Umesto s rancem punim knjiga na leđima, đaci bi u školu mogli da idu samo sa tabletom u rukama. Bez šestara, uglomera, lenjira, pernice, rezača, gumice i olovaka. Uvođenje elektronskih udžbenika predviđa budući zakon o udžbenicima, ali tek kao dodatak klasičnim knjigama.

U nacrtu zakona navedeno je da elektronski dodatak udžbeniku treba da pomogne učeniku u samostalnom savladavanju, proveri i proširivanju znanja, veština i stavova ili kao podsticaj za kreativni rad.

Pogledajte i Sajam knjiga: Predstavljeni elektronski udžbenici

Ono što mi tek planiramo da uvedemo, u Norveškoj i Danskoj, a i nekim drugim zemljama, odavno postoji. Neke škole tamo uopšte ne koriste štampane udžbenike. Južna Koreja namerava da potpuno digitalizuje svoj sistem školstva već naredne godine, a u SAD bi to trebalo da se dogodi 2017. Mada ima i škola u Skandinaviji koje su probitno prešle na e-učenje, da bi na insistiranje roditelja deca ponovo počela da listaju knjige i domaći pišu u sveske, umesto na tabletu.

Zavisnost od tehnologije"Kompjuter ili TV ekran na decu imaju magijsku moć. Hipnotišu ih. Zato se lako stvara zavisnost", objašnjava dr Vlajko Panović. "Moj najmlađi pacijent bila je devojčica od 2,5 godina. Roditelji su se žalili da ona skiči, sakriva se ispod stola i gostima liže cipele. Ispostavilo se da je razvila zavisnost od crtanog filma 'Pepa prase', koji je gledala po 6 ili 7 sati dnevno. Kako deca uče po modelu, ona je oponašala junake crtanog. Čim sam to otkrio, savetovao sam da je vode u prirodu, da se igraju sa njom i problem je rešen za nedelju dana."

Podeljena su iskustva, ali i preporuke. Dok mnogi stručnjaci zdušno zagovaraju uvođenje učenja uz pomoć kompjutera, isto je toliko i onih koji tvrde da predugo vreme provedeno za kompjuterom višestruko šteti deci u razvoju. Slabi im vid, ruke im se navikavaju samo na prosto pomeranje miša, a kičme krive od silnog sedenja pred monitorom. Slabi fina motorika, koju razvijaju dok drže olovku i pišu.

"Ne postoji dovoljno validnih podataka koji bi potvrdili da li zamena knjiga kompjuterom olakšava ili otežava sam proces učenja. Ali je utvrđeno da predugo sedenje za kompjuterom svakako šteti", objašnjava za "Novosti" dr Vlajko Panović, klinički psiholog. "Fina motorika i koordinacija ruka-oko-misao mnogo su važne za rani razvoj deteta. Postoje velika istraživanja koja su dokazala kako deca koja igraju igrice zadržavaju te položaje i kada se odvoje od kompjutera. Ne razvijaju finu motoriku."


Pogledajte i Srpski udžbenik proglašen najboljim u Evropi

Fiziološki gledano, objašnjava, u kori velikog mozga šaka ima veću prezentaciju nego čitav donji deo tela. Dodaje i da deca koja previše vremena provode ispred kompjutera, sporije razvijaju intelektualne sposobnosti, izražene su im nervoza i frustracija. U svojoj kliničkoj praksi, deca pacijenti sa zavisnošću od kompjutera, najčešće imaju problem sa organizacijom vremena. Loša im je i motivacija za učenje.

"Ne treba zagovarati ignorisanje savremenih tehnologija, već samo njihovu bolju upotrebu", smatra dr Panović. "Kompjuteri deci služe u najvećem procentu samo za zabavu. Tu su igrice, Internet, društvene mreže, a sve to remeti motivaciju za učenje. Zato je važno da se vreme provedeno za kompjuterom pametno upotrebi."

Pogledajte i 5 razloga da deci zabranite upotrebu tehnoloških naprava

Prema mišljenju prof. dr Radovana Antonijevića, upravnika Instituta za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta U Beogradu, treba iskoristiti mogućnosti savremenih tehnologija i učenje učiniti interaktivnim, ali izbeći preterano sedenje za kompjuterom. Deca bi, uz udžbenike, mogla da imaju dodatke sa virtuelnim turama, eksperimentima, projekcijama dalekih predela ili ranijih epoha.

"Nije dobro da se produžava vreme koje deca provode ispred kompjutera", objašnjava prof. Antonijević. "Ipak, ne treba ići naušrtb učenja, već virtuelne zabave.

Pogledajte i Kako nova tehnologija utiče na motorni razvoj dece?

Prof. Antonijević objašnjava da bi elektronski udžbenici, ako bi bili osmišljeni u skladu sa pedagoškim principima, moglu da ubrzaju proces učenja. Elektronski udžbenik, kaže on, ima veće tehničke mogućnosti i samim tim bi mogao više da zainteresuje decu za određeni sadržaj.

*Najnovije vesti, rezultate medicinskih istraživanja i savete stručnjaka na temu roditeljstva, zdravlja i lepote možete pratiti na našoj Fejsbuk stranici -YuMama.