Kako praznična atmosfera može da utiče na decu sa ADHD-om i kako im pomoći, pitali smo Miljanu Cvetković, defektologa, psihološkog savetnika i psihoterapeuta pod supervizijom!

Dok praznična euforija zahvata domove, roditelji dece sa ADHD-om susreću se sa specifičnim izazovima. Razumevanje kako ova atmosfera utiče na decu s poremećajem pažnje i hiperaktivnošću ključno je za pružanje prilagođene podrške. Evo konkretnih saveta za roditelje, uzimajući u obzir i opasnost od previše slobodnog vremena:

1. Kontrolisanje senzornih nadražaja:
S obzirom na povećanu količinu senzornih nadražaja tokom praznika, kreiranje mirnih kutaka u domu postaje ključno. Ovi kutci pružaju deci mogućnost da se povuku iz buke i pronađu balans, posebno kada je previše slobodnog vremena. Upravljanje upotrebom tehnologije tokom praznika za dete s ADHD-om zahteva postavljanje jasnih granica u vezi s vremenom provedenim na elektronskim uređajima.

Strukturisanje dnevnih aktivnosti i promovisanje alternativnih, stimulativnih aktivnosti poput fizičkih vežbi ili čitanja pomaže održavanju pažnje i smanjenju stresa. Važno je odabrati kvalitetne sadržaje i koristiti alate poput tajmera kako bi se olakšalo praćenje vremena na tehnologiji. Otvoren razgovor o posledicama prekoračenja vremena i uključivanje deteta u planiranje vremena i aktivnosti doprinose razvoju samoregulacije. Kroz ove strategije, roditelji mogu pomoći deci s ADHD-om da koriste tehnologiju odgovorno i ravnotežno, čime se očuvava emocionalni balans tokom praznika.

2. Očuvanje rutine kao osnovne tačke stabilnosti:
Pored toga što očuvavate rutinu, posebnu pažnju posvetite strukturisanju vremena tokom praznika. Prevencija previše slobodnog vremena može umanjiti stres kod dece sa ADHD-om, obezbeđujući im planirane aktivnosti i sigurnu rutinu. Strukturisane aktivnosti, u granicama njihove pažnje, pomažu u održavanju emocionalne ravnoteže i smanjuju potencijalne izazove tokom praznika.

3. Planiranje aktivnosti za optimalno učestvovanje:
Prilagodite praznične aktivnosti kako biste odgovarale sposobnostima vašeg deteta. Postavljanjem jasnih očekivanja i prilagođavanjem dužine aktivnosti, omogući ćete im efikasnije učestvovanje, sprečavajući preveliko slobodno vreme koje može dovesti do stresa i anksioznosti.

4. Unapređivanje emocionalne povezanosti:
Kod ova vrste poremećaje, emocionalna povezanost je ključna. Aktivno razgovarajte s detetom o njihovim osećanjima, stvarajući prostor za izražavanje i deljenje. Ovo ne samo da pruža emotivnu podršku već i održava mentalni balans.

Rodbina poput baka, deka i drugih članova porodice može biti popustljivija u vezi s pravilima i granicama ponašanja koja su deci s ADHD-om od suštinskog značaja. Kako bi se rešio ovaj izazov, ključna je otvorena komunikacija. Roditelji bi trebalo da razgovaraju s članovima porodice o specifičnim potrebama deteta s ADHD-om i važnosti pridržavanja postavljenih granica. Edukacija o poremećaju, deljenje informacija o optimalnom pristupu i razumevanje kako podržati dete u skladu s njegovim potrebama mogu doprineti stvaranju zajedničkog razumevanja. Uvođenje jasnih smernica i sugestija kako podržati dete bez narušavanja postavljenih pravila pomaže u očuvanju doslednosti u pristupu prema detetu s ADHD-om, čak i kada su prisutni različiti pristupi unutar porodice.

Balansiranje prazničnih radosti i izazova ADHD-a zahteva svestran pristup. Pravilno vođenje vremena, senzornih nadražaja i emocionalne povezanosti čini ključ za stvaranje harmoničnih praznika za decu s poremećajem pažnje i hiperaktivnošću.

Autor: Miljana Cvetković, defektolog, psihološki savetnik i psihoterapeut pod supervizijom

Miljana defektolog.jpg
Privatna arhiva 

BONUS VIDEO:

Učiteljica otkrila koji poklon želi od dece TikTok/moms

 (Yumama/T.A.S.)