Studija Univerziteta u Vorviku i Rurskog univerziteta u Bohumu, objavljena u magazinu „Dnevnik pedijatrije“, pokazala je na koji način su povezani preuranjeni porođaji i diskalkulija, poremećaj u procesu usvajanja matematičkih pojmova, relacija i operacija.

„Biti loš u matematici ne znači isto što i patititi od diskalkulije“, ističe koautor studije profesor Diter Volke. „Dete koje ima nizak koeficijent inteligencije i ne snalazi se u rešavanju matematičkih zadataka može imati tzv. ’matematičko oštećenje’ iako ne pati od diskalkulije.“

Šta je diskalkulija?Ovaj redak poremećaj predstavlja matematičku verziju disleksije i otežava mališanima razumevanje matematike. Ona pogađa jednak broj ljudi kao disleksija – između pet i sedam procenata populacije, a njeni simptomi su: zamenjinjavenje brojeva pri čitanju, pisanju i računanju, slabo pamćenje brojeva u nizu, vizuelne greške (npr. kada se „plus“ čita kao „minus“), korišćenje prstiju za brojanje itd.

U istraživanju je učestvovalo 922-oje dece starih sedam i osam godina, a utvrđeno je da ne postoji direktna veza između preranog rođenja i diskalkulije, ali da su mališani manje gestacijske zrelosti sklonija problemima u razumevanju matematike.

„To znači da nedonoščad nemaju viši rizik da pate od diskalulije, ali da je to moguće ukoliko su deca ’mala za datum’ porođaja“, objasnio je profesor Volke.

Ipak, autori studije ističu da nastavnici i roditelji mogu pomoći ovakvim mališanima da razumeju matematičke zadatke. Baš kao što disleksija ne mora biti smetnja detetu da nauči da čita, tako ovaj problem ne mora biti prepreka shvatanju matematike.

„Nastavnici moraju znati za ovaj problem deteta i raditi s njima pažljivije kako bi se deca dostigla zahtevani kognitivni nivo“, smatra Volke.

Prevela i priredila: Tamara Sorak