Uobičajeno pitanje koje postavljaju roditelji dece koja postižu sjajne uspehe u školi i imaju dobre oene jeste da li je njihovo dete nadareno ili "samo" pametno. Oni prepoznaju da je njihovo dete naprednije od druge dece istog uzrasta. Možda su prvo primetili da je njihovo dete rano dostiglo mnoge razvojne prekretnice. Ili vide da je njihovo dete samo naučilo da čita sa tri godine ili je u stanju da množi dvocifrene brojeve sa pet godina.

Dobar uspeh u školi ima učenik koji dobije visoke ocene. Dete obavlja potrebne zadatke i dobro ih radi. Oni imaju tendenciju da budu dobro organizovani, sa dobrim veštinama upravljanja vremenom, zbog čega na vreme predaju uredno urađene zadatke. Takođe imaju tendenciju da se dobro ponašaju, dobro se prilagođavaju okruženju u učionici i učestvuju u diskusijama u učionici.

S druge strane, biti nadaren označava intelektualnu sposobnost, osobinu koja se može ili ne mora prevesti u visok akademski učinak. Darovitost (takođe nazvana talentovani i nadareni) se prvenstveno utvrđuje kroz testiranje. Postoje različite oblasti sposobnosti koje se mogu proceniti, uključujući opšti intelekt, kreativnost, liderske sposobnosti i specifične predmete, kao što je matematika.

Iako učenici sa visokim uspehom takođe mogu biti nadareni, neki učenici sa visokim uspehom se tehnički ne mogu smatrati darovitim. Pored toga, neki nadareni učenici možda neće iamti sjajne rezultate u školi iz raznih razloga.

Zašto odlikaši nisu uvek nadarena deca
Oni koji postižu visoke uspehe nisu nužno nadareni, iako su neki uspešni i nadareni. Odlikaši su često eksterno motivisani željom da dobiju dobre ocene ili čak visoke pohvale.

Međutim, visoko postignuće nije znak darovitosti. U stvari, neka nadarena deca ne uspevaju. Osim što su samo pametni, studije pokazuju da mnoge osobine, kao što su savesnost i otvorenost, utiču na uspeh dece u školi.

Nekoj darovitoj deci može biti dosadno u školi i/ili su interno motivisana, tako da osim ako nisu zainteresovana za zadatak ili materijal koji treba da nauče, možda neće raditi dobro na zadacima, pa ih čak neće ni završiti. Učenicima sa visokim uspehom može biti potrebno obrazovno okruženje iznad onoga što se nudi u prosečnoj učionici, ali to nije nužno isto okruženje koje je potrebno talentovanoj deci da bi bila uspešna.

Škola vašeg deteta će moći da vam pomogne da procenite da li je vašem detetu potrebna veća motivacija na času ili da li se ponaša u skladu sa svojim potencijalom. Ne plašite se postavljanja pitanja i budite strpljivi.

Evo tabele sa sajta Verywell koji pomaže da se objasne razlike između onih sa visokim uspehom, darovitih učenika i kreativnih mislilaca: 

dete nadareno.jpg
Yumama 

Jedna ključna stvar koju treba razumeti je da dete može pripadati više grupa. Odnosno, moguće je da osoba sa visokim uspehom bude i nadareno dete. Samo nije svaki uspešan nadaren. Na isti način, nije svaki nadareni učenik takođe kreativan mislilac, ali je malo verovatno da kreativni mislilac ne bi bio i nadaren učenik.

Bez obzira na to gde vaše dete "pripada" kao učenik, najbolja stvar koju možete da uradite je da budete neko ko ga motiviše da se ostvari us vojim snovima, nudeći podršku, razumevanje i nove izazove po potrebi. Jednako važno je da svom detetu jasno kažete da, iako je divno biti učenik sa visokim uspehom i/ili nadaren, ono na šta ste najponosniji jeste njihov trud i jednostavno to što je takav kakav jeste.

(Yumama)

BONUS VIDEO:

Pedijatar otkriva na šta treba da pazite kada detetu kupujete obuću Tiktok/paulthepodiatrist