Za Yumamu, Ivana Romanović, učiteljica podelila je svoje iskustvo kada je polazak ili povratak đaka u školu u pitanju. Koliko je učenje lepo i lako, kada imate pravi pristup, često deli i na svom profilu na Instagramu ivana.uciteljica. A na pitanja šta dete mora da zna pred polazak u školu, šta ako se zaboravi tablica množenja preko rasputa i bez čega se ne kreće kod učiteljice, odgovorila je sa puno praktičnih saveta.
Šta je najveći strah dece, a šta roditelja pred polazak u prvi razred?
“Mislim da deca shvataju polazak u školu, onako kako im roditelji to predstave. Jedni će reći da je to divno, a drugi krenu sa rečenicom “da će videti oni kad krenu u školu šta znače obaveze”. Bitno je da pričamo otvoreno sa decom. Roditelji mogu da predstave kako je izgledao njihov prvi dan u školi. Kako su se oni osećali. Čega se sećaju. Koja osećanja sad imaju kao roditelji. Idite zajedno do škole pre početka. Dete treba da upozna put od kuće do škole. Obiđite dvorište. Zamišljajte kako izgleda unutrašnjost škole i da nakon polaska vidite da li ste nešto pogodili.”
Koje su to rečenice sa kojima prvaka treba poslati u školu, a šta mu nikako ne govoriti?
Sa detetom se gradi odnos od detinjstva. Dete je do sedme godine većinom formirana ličnost. Najvažniji su razgovori i poverenje. Kvalitetno vreme sa decom je mnogo važnije nego kupovina skupih stvari.
Pričajte o školi. Slušajte decu šta pričaju. Neki put dete neće želeti odmah da priča nakon škole. Neka deca tek uveče ispričaju šta se desilo. Svako dete ima svoj tempo.
Pokušajte da se igrate časa, da dete stekne osećaj šta znači 45 minuta. Objasnite koje predmete ima i šta će učiti. Muzička kultura služi da pevate i učite pesmice. Prelistajte knjige.
Nemojte ispitivati za drugu decu ko je kako uradio. Pitajte decu šta njih čini srećnim u školi. Šta su oni naučili. Ispričajte vaše doživljaje i pitajte ih za njihove. Deca ne treba da se takmiče sa drugom decom, jer smo svi mi različiti. Treba da se takmiče sa samim sobo od prethodnog dana i da li se tog dana nasmejao i naučio ili uradio nešto novo.
Šta je najvažnija priprema predškolaca, iz vašeg iskustva? Šta je najvažnije što treba da nauče, savladaju pre nego što uđu u razred?
“Najvažnije je da deca znaju da u školi postoje pravila. Da treba da pomažu jedni drugima. Da se druže. Da je lepo učiti i znati.
Gradivo ide svojim tempom i deca mogu da ga prate. Iz iskustva primećujem da deca imaju izazov sa gradivom iz srpskog jezika. Učenje slova se prelazi brže. Obratite pažnju na to u početku da dobro savladaju. Pevajte reči na slogove. Redovno vežbajte čitanje i pisanje, da bi deci kasnije bilo lakše. Nemojte čekati kad završe sva slova da tad počnete tek sa diktatima.”
Da li je bitno da li dete zna da čita i piše pre škole? Kako to utiče na rad, uklapanje u prvom razredu?
“Treba da pratimo interesovanja dece. Ako dete želi da nauči da čita i piše pre polaska u školu, treba mu to omogućiti. Ostala deca mogu da stignu gradivo, ali treba velika posećenost i učitelja i roditelja i dece. Do 31.12. deca savladaju preko 100 znakova (30 velikih štampani slova + 30 malih štampanih slova + većinu pisanih). Za dete koje ne zna uopšte slova pre polaska, to zna da bude veliki izazov.
Zbog toga sam kreirala "Ivanin interaktivni Bukvar" kao pomoć roditeljima i deci pri savladavanju čitanja i pisanja štampanih slova ćirilice.
Šta roditelji treba da nabave pred polazak u školu, a šta da sačekaju kao savet učitelja?
“Spisak udžbenika su roditelji dobili od škole. Osnovni pribor i ranac, mogu da nabave i pre početka škole. Spisak sveski će učiteljica reći na roditeljskom sastanku. Mogu da nabave neke, jer uvek će trebati i dodatne sveske za vežbanje.”
Da li deca moraju da se vode u školu, ceo prvi razred? Da li je dozvoljeno da u nekom trenutku idu i sami?
“Ovo zavisi od toga gde žive roditelji i deca. Deca koja žive u manjim mestima ili koja su blizu škole ili imaju dosta dece u blizini koja idu u školu, pre kreću da idu sama. Neka deca zbog daljine škole ili prisustva dosta saobraćaja, nemaju uslova da sama idu u školu. U pojedinim zemljama deca nakon pet godina imaju prsluke za saobraćaj i roditelji ih ne prate u školu, već idu samostalno.”
Kako decu, starijih razreda, pripremiti za povratak u školu? Kada i kako im dati da ponove neko gradivo i šta po vašem mišljenju?
“Deca starijih razreda već imaju udžbenike. Mogu prelistati stare. Obnoviti gradivo i vežbati ono što su učili. Na početku godine ih čekaju inicijalni testovi. Oni se ne ocenjuju, već učitelji vide koliko deca sada znaju. Bitno je da budu spremni za njih, jer je to osnova i baza za naredni razred. A ona je najvažnija.”
Koliko deca zaborave tokom raspusta? Koliko treba da se vrate u školski ritam i kako im u tome pomoći?
“Sve zavisi od dece i podloge koju su imali. Deca koja su bila nesigurna pri znanju tablice množenja u junu i nisu uopšte obnavljali, velika verovatnića je da je sada neće znati. To odmah utiče na većinu zadataka iz matematike. Obnovite sa decom osnove svakog premeta. To možete raditi i usmeno dok se šetate, pričate. Ili možete svaki dan pre početka odrediti možda jedan sat za obnavljanje.”
Koliko treba da radi roditelj sa prvakom, a koliko i kako sa starijim đacima? Koji je najbolji način da roditelj učestvuje u učenju, školskim obavezama đaka, po uzrastima?
“Roditelji treba da isprate decu šta rade u školi. Nije dovoljno vežbati jedino pred provere znanja. Bolje je svaki dan po malo i u određeno vreme za radnim stolom. Na taj način dete stiče naviku za učenje.
Prvi razred treba da obrati pažnju na učenje slova, čitanje i pisanje. U početku će roditelj više da se posveti radu sa decom. Kasnije pitajte decu da oni polako vama objasne i sve više im prepustite da rade sami. Od deca zavisi kojim tempom će se razvijati samostalnost.”
Šta vam je najveći izazov kao učiteljici, kada se vratite u školu? Prvaci, starija deca koja su izašla iz rutine, zahtevi roditelja?
“Kada se stvori jak tim roditelj, dece i škole, tad je sve lakše. Treba da shvatimo da smo svi tu zajedno. Da postoje i obaveze, a ne samo prava.
Najizazovniji je uvek prvi razred. Dok se naviknu i deca i roditelji i učitelji. Zato je bitno odmah ustanoviti jasna pravila i uputstva.
Svi zaposleni u školama bi voleli da imamo manje papirologije. U učionici po ponašanju dece, primetimo kakvo je stanje u porodici. Dozvolite nam da to ne ostane samo napisano na papiru, već da možemo konretno da pomognemo i deci i porodici. Negujte kod dece prave životne vrednosti, jer deca su naše ogledalo.”
Zabranjeno preuzimanje dela ili čitavog teksta i/ili foto/videa, bez navođenja i linkovanja izvora i autora, a u skladu sa odredbama WMG uslova korišćenja i propisima Zakona o javnom informisanju i medijima.
BONUS VIDEO