Koliko deci kojoj je dijagnostikovan autizam smetaju vatrometi, praznične gužve, jaki zvukovi petardi, jaka svetlost - kako pomoći takvom detetu u sezoni praznika, pitali smo saradnicu Yumame Miljanu Cvetković, defektologa, psihološkog savetnika i psihoterapeuta pod supervizijom:

Decembar donosi radost, lampice, smeh, ali takođe i izazove, posebno za decu s autizmom. Pitanje vatrometa, prazničnih gužvi i zvučnih petardi može predstavljati pravi problem. Senzorni nadražaji, poput vatrometa, prazničnih gužvi i zvučnih petardi, predstavljaju ključno područje razumevanja kako osobe s autizmom percipiraju i reaguju na okolinu. Na primeru vatrometa, gde se kombinuju intenzivni svetlosni i zvučni efekti, osobe s autizmom mogu pokazati pojačanu osetljivost na svetlost i zvuk, što može izazvati stres i anksioznost.

Praznične gužve, karakterisane promenama u osvetljenju i bučnim ambijentom, predstavljaju izazov u procesiranju vizuelnih i zvučnih informacija, često dovodeći do senzornepreopterećenosti. Slično tome, zvučne petarde, sa svojom naglom bukom, mogu izazvati šok i uznemirenost kod osoba s autizmom koje reaguju intenzivnije na zvučne nadražaje. Razumevanje ovih senzornih izazova ključno je za prilagođavanje okoline i pružanje podrške kako bi se praznična sezona učinila prijatnijom za sve.

Kako biste ove praznike učinili posebnim za svu decu, uključujući i one sa posebnim potrebama, evo nekoliko praktičnih saveta!

1. Razumevanje i prilagođavanje planova
Razgovor s roditeljima ili starateljima deteta s autizmom može pružiti dublje razumevanje njegovih specifičnih potreba. Na primer, neko dete može imati osetljivost na određene zvukove ili svetlost, dok drugo može preferirati rutinu i predvidivost. Prilagođavanje planova znači smišljanje aktivnosti kako bi se izbegle situacije koje bi mogle izazvati stres kod deteta.

2. Unapređenje sigurnosti i predvidivosti
Održavanje rutine tokom praznika može uključivati održavanje uobičajenog rasporeda (npr.obroka, spavanja, šetnje itd). Ako se planira poseta nekom događaju koji bi mogao biti izazovan za dete, predstavljanje vizuelnih rasporeda ili koraka može pomoći u stvaranju predvidivosti. Stvaranje sigurnog mesta u domu sa omiljenim igračkama ili opuštajućim aktivnostima takođe može poslužiti kao utočište tokom intenzivnih trenutaka.

3. Izbor tiših prazničnih događaja
Umesto poseta velikim prazničnim manifestacijama, razmotrite organizaciju privatnih, mirnijih okupljanja. Na primer, organizujte porodično veče gde ćete zajedno praviti ukrase ili gledati praznične filmove. Ako planirate izlazak, istražite događaje koji su manje gužve, poput svetlosnih instalacija u parku umesto vatrometa.

4. Korišćenje alternativa vatrometima
Deca s autizmom često imaju individualne senzorne preferencije. Umesto izlaganja deteta bučnim vatrometima, razmotrite upotrebu alternativa poput svetlosnih igračaka ili zvučnih knjiga koje će mu pružiti slično iskustvo, ali na način koji je prilagođen njegovim senzornim potrebama. Umesto da izlažemo dete s autizmom bučnim vatrometima, preporučuje se razmatranje alternativa poput svetlosnih igračaka ili zvučnih knjiga koje pružaju slično vizuelno ili auditivno iskustvo, prilagođeno individualnim senzornim potrebama deteta.

Ova izmena se zasniva na razumevanju senzorne integracije, procesa u kojem mozak obrađuje informacije iz okoline. Korišćenje svetlosnih igračaka umesto vatrometa usmerava se na vizuelni stimulans bez izazivanja prekomerne buke, dok zvučne knjige pružaju kontrolisano i predvidivo auditivno okruženje, smanjujući potencijalnu anksioznost. Ovakav pristup ima za cilj stvaranje pozitivnog i prilagođenog prazničnog iskustva za decu s autizmom.

5. Pružanje podrške senzornim potrebama
Senzorne potrebe deteta mogu varirati, pa je važno pružiti podršku prema individualnim zahtevima. Na primer, ako dete preferira mekane tkanine ili ima određene zahteve u vezi s odećom, obezbedite odeću koja će mu omogućiti slobodu kretanja. Takođe, imajte na umu da neki prilagodljivi rekviziti poput sunđerastih slušalica mogu pomoći u smanjenju zvukova koji mu smetaju.

6. Edukacija okoline
Važno je podići svest u zajednici o potrebama dece s autizmom tokom praznika. Dijalog s lokalnim organizacijama, školama ili komšilukom može pomoći u stvaranju razumevanja. Primeri uključuju deljenje letaka sa savetima o podršci deci s autizmom tokom praznika ili organizovanje radionica za roditelje i nastavnike kako bi se edukovali o ovoj temi.

Autor: Miljana Cvetković, defektolog, psihološki savetnik i psihoterapeut pod supervizijom

MILJANA.jpg
Privatna arhiva 

(Yumama/T.A.S.)

Zabranjeno preuzimanje dela ili čitavog teksta i/ili foto/videa, bez navođenja i linkovanja izvora i autora, a u skladu sa odredbama WMG uslova korišćenja i propisima Zakona o javnom informisanju i medijima.

BONUS VIDEO:

Šaranje lica mami TikTok/ moms