uzrastu beba već može da sedi i stoji samostalno uz podršku. Druge motoričke sposobnosti se tek razvijaju, a neka deca tek sazrevaju. Dete još uči:

  • stajati samostalno
  • hodati sa ili bez pomoći
  • puzati

U domaćim preporukama, ova lista je dopunjena drugim motoričkim veštinama. Neka deca mogu već:

  • sede i ustane
  • sagnite se da pokupite predmet bez čučanja
  • sedeti bez oslonca
  • dete

Vežbe za fizički razvoj
Beba samo uči da kontroliše svoje telo i koordinira akcije. Vežbe će mu pomoći da razvije motorne veštine, na primer, samostalno zaustavljanje, menjanje pravca i izbegavanje prepreka.

"Uhvati me". Igra razvija mišiće ramena, stomaka i nogu.

Dok beba stoji i drži se za neki predmet, postavite njegovu omiljenu igračku na malo rastojanje. Čim dete krene napred, pomerite ga malo dalje. Uradite ovo nekoliko puta.

"Čučnuti" - Vežba radi na mišićima stomaka i kuka. To se može uraditi samo kada dete može dobro da stoji bez oslonca i samostalno čuči.

Stanite licem prema bebi, uhvatite ga za ruke i zamolite ga da sedne bez saginjanja, a zatim se vratite na noge. Vežba se može izvoditi i držeći prstenove, štapove ili obruč.

"Mlin". Vežba za ruke i rameni pojas.

Stavite bebu na leđa i pustite ga da uhvati prstenje. Pažljivo raširite ruke u stranu i spustite ih. Trebaju biti ravne i ne više od nivoa ušiju.

"Dozvoliti". Ova vežba vas uči kako da održite ravnotežu dok koračate s noge na nogu.

Pričvrstite štap ili kanap na maloj udaljenosti od poda. Uzmite dete za ruku i pomozite mu da savlada prepreku. Prvo pokažite kako se pregazi preko štapa, a zatim podignite bebinu nogu uz reči: "Pregazićemo štap, nećemo pasti ni na šta. Podigni noge i hodaj veselo".

Razvoj govora
Kada se procenjuje razvoj govora deteta, treba imati na umu da se to dešava individualnim tempom za svakoga. Faze se mogu pomerati, proći glatko ili naglo. Ako jednogodišnja beba još ne govori, to se uklapa u razvojne norme. Ali postoje pokazatelji koji ukazuju na probleme.

"Ako sa godinu dana dete ne odgovori na zahteve, to je već crvena zastava za roditelje", objašnjava neonatolog Ana Levadnaja.

Evo približnog rasporeda formiranja govora:

  • 4 meseca . Mogu se pojaviti prvi slogovi: "ma", "ba", "pa".
  • 6 meseci. Dete pokušava da imitira intonaciju odraslih i ponavlja neke slogove i zvukove. Pojavljuju se suglasnici: z, s, v, f.
  • 7 meseci. Beba svesno imitira zvuke govora. Pojavljuju se slogovi koji se ponavljaju: "ba-ba-ba", "ma-ma-ma", "ta-ta-ta".
  • 8 meseci. Pojavljuju se svesne reči: "mama", "tata", "baba", "daj".
  • 9 meseci. Beba zna svoje ime, imena svih njegovih voljenih, imena predmeta i pojmova koji su mu poznati.
  • 10 meseci. Imenuje različite predmete u zasebnim slogovima (pas - „av“, krava - „mu“).
  • 12 meseci . Pored „mama“ i „tata“, izgovara i nekoliko drugih reči (ponekad u lakšoj verziji). Ukupno, bebin rečnik može da sadrži oko 10 reči.

Vežbe za razvoj govora
Svrha vežbi je razvijanje sposobnosti za izvođenje onomatopeje, poboljšanje artikulacije i formiranje govornog disanja.

Da uvežbam slogove

Ponovite za detetom ono što je slučajno izgovorilo. Na primer: "ba-ba-ba". Onda ga pitaj: "Sada mi reci." Pokaži mi kako da to uradim. Da biste to uradili, pritisnite njegove usne prstima. Ako beba ne razume šta treba da uradi, pokušajte da pređete na druge slogove koje može da uradi.

Kada dete nauči da ponavlja neke zvučne kombinacije za odraslim, možete preći na rad na labijalnim zvucima (izgovaranim usnama) sa samoglasnicima.

Razvijati pokretljivost govornih organa

Pokažite detetu sledeće radnje i zamolite ga da ponovi:

  • osmeh
  • istegnite usne u cev
  • širom otvorite i zatvorite usta
  • isplazi svoj jezik i sakri ga nazad

Za formiranje govornog disanja

Možete vežbati disanje u kadi: duvati u vodu, stvarajući talase.
Pretvarajte se da ste balon: pustite dete da naduva obraze, a zatim se lagano lupite po obrazima (balon puca)

Onomatopejske vežbe

Dok se igrate sa bebom, pitajte ga: "Kako naša lutka plače?" ("ah-ah") "Šta mačka kaže?" ("Mjau")".

Koristite druge onomatopeje: koza - "me-e-e", ovca - "be-e-e", pas - "av", avion - "oo-oo-oo", auto - "bip-bee", lula - "doo-doo “, voz – „previše“, bubanj – „bum“ (8).

Kako razviti govor deteta

  • Razgovarajte sa svojom bebom što je više moguće.
  • Pokušajte da izgovorite reči polako tako da vam lice bude u visini očiju sa detetom i da ono može da vidi vašu artikulaciju.
  • Ohrabrite bebu da kaže "zdravo" i "zbogom".
  • Pohvalite svoju bebu kada ponavlja reči ili pokušava da razgovara sa drugima.
  • Zamolite dete da pokaže na određene likove i predmete dok čitate knjigu. Na primer, možete reći: "Pokaži mi mačku", pitati: "Gde je lopta?" 
  • Pročitajte bajke prikladne za ovo doba

Psihomotorni razvoj deteta
Mentalni i motorički razvoj deteta su glavni pokazatelji njegovog zdravlja. Sazrevanje ovih funkcija zavisi od nasleđa i društvenog iskustva. Posmatranje ponašanja bebe pomaže da se razume da li njegov razvoj odgovara starosnim standardima.

U dobi od godinu dana, vredi obratiti pažnju na koordinaciju i ritam pokreta, kao i na razvoj finih motoričkih veština.

Na primer, trening finih pokreta prstiju može imati veliki uticaj na razvoj govora. Sa 12 meseci dete već može da uzme male predmete i da ih pregleda, štipajući ih između palca i kažiprsta.

Možete pokušati da odredite koja ruka je dominantna kod bebe. Ako zna da koristi kašiku, voli da crta ili sklapa piramidu, verovatno ste već primetili da li mu dominira desna ili leva ruka.

Roditelji mogu redovno da sprovode mali test: stavite igračku i vidite kojom rukom dete poseže za njom.
Odloženi psihomotorni razvoj je alarmantan signal. Zato treba konsultovati pedijatra ako dete do kraja 12. meseca ne napravi nekoliko koraka držeći ruke odrasle osobe, ne može jednom rukom da drži dve male igračke ili da igračku odrasloj osobi.

Sa 1 godinu dete ima sledeće veštine:

  • otvara i zatvara vrata, otvara i zatvara fioke ormarića;
  • uklanja poklopce sa lonaca i kutija;
  • kašikom zahvata vodu i sipa u drugu posudu;
  • sastavlja i rastavlja piramidu od dva ili tri velika prstena sa širokim rupama;
  • gradi kuću od dve kocke;
  • stavlja predmete u kutiju;
  • zainteresovan za sorter;
  • može preneti predmet iz ruke u ruku;
  • kopira radnje druge dece: kopanje, kucanje štapom po predmetima;
  • stavlja jedan predmet u drugi;
  • baca i kotrlja loptu;
  • okreće stranice;
  • pokazuje delove svog tela;
  • izbacuje igračke iz krevetića;
  • savladava radnje sa predmetima koji odgovaraju njihovoj nameni: uspavljuje lutku, kotrlja automobil i sl.;
  • drži male predmete hvatanjem "pinceta" - palac i kažiprst;
  • pljesne rukama.

Kako pomoći psihomotornom razvoju
Vežbajte hvatanje malih predmeta sa dva i tri prsta. Na primer, dete može da kida lišće sa grane drveta, sakuplja pasulj, grašak, pasulj u kontejner, pokupi male kocke i loptice.
Naučite da okrećete stranice, napravite kulu od dve ili tri kocke, pronađite poznate predmete i igračke na slikama i u sobi, prepoznajte voljene osobe na fotografijama.
Razviti percepciju predmeta koji se razlikuju po veličini. U tu svrhu pokažite detetu parove predmeta koji su slični po nameni, ali različiti po veličini. Na primer, uzmite dve lopte: veliku i malu.

Vežbe za psihomotorni razvoj
Roditelji jednogodišnje dece treba da obrate posebnu pažnju na razvoj fine motorike i manipulacije raznim predmetima.

Igra "Stavi u činije" . Na sto ispred deteta stavite jednu veliku posudu sa lopticama, a sa strane dve prazne. Recite im da su ovo jabuke za dva ježa, treba ih staviti u činije. Pustite dete da kašikom prvo prebaci nekoliko loptica u jednu posudu, a zatim u drugu. Ova igra razvija pokrete savijanja i ekstenzije ruke.

Vežba "Okrugle peciva". Pokaži mi mače igračku. Pitajte svoje dete: "Kako mačka priča? Gde su mu uši, rep, šape? Koje je on boje?" Pomozite svom detetu da pokaže delove tela mačića. Reci mu da mače voli pecivo. Dajte svom detetu slano testo i pokažite mu kako da ga umotate u kobasicu. Zatim razvaljajte testo u krug da napravite đevrek i "počastite" mače. Vežba razvija fine motoričke sposobnosti i daje ideju o obliku kruga.

Društveni i komunikativni razvoj
Do godinu dana deca postaju društvenija. Počinju da razumeju šta im se govori, pokušavaju da nešto prenesu drugima, da objasne svoje želje. Mnogo se menja u njihovom ponašanju. Evo najvažnijih društvenih veština za ovo doba.

Proveravaju granice dozvoljenog. Na primer, dete može odbiti zahtev odrasle osobe ili čak izazvati bes. U takvoj situaciji roditelji treba nežno da pokažu da je takvo ponašanje neprihvatljivo. U suprotnom to može postati navika. Ne zaboravite da pohvalite dete kada se dobro ponaša.

Postanite asertivniji. Deca još ne razumeju da i drugi ljudi imaju osećanja. Oni mogu da udare ne shvatajući da to nekoga povredi.

Pokažite interesovanje za drugu decu. Jednogodišnje bebe još ne znaju da se igraju sa drugom decom. Nemaju takvu potrebu, ali se sa zanimanjem posmatraju.

Oni vole da gledaju knjige. Čitanje u ovom uzrastu nije samo zabava, već i način da se dete razvija. Knjige pomažu u povećanju rečnika, beba pamti slova, oblike, boje i dobija predstavu o svetu oko sebe. Deca koja se više čitaju kao deca imaju tendenciju boljeg uspeha u školi.

Šta dete od 1 godine može da uradi:

  • maše rukom ("pa-pa");
  • razume kada ga hvale i kada ga grde;
  • ističe omiljenu igračku;
  • pokušava da pokaže šta želi gestovima i mimikom;
  • klima glavom potvrdno ili negativno odmahuje glavom;
  • izražava negativnu reakciju na zabranu, oštru primedbu ili kada nešto ne ide;
  • zna svoje ime, kao i imena nekoliko odraslih i dece;
  • može drugačije da se ponaša sa mamom, tatom i drugim ljudima;
  • selektivno tretira druge;
  • pojavljuju se omiljene i najmanje omiljene aktivnosti;
  • ponavlja gestove i pokrete za odraslima: kuva supu, telefonira itd.
  • ljubi roditelje;
  • ispunjava neke zahteve: „uzmi“, „donesi“, „stavi na mesto“;
  • gleda sebe u ogledalu;
  • osmehuje se svom odrazu i igra se njime;
  • voli da sluša bajke;
  • pokazuje prstom na poznate likove i predmete u knjizi;
  • Na porodičnoj fotografiji beba prepoznaje ljude sa kojima provodi mnogo vremena, na primer, mamu i tatu.

Kako promovisati društveni i komunikativni razvoj

  • kada oblačite bebu, obratite pažnju na boju njegove odeće, ponudite da pregledate tkaninu dodirom: glatka, gruba, meka;
  • imenovati delove tela kada dodirujete dete i predmete koje svakodnevno koristite (peškir, šolja, automobil, lutka itd.);
  • odrasli treba, ako je moguće, da komentarišu svoje postupke: „Ovde mama pere ruke, kotrlja loptu, plješće rukama“ itd.;
  • dajte verbalne komentare na ono što se dešava okolo: „Vidi, bacio si loptu i ona se otkotrljala“;
  • pokušaj da češće recituješ poeziju. Ritam i ponavljanje zvukova privlače pažnju deteta;
  • šetajući pokazivati i imenovati okolne predmete, pojave, biljke, pričati o vremenu;
  • Kada komunicirate sa detetom, koristite svetle, izražajne pokrete i izraze lica.

Vežbe za socijalni i komunikativni razvoj
Igre će naučiti vaše dete da komunicira sa odraslima i vršnjacima.

Istraživači sa Univerziteta Mekmaster u Kanadi otkrili su da jednogodišnjaci koji sviraju muziku sa svojim roditeljima bolje komuniciraju i pokazuju ranije i složenije reakcije mozga na muziku. Ova deca su se takođe više smejala, lakše su ih umirivala i bila su manje uznemirena kada se nešto promeni u njihovom poznatom okruženju, piše deti.mail.ru.

U ovom uzrastu deca vole da sviraju najjednostavnije muzičke instrumente: zvona, marakase, bubnjeve, metalofone. Uključite kompoziciju iz klasičnog repertoara sa jasnim ritmom (valcer, marš). 

Vežba "Pozovi me". Stavite igračke u veliku kutiju: mačka, pas, piletina, zec itd. i pokrijte je šalom. Zainteresujte svoje dete: "Kakva velika kutija. Šta je u tome? Izvadite psa i recite: "Psu, hoćeš li da se igraš sa nama? On to zaista želi. Hajde da je pozovemo, kažemo: "Dođi, dođi kod mene" (istovremeno pravimo odgovarajući gest rukom). Na isti način nazivamo i druge životinje.

Ako dete ne može ništa da kaže, pomozite mu da pozove igračku pokretima: izvršite radnje zajedno sa detetom, sami odgovorite na pitanja. Na kraju, recite da su igračke umorne i da ih treba vratiti u kutiju.

Veštine brige o sebi
U dobi od godinu dana, dete voli da pokaže samostalnost. Već pokušava da učestvuje u oblačenju (podizanje ruku ili nogu) i pranju (pranje ruku i sušenje peškirom). Trudi se da pravilno koristi određene svakodnevne predmete, uključujući kašiku, telefon i češalj. Ovu inicijativu vredi podržati i razvijati.

Na primer, pozovite dete da izabere odeću za šetnju, hranu za popodnevnu užinu ili zajedničku igru. Naučite svoje dete kako da komunicira sa raznim predmetima: oblači čarape, drži kašiku itd.

Dete od 1 godine ima sledeće veštine:

  • piće iz šolje (uz pomoć odraslih);
  • pomaže roditeljima da okreću stranice knjige;
  • pokušava da jede kašikom;
  • zna da grize i žvaće čvrstu hranu;
  • koristi češalj kako je predviđeno.

Dnevni i režim ishrane za decu od 1 godine
U ovom uzrastu dete još ne može da jede hranu sa zajedničkog stola. Hranjenje mlekom je obično rezervisano za vreme spavanja. Za potpuni razvoj bebi je potrebno ponuditi meso, ribu, povrće, žitarice, adaptirane fermentisane mlečne proizvode obogaćene probioticima, mleko, žumance. Konzistencija posuđa može biti već fino mlevena.

Da bi se sprečio zatvor, dete treba da pije 150-200 ml vode tokom dana. Kompoti, sokovi i voćni napici ne mogu poslužiti kao zamena za vodu zbog visokog sadržaja šećera. Ovo utiče na apetit i povećava rizik od karijesa.

Američka akademija za pedijatriju (AAP) preporučuje da deca uključuju zdrave masti, poput onih koje se nalaze u avokadu, maslinovom ulju, ribi, puterima od orašastih plodova i mlečnim proizvodima. Dete treba da unese oko 1000 kalorija dnevno.

Evo okvirnog menija za jednogodišnje dete po preporuci Unije pedijatara Rusije:

Doručak

  • Kaša (razređena majčinim mlekom ili formulom za odojčad) - 150-200 g
  • Maslac - 1 tsp.
  • Kuvano pileće žumance - ½ kom.
  • Voćni pire - 50 g

Ručak

  • Pire od povrća - 180 g
  • Biljno ulje - 0,5 tsp.
  • Mesni pire (ćufte) ili riba - 50 g
  • Hleb/krekeri - 10 g
  • Popodnevna užina
  • Sveži sir - 50 g
  • Ili kefir/jogurt - 100-200 ml
  • Voćni pire - 50 g
  • Dečiji kolačići - 2 kom.

Večera

  • Povrće ili kaša bez mleka - 180 g
  • Mesni pire - 50 g
  • Biljno ulje - 0,5 tsp.
  • Hranjenje na zahtev u 23:00
  • Majčino mleko ili formula za bebe - 200 ml

Dnevni režim
Obično se rutina gradi na satnoj bazi sa dva dremka tokom dana, ali neka deca mogu već drugi put odbiti da spavaju tokom dana - ovo je takođe varijanta norme. U ovom slučaju, morate staviti bebu u krevet nakon ručka i osigurati da san traje najmanje 3-4 sata.

  • 7:00 Buđenje i higijenske procedure
  • 7:30 Doručak
  • 8:00-10:00 Igre i obrazovne aktivnosti
  • 10:00-12:00 Prvo spavanje
  • 12:00 Ručak
  • 13:00-15:00 Šetnja
  • 13:30 Igre, vežbanje ili masaža
  • 15:00 Popodnevna užina
  • 16:00-17:30 Druga dremka
  • 17:30 Večera
  • 18:00-20:00 Šetnja, tihe igre ili obrazovne aktivnosti
  • 20:00 Higijenske procedure, kupanje, spremanje za spavanje
  • 20:30 Hranjenje pre spavanja
  • 21:00 Spavanje

Ana Levadnaja, neonatolog, kandidat medicinskih nauka, autor knjiga i naučnih članaka, za portal deti.mail.ru govori o tome kako možete pomoći razvoju bebe.

"Glavna stvar koju roditelji treba da zapamte je da su sva deca različita i da ne treba formalno da pristupate brojevima na vagi ili starosnim granicama za razvoj bilo koje veštine. Svake godine se širi opseg standarda. Ovo roditeljima daje veći mir. Na primer, dete može da nauči da stoji bez podrške u roku od 7 do 17 meseci. Ako govorimo o razvoju jednogodišnje bebe, roditeljima možemo preporučiti sledeće:

  • podsticati uspeh ljubaznim govorom i zagrljajima
  • pevajte pesme svom detetu
  • razgovarajte o tome šta se dešava oko vas
  • nežno ispraviti netačan govor
  • ne udarajte bebu i ne povisujte glas na nju
  • Kada dete gestovima dobije ono što želi, pokušajte da ga „razgovarate” i odgovorite mu na sledeći način: „Hoćeš li da uzmeš šolju? Evo šolje. Ovo je tvoja čaša“, i ako pokuša da ponovi reč „čaša“, pohvalite ga
  • Ograničite upotrebu tableta i telefona, koristite ih samo za video pozive porodici
  • Dete počinje da se kreće mnogo, pa ga morate zaštititi: zatvorite oštre uglove, odložite oštre predmete, električne aparate, kućne hemikalije i lekove, zatvorite električne utičnice.

BONUS VIDEO:

Trik da beba prespava noć TikTok/babysleeptea

(Yumama/T.A.S.)