Pripremni predškolski program se realizuje i u društvenim vrtićima, i u pojedinim privatnim vrtićima, kao i pri nekim osnovnim školama.

Postoji li razlika u predškolskoj pripremi u školi i vrtiću?

Mnogi roditelji koji unapred znaju u koju će osnovnu školu njihovo dete ići - odlučuju da, ukoliko ta škola sprovodi i pripremni predškolski program, upravo tu upišu svoje dete. Glavno opravdanje ovakvog izbora jeste što će se dete navići na samo mesto, pa će u prvi razred krenuti delimično rasterećeno. Takođe, većina dece iz pripremne grupe biće mu drugari i u prvom razredu, što će uveliko olakšati snalaženje i privikavanje na školu.

Pripremni program je propisan planom Ministarstva prosvete za ovaj uzrast, i mora biti usaglašen - bez obzira da li se realizuje pri osnovnim školama, ili u okviru vrtića. Ipak, vrtići se međusobno razlikuju po broju dece u grupi (u privatnim vrtićima je on osetno manji, što utiče na kvalitet rada), opremljenosti prostora, i slično.

Šta se radi na predškolskoj pripremi?

Priprema za školu podrazumeva: učenje različitih veština, uspostavljanje pozitivne slike o sebi, razvijanje koncentracije, usavršavanje fine grafomotorike, negovanje socijalnih veština važnih za druženje...

Čitanje. Ovaj program neće naučiti vaše dete da čita ili piše. Naime, po Zakonu o obrazovanju, predškolske ustanove (bez obzira da li su one privatne, društvene, deo vrtića, ili deo osnovnih škola) ne smeju da opismenjavaju decu, osim u slučaju kada dete samoinicijativno pokaže interesovanje. Ipak, s obzirom da kroz druge sadržaje pripremnog programa mnoga deca nauče da prepoznaju slova, smatra se da je to

Socijalne veštine podrazumevaju da dete nauči da se druži, da se svađa, miri, izvini, kaže otvoreno da mu nešto ne prija, da deli ono što mu je važno

samo korak do početnog čitanja. 

Pisanje. Slično je i sa pisanjem. Programom je predviđeno razvijanje fine motorike (iscrtavanje linija, povezivanje tačkica linijama, i slično) - što je, zapravo, uvod u pisanje. S obzirom da su pripremnim programom delimično predviđeni sadržaji sa kojima će se dete sresti u prvom razredu, sigurno je da će svako dete koje je prošlo kroz pripremni program imati dobru osnovu za razumevanje gradiva prvog razreda.

Međutim, ono što je važnije od toga da li je dete pre škole naučilo da čita i piše, jeste kakve su mu socijalne veštine i kolika mu je pažnja.

Socijalne veštine podrazumevaju da dete nauči da se druži, da se svađa, miri, izvini, kaže otvoreno da mu nešto ne prija, da deli ono što mu je važno (igračku, na primer).

Razvoj koncentracije
je, takođe, veoma važan za buduće prihvatanje škole. Naime, u okviru pripremnog programa postoje aktivnosti nalik malim časovima (na primer, čas stranog jezika, čas muzičkog, umetnička radionica...). Ovi časovi su, u proseku, oko 20-30 minuta, jer je to očekivana vremenska dužina pažnje dece ovog uzrasta. Međutim, poznato je da se već od prvog razreda od deteta očekuje da miruje 45 minuta pre nego što ode na odmor od pet minuta.

Zato je postepeno produžavanje koncentracije izuzetno značajno. Za uspostavljanje odgovarajućih radnih navika, pamćenje ponuđenih sadržaja - umeće slušanja i prisustvovanja (ne samo fizičkog već, pre svega, mentalnog prisustva), odlučujuća je upravo dužina koncentracije.

Ukratko, pripremni programi su međusobno usaglašeni gde god da upišete dete. Ipak, ukoliko razmišljate o upisu deteta u pripremni program u nekom privatnom vrtiću proverite da li on ima potrebnu licencu, to jest verifikaciju Ministarstva prosvete. Ova verifikacija je važna, jer ukoliko je vrtić ne poseduje, neće moći da vam izda Uverenje da je dete završilo pripremni predškolski program, a vi ste prilikom upisa deteta u školu obavezni da ovo Uverenje pokažete.

Jelena Holcer, pedagog