U okviru zdravstvene zaštite dece, retko se daju smernice o razvoju sluha, govora i jezika, a još ređe se na vreme uočava zakašnjenje u govorno-jezičkom razvoju deteta.
Od momenta nastanka zastoja u razvoju govora i jezika do dijagnostikovanja, a posebno do započinjanja tretmana, često prođe i više godina. Za to vreme, pokušavajući da dobiju odgovore na svoje nedoumice, roditelji obilaze brojne institucije, nesvesni činjenice da je vreme koje prolazi teško nadoknadivo.
Naime, oni nisu upućeni u to da za razvoj govora i jezika postoji takozvani kritični period. Svaki nivo pomenutog razvoja je vezan za određeni uzrast. Ako se taj period propusti, teško se nadoknađuje.
O razvoju govora i jezika smo razgovarali sa mr Silvanom Punušić, logopedom, audiolingvistom u Institutu za eksperimentalnu fonetiku i patologiju govora u Beogradu.
Kako stimulisati dete da bi pravilno progovorilo?
- Da bi dete ovladalo govorom, neophodan je spoj bioloških i sredinskih faktora. Nasleđe, normalna inteligencija, očuvan sluh, razvijena motorika govornih organa - nisu dovoljni bez podsticajnog delovanja okružujuće sredine.
Da bi progovorilo, dete mora da bude stimulisano govorom, i to pravilnim govornim modelima. Znači, da bude motivisano i emocionalno zadovoljno, uključujući pozitivnu povratnu vezu roditelj-dete-roditelj. Hodanje, recimo, nastaje po principu "sve ili ništa": dete prosečno prohodava sa 12 meseci a stabilizuje hod sa 14, 15 meseci.
Progovara najčešće oko devetog meseca, ali se govor razvija sve do pete, odnosno sedme godine. Da bi se razvio, mora stalno da bude podstican. Ukoliko dete ostane bez adekvatnog govornog stimulusa, govor se neće razvijati, ili se neće razvijati pravilno.
Kako se razvijaju govor i jezik?
- Dinamika razvoja govora i jezika je individualna za svako dete. Naravno, postoji prosečan uzrast za koji se vezuje pojava određenih faza u razvoju govora i jezika, ali i sluha, kao uslova za pojavu govora. Period do pojave prve reči se naziva prelingvalni, a njegova obeležja su: gukanje, raspevavanje vokala i brbljanje. Lingvalni period počinje prvom rečju, a ona se kod neke dece javlja oko devetog meseca, dok kod druge tek u 15. ili 16. mesecu.
Kako izgleda normalan tok razvoja govora i jezika?
U proseku, normalan razvoj govora i jezika izgleda ovako:
- Od trećeg, četvrtog dana po rođenju, novorođenče reaguje na ljudski glas. U ovom periodu se kroz plač ostvaruju i prvi kontakti govornih organa.
- Od drugog meseca započinje gukanje, beba svoje zadovoljstvo iskazuje kroz raspevavanje glasova. Značajnu ulogu u razvoju gukanja i tepanja ima razvoj slušne pažnje.
- U periodu od petog, šestog meseca započinje brbljanje, koje obiluje kombinacijama samoglasnika i suglasničkih formi budućih glasova (ap, apa, ba, da, ta, ga).
- Od šestog do osmog meseca, dete povezuje dva ista i različita sloga (ba-ba, pa-pa, ma-ba, ta-ba), intenzivno tepa, razume i reaguje na svoje ime.
- Od osmog do 12. meseca, dete upotrebljava više reči sa udvajanjem istih slogova (baba, deda, tata), tepanje prelazi u govor, ume da pokaže «gde zeka pije vodu», «gde je pametna glava»... Sluša i imitira zvuke iz svog okruženja (av, mau, tu-tu).
- Od 12. do 18. meseca, dete razume kada mu kažete: «Dođi», «Donesi», «Idemo»... Prepoznaje predmete, delove tela, kao i kada ga pitate gde je ovo ili ono, i to pokazuje. Neke reči označava slogovima (ga - glava, nona - noga...). Ima takozvani aktivni rečnik od 10 do 20 reči (mama, baba, tata, papa) i koristi frazu od dve reči («Daj to», «Mama, ajde»).
- Od 18 meseci do druge godine reaguje na: «Pokaži mi kuću, čiku, tetu, kapu...», može da pokaže lutkino oko, nos, usta.... Razume naloge: «Sedi na stolicu», «Donesi patike»... Koristi rečenice do tri reči, imenuje neke predmete: lopta, ključ, sat, lutka... Zna da upotrebi imenice, zamenice, glagole. Odgovara na pitanje: «Kako se zoveš?», «Kako laje kuca?»... Zna da je «u» - unutra. Rečnik se znatno bogati i dete koristi i do 300 reči, izgovara sve samoglasnike i oko 25 odsto suglasnika (p, b, t, d, n, m, j, v, a često i k i g). Voli da sluša priče i pesmice i da gleda slike.
Šta ako u određenom uzrastnom periodu izostanu neke od govornih aktivnosti?
- Ako pomenute govorne aktivnosti izostaju, vreme je da OBAVEZNO proverite sluh vašeg deteta. Ukoliko rani razvoj govora i jezika ne teče po datom obrascu, nemojte da se «tešite» rečenicom sa početka teksta - kako «dete nema primedbi, pa zato ne govori». Jer, svako dete ima naglašenu potrebu za govorom, komunikacijom uopšte. Ukoliko ona izostane, morate da potražite razloge zašto je to tako. Razlozi mogu da budu vezani za sluh, za motoriku govornih organa, za detetov emocionalno-socijalni razvoj, ili za neke druge uzroke.
Trebalo bi da roditelji stalno prate reagovanje deteta na zvuke različite jačine, da ga intenzivno stimulišu govorom, podstičući ga da ponovi neke glasove i slogove. Detekcija roditelja je potrebna, ali ne i dovoljna, pa je neophodno konsultovati logopeda. Pregledom deteta, on procenjuje kakvu dijagnostiku sluha bi trebalo sprovesti, potom kakav stimulativni tretman i/ili program za podsticaj govornog razvoja u kućnim uslovima, jer je rani uzrastni period izuzetno značajan za dalji razvoj govora.
Razvoj govora i sluha
Već je napomenuto da je dinamika razvoja sluha, govora i jezika individualna, a ovo je kratak pregled tog razvoja u odnosu na uzrast.
0-2 MESECA | |
Govor | Sluh |
Zvonko plače | Reakcije na iznenadne zvuke i šumove su nestabilne i nezrele jer motorni sistem nije dovoljno razvijen, ali se po njima može videti koji ga zvuci plaše a koji zabavljaju, koji su mu prijatni a koji neprijatni |
Vokalizuje - igra se govornim organima | |
Dobro guta | |
Dobro vuče kada sisa | |
Dobro otvara i zatvara usta |
2-4 MESECA | |
Govor | Sluh |
Gukanje kao raspevavanje vokala | Na glas majke se umiruje, okreće glavu i traži očima izvor zvuka. |
Produkuje dva sloga: «ba» i «ga» - slična po trajanju i intenzitetu | |
Pojava nukleusa bezvučnih ploziva P, T | |
Prisutna je vokalizacija jednog glasa | |
Povezivanje tri različita vokala (e, a, u...) | |
Traži očima izvor zvuka |
4-6 MESECI | ||
Govor | Sluh | |
Povezuje vokale u slogove | Glasove ukućana i češćih posetilaca prepoznaje i reaguje promenom raspoloženja. Na lavež psa, mjaukanje mačke, zvonjenje zvona ili telefona, poziv po imenu - reaguje povećanom pažnjom i okretanjem glave u pravcu zvuka. Voli da «sluša» muziku. | |
Javljaju se «glasovi» koji liče na L, H, F, V | ||
Počinje spontano da brblja | ||
Sve češće se javlja kombinacija AP, APA, BA, DA, TA, GA | ||
Na podsticaj brblja | ||
Ponekad vokalizacijom daje na znanje da prepoznaje majku | ||
6-8 MESECI | ||
Govor | Sluh | |
Povezuje dva ista sloga (ba-ba, pa-pa, ta-ta) | Uočava različite zvuke i počinje da razume njihovo značenje. Ukoliko se u ovom periodu ne javi pokret glave u pravcu zvuka, ili nema brbljanja - možete posumnjati da se sluh vašeg deteta ne razvija adekvatno. | |
Počinje intenzivan period tepanja | ||
Može da spaja dva različita sloga (ma-ba, ta-ba) | ||
Razume i odaziva se na svoje ime | ||
Plače uz izgovaranje m...m...m...m... | ||
8-12 MESECI | |
Govor | Sluh |
Ima više reči sa udvajanjem istih slogova (baba, deda, papa, tata) | Pažljivo sluša i imitira neke zvuke ili onomatopeje (zvukove iz prirode), na govorni podsticaj pokušava da ponovi reči. |
Tepanje prelazi u govor | |
Izgovara određeni broj glasova i kombinacije glasova | |
Formira slogove koje ponavljanjem pretače u reči | |
Pojava prve osmišljene reči (mama, tata) | |
Formira reč koju povezuje sa predmetom/osobom i formira značenje | |
Ume da pokaže «gde zeka pije vodu» | |
Ume da pokaže «gde je pametna glava» | |
Zna da «taši» | |
Sluša ili imitira neke zvuke ili onomatopeje (av, mau, đi-đi, ćiju-ći) | |
Pokušava da izgovara nove reči | |
Razume značenje nekih reči iako ih ne izgovara | |
Razume: «Daj», «Evo», «No, no», «Pa-pa» |
12-18 MESECI | |
Govor | Sluh |
Razume: «Dođi», «Donesi», «Idemo» | Ako ove govorne aktivnosti izostaju u potpunosti ili delimično, može se posumnjati da postoji oštećenje sluha. |
Prepoznaje imenovane predmete, pokazuje ih (na zahtev) | |
Na zahtev pokazuje delove tela | |
Pojedine delove tela označava u slogovima (ga - glava, nona - noga) | |
Ima aktivan rečnik od šest do osam reči (mama, baba, papa, tata) | |
Upotrebljava frazu od dve reči («Daj to», «Daj vo», «Mama, ajde») | |
Spontano imenuje poznate predmete |
18 MESECI do 2 GODINE | |
Govor | Sluh |
Reaguje na: «Pokaži mi kuću, čoveka, kapu...» | Rado i sa pažnjom sluša pesmice i priče. Ako govorne aktivnosti izostaju, OBAVEZNO proverite sluh vašeg deteta. |
Može da pokaže lutkino oko, nos, usta, kosu, ruku, nogu, pupak... | |
Razume naloge («Sedi na stolicu», «Donesi patike») | |
Pravi rečenice do tri reči | |
Zna da imenuje obične predmete kao: lopta, ključ, sat, lutka i sl. | |
Može da pokaže 7-10 slika koje mu se imenuju («Pokaži gde je auto») | |
Izgovara jednostavne fraze i rečenice | |
Upotrebljava imenice, glagole, zamenice | |
Zna da razlikuje gde je «u» (unutra) i «i» (ispod) | |
Odgovara na pitanje: «Kako se zoveš?», «Kako laje pas?», «Šta kaže maca?»... | |
Ima rečnik od prosečno 300 reči | |
Izgovara sve vokale i oko 25 odsto konsonanata (p, b, t, d, n, m, j, v, često k, g | |
Voli da sluša priče i da gleda slike | |
Zna da imenuje predmete i da traži predmete sa stola | |
Može da kaže kako se zove | |
Priča dok se igra | |
Može da saopšti šta želi |
DOKTOR JE BEZ BLAMA TRAŽIO 900 €: Iskustvo mame Danijele iz Novog Sada kojoj je beba jedva preživela jer nije imala pare
SAMO JEDNA DEVOJČICA U SRBIJI SE OVAKO ZOVE: Svaki dan ga čujete, a ne bi vam palo na pamet da je žensko ime
MAME U SRBIJI ODABRALE: Ovo je lista od 10 najlepših imena za dečake, a ne zna se koje ima moćnije značenje
TRI RUSKA MUŠKA IMENA KOJA SRBI OBOŽAVAJU: Vrlo su popularna među mladim roditeljima, zvučna su i imaju moćna značenja
TRI ŽENSKA RUSKA IMENA KOJA SRBI OBOŽAVAJU: Nose ih brojne generacije, ali poslednje 3 godine su mega popularna