Ana Sopčenko, glavni metodolog u školi, objasnila je kako pravilno rasporediti sve obaveze, kako bi učenik mogao sve da uradi, koliko vremena treba da potroši na učenje i zašto je važno da se odmara.

Časovi u školi

Nastavnim opterećenjem smatraju se časovi neposredno u školi. Druge aktivnosti i domaći zadaci nisu uključeni u to. Maksimalna dužina časa je 45 minuta. Jednostavni i složeni predmeti treba da se smenjuju: na primer, posle fizike, hemije ili matematike, muzika ili likovno treba da budu sledeći na rasporedu.

Koliko vremena treba da se potroši na domaći zadatak?

Prema pravilima, obim domaćeg zadatka treba da bude takav da se može završiti za 1,5 sat za osnovnu školu i 3,5 sata za srednju školu. Nastavnik se pri planiranju samostalnog rada učenika mora rukovoditi ovim ograničenjima. Međutim pravila su samo savetodavne prirode: svako dete je individualno, a glavni zadatak škole je da odredi jedan ili drugi format za usvajanje gradiva kod kuće.

Koliko treninga i vannastavnih aktivnosti treba dete da pohađa?

Vannastavne aktivnosti su takođe uključene u obrazovni proces: na njima dete uči nove veštine i troši energiju. Učenik sa povećanim akademskim opterećenjem treba da dopuni potrošenu energiju. Moramo mu dati priliku da provodi vreme sa prijateljima. Ako se dete opušta koristeći računar ili tablet, onda mu to treba dozvoliti, ali umereno.

Preporučuje se da školarci pohađaju najviše dve aktivnosti ili sekcije.Trajanje treba da bude do sat i po radnim danima i do tri sata vikendom. Bolje je smenjivati sportske aktivnosti sa intelektualnim.

Kako napraviti raspored

Deca najviše energije troše u školi. Tamo provode šest do osam sati, skoro kao odrasli na poslu. Ne bi trebalo da očekujete da dete radi domaći odmah posle škole. Mora da povrati snagu.

Optimalna opcija je da se odmara posle škole, zatim provede dva do tri sata sa pauzama za domaći zadatak i sat i po na dopunskoj ili dodatnoj nastavi (engleski, priprema zazavršni ispit ili nešto drugo).

Ova šema je pogodna za decu sa normalnom istrajnošću i uobičajenim psihološkim stanjem. Deca sa poremećajem pažnje i hiperaktivnošću ne mogu da uče po ovom rasporedu: za njih bi trebalo da se pripremaju posebni nastavni materijali i izrađuju se individualni planovi časova.

Opasnosti od prekomernog opterećenja

U savremenom društvu, akademski uspeh igra važnu ulogu. Roditelji često postavljaju prevelike zahteve svom detetu i opterećuju ga dodatnim zadacima, treninzima, sekcijama. Treba imati na umu da prekomerno opterećenje može dovesti do psihičke iscrpljenosti deteta, straha od neispunjenja očekivanja, stresa i zdravstvenih problema.

Važno je da roditelji upamte da je fizičko i emocionalno stanje učenika prioritet. Treba postaviti razumna očekivanja za detetovo učenje, na osnovu njegovih individualnih sposobnosti i interesovanja. Prosvetni radnici, zauzvrat, treba da prilagode obrazovni program tako da odgovara potrebama i mogućnostima svakog učenika.

Kako rasporediti obaveze

Preporučuje se da sa detetom popunite nedeljni raspored obaveza - ovo je najbolji alat za planiranje. U njega unesite sve kategorije zadataka, obaveza, obeležite svaki svojom bojom, pogledajte preostale vremenske periode i procenite da li dete ima vremena da uradi tada domaći zadatak tada. Glavna stvar je da zapamtite  tokom svakog planiranja da roditelj uvek treba da bude na strani deteta: samo zajedno sa njim može se postići željeni rezultat.

BONUS VIDEO

Dvorište sa bazenom raj za decu Instagram/mrs_ermerson