Kako bi se razvijao i napredovao, talenat je prvo neophodno prepoznati, a zatim negovati i usmeravati. Veliku zaslugu u uspesima talentovane dece na svetskim takmičenjima svakako imaju njihovi učitelji. Jelena Ignjatović, master trener mentalne aritmetike radi u školi “Malac genijalac” i od malih nogu uvodi decu u čarobni svet brojeva i logike. Ona nam je ispričala u kom uzrastu se pojavljuju talenti, kako ih roditelji mogu prepoznati i na koji način se oni razvijaju u oblasti mentalne aritmetike.

Prema vašem iskustvu, u kom uzrastu se prvo ispoljavaju talenti?

"Iz višegodišnjeg iskustva u radu sa decom rekla bih da se talenti ispoljavaju u najranijem životnom dobu i da već od treće godine možemo da prepoznamo talentovano dete. Ono što je zajedničko za svu talentovanu decu jeste izuzetno razvijena mašta. Talenat se u različitim uzrastima drugačije ispoljava, na početku je to maštovita igra, kasnije je to dobra memorija (lako se pamte pesmice, detalji prošlih događaja), a onda i brzo rešavanje zadataka. Negovati talenat je jako bitno, jer, kao što znamo, on se vremenom može izgubiti, a opet, uz odgovarajuću stimulaciju, može se predivno razvijati. Moj zadatak u nastavi je da svakom detetu pružim tu stimulaciju, kroz sam program škole "Malac genijalac" kao i kroz logičke zadatke i predstavljanje više metoda rešavanja nekog problema."

Da bi se otkrila detetova sklonost prema nekoj oblasti, ono se s njom mora upoznati. Koji biste savet dali roditeljima?

"Roditelji prvo treba da se igraju sa svojom decom, izmišljaju igre, pričaju priče, crtaju, boje, da broje predmete u svojoj okolini, da povezuju simbole - samim tim razvijaju maštu. Kroz igru će roditelji moći da osete skolonosti koje dete poseduje (na primer, ne voli da piše ali već zna da računa ili ima sposobnost da zapamti i ispriča priču vrlo detaljno). Takođe je jako dobro učiniti dostupnim različite vrste znanja i veština – kroz različite programe, radionice, treninge da bi se i samo dete pronašlo u svom talentu. I važno je imati strpljenja u potrazi."

Da li i u kojoj meri uzrast ima uticaja na razvoj talenta u različitim oblastima? Kada je pogodno usmeriti dete na oblast matematike i logike?

"Uzrast može imati utacaj na razvoj talenta. Do 12. godine imamo mogućnost da u većoj meri utičemo na razvoj mentalnih kapaciteta deteta i upravo je taj period najbitniji za razvoj svakog deteta, pa i talentovane dece. Zato je do tada dobro usmeriti dete na programe koji mogu da podstaknu razvoj talenta. Ja kao veliki obožavalac matetmatike mogu da kažem da nikada nije prerano da se počne. Takođe, mnoga istraživanja pokazuju da je, za razumevanje matematike kasnije, od veće važnosti da se dete u ranom uzrastu upozna sa brojevima nego sa slovima. Roditelji se, inače, često prvo fokusiraju na učenje slova. Za sticanje predmatematičkih veština deca već od treće godine mogu da pohađaju Oxfordski program “Numikon” koji je odličan za upoznavanje sa magičnim svetom brojeva. Često se srećemo sa roditeljima koji i sami imaju averziju od matematike – praveći bauk od toga gubi se iz vida to da vas matematika uči da predviđate, da uočavate obrasce, da pratite ritam - a sve ovo osnažuje intuitivnost, koja je nasušna potreba u vremenu u kojem živimo."

Potret učiteljice Jelene Ignjatović
Privatna arhiva 

Na koji način deca u vašoj skoli razvijaju moždane vijuge?

"Tajna je u posebnoj računaljci koju koristimo u nastavi , a zove se abakus. Računanje na njoj podrazumeva aktivan misaoni proces. Deca prvo savladavaju računanje praktično na abakusu, a nakon toga ga zamišljaju u glavi i na taj ta način računaju. Vizuelizacijom se aktivira se desna hemisfera mozga koja je kod većine slabije razvijena. Vizuelizacijom, korišćenjem logike i analitike stvaraju se veze između moždanih ćelija (sinapse), koje na kraju i predstavljaju naše intelektualne kapacitete."

Na koji način ove stečene veštine mogu biti od koristi u toku kasnijeg školovanja?

"U našoj školi deca ovladavaju različitim znanjima i veštinama. Najbitnije su poboljšanje koncentracije, memorije, pažnje, analitičkog i logičkog razmišljanja ali ne manje bitne su i praktična znanja matamatike, gde je primetan i napredak u školi i lakšem savladavanju školskog gradiva. Na trećoj godini imamo program “Super um”, koji predstavlja krunu uspeha naprednih polaznika naše škole, a na njemu, na primer, uče da izvuku kvadratni koren dvanaestocifrenog broja ili kubni koren petnaestocifrenog broja, da izračunaju dan u nedelji za zadati datum…). Ovde se radi o izuzetno teškim zadacima, ali za one koji su uspešno završili naš osnovni i napredni nivo to je prava poslastica. Program pomaže deci da otvore um i pripreme ga za nova znanja i izazove."

Tekst je objavljen u sklopu projekta koji je sufinansiran iz budžeta Grada Beograda, Gradske uprave grada Beograda, Sekretarijata za informisanje.

Izvor: Yumama