U okviru zdravstvene zaštite dece, retko se daju smernice o razvoju sluha, govora i jezika, a još ređe se na vreme uočava zakašnjenje u govorno-jezičkom razvoju deteta.

Od momenta nastanka zastoja u razvoju govora i jezika do dijagnostikovanja, a posebno do započinjanja tretmana, često prođe i više godina. Za to vreme, pokušavajući da dobiju odgovore na svoje nedoumice, roditelji obilaze brojne institucije, nesvesni činjenice da je vreme koje prolazi teško nadoknadivo.

Naime, oni nisu upućeni u to da za razvoj govora i jezika postoji takozvani kritični period. Svaki nivo pomenutog razvoja je vezan za određeni uzrast. Ako se taj period propusti, teško se nadoknađuje.

O razvoju govora i jezika smo razgovarali sa mr Silvanom Punušić, logopedom, audiolingvistom u Institutu za eksperimentalnu fonetiku i patologiju govora u Beogradu.

Kako stimulisati dete da bi pravilno progovorilo?

- Da bi dete ovladalo govorom, neophodan je spoj bioloških i sredinskih faktora. Nasleđe, normalna inteligencija, očuvan sluh, razvijena motorika govornih organa - nisu dovoljni bez podsticajnog delovanja okružujuće sredine.

Da bi progovorilo, dete mora da bude stimulisano govorom, i to pravilnim govornim modelima. Znači, da bude motivisano i emocionalno zadovoljno, uključujući pozitivnu povratnu vezu roditelj-dete-roditelj. Hodanje, recimo, nastaje po principu "sve ili ništa": dete prosečno prohodava sa 12 meseci a stabilizuje hod sa 14, 15 meseci.

Progovara najčešće oko devetog meseca, ali se govor razvija sve do pete, odnosno sedme godine. Da bi se razvio, mora stalno da bude podstican. Ukoliko dete ostane bez adekvatnog govornog stimulusa, govor se neće razvijati, ili se neće razvijati pravilno.

Kako se razvijaju govor i jezik?

- Dinamika razvoja govora i jezika je individualna za svako dete. Naravno, postoji prosečan uzrast za koji se vezuje pojava određenih faza u razvoju govora i jezika, ali i sluha, kao uslova za pojavu govora. Period do pojave prve reči se naziva prelingvalni, a njegova obeležja su: gukanje, raspevavanje vokala i brbljanje. Lingvalni period počinje prvom rečju, a ona se kod neke dece javlja oko devetog meseca, dok kod druge tek u 15. ili 16. mesecu.

Kako izgleda normalan tok razvoja govora i jezika?

U proseku, normalan razvoj govora i jezika izgleda ovako:

- Od trećeg, četvrtog dana po rođenju, novorođenče reaguje na ljudski glas. U ovom periodu se kroz plač ostvaruju i prvi kontakti govornih organa.

- Od drugog meseca započinje gukanje, beba svoje zadovoljstvo iskazuje kroz raspevavanje glasova. Značajnu ulogu u razvoju gukanja i tepanja ima razvoj slušne pažnje.

- U periodu od petog, šestog meseca započinje brbljanje, koje obiluje kombinacijama samoglasnika i suglasničkih formi budućih glasova (ap, apa, ba, da, ta, ga).

- Od šestog do osmog meseca, dete povezuje dva ista i različita sloga (ba-ba, pa-pa, ma-ba, ta-ba), intenzivno tepa, razume i reaguje na svoje ime.

- Od osmog do 12. meseca, dete upotrebljava više reči sa udvajanjem istih slogova (baba, deda, tata), tepanje prelazi u govor, ume da pokaže «gde zeka pije vodu», «gde je pametna glava»... Sluša i imitira zvuke iz svog okruženja (av, mau, tu-tu). 

- Od 12. do 18. meseca, dete razume kada mu kažete: «Dođi», «Donesi», «Idemo»... Prepoznaje predmete, delove tela, kao i kada ga pitate gde je ovo ili ono, i to pokazuje. Neke reči označava slogovima (ga - glava, nona - noga...). Ima takozvani aktivni rečnik od 10 do 20 reči (mama, baba, tata, papa) i koristi frazu od dve reči («Daj to», «Mama, ajde»).

- Od 18 meseci do druge godine reaguje na: «Pokaži mi kuću, čiku, tetu, kapu...», može da pokaže lutkino oko, nos, usta.... Razume naloge: «Sedi na stolicu», «Donesi patike»... Koristi rečenice do tri reči, imenuje neke predmete: lopta, ključ, sat, lutka... Zna da upotrebi imenice, zamenice, glagole. Odgovara na pitanje: «Kako se zoveš?», «Kako laje kuca?»... Zna da je «u» - unutra. Rečnik se znatno bogati i dete koristi i do 300 reči, izgovara sve samoglasnike i oko 25 odsto suglasnika (p, b, t, d, n, m, j, v, a često i k i g). Voli da sluša priče i pesmice i da gleda slike.

Šta ako u određenom uzrastnom periodu izostanu neke od govornih aktivnosti?

- Ako pomenute govorne aktivnosti izostaju, vreme je da OBAVEZNO proverite sluh vašeg deteta. Ukoliko rani razvoj govora i jezika ne teče po datom obrascu, nemojte da se «tešite» rečenicom sa početka teksta - kako «dete nema primedbi, pa zato ne govori». Jer, svako dete ima naglašenu potrebu za govorom, komunikacijom uopšte. Ukoliko ona izostane, morate da potražite razloge zašto je to tako. Razlozi mogu da budu vezani za sluh, za motoriku govornih organa, za detetov emocionalno-socijalni razvoj, ili za neke druge uzroke.

Trebalo bi da roditelji stalno prate reagovanje deteta na zvuke različite jačine, da ga intenzivno stimulišu govorom, podstičući ga da ponovi neke glasove i slogove. Detekcija roditelja je potrebna, ali ne i dovoljna, pa je neophodno konsultovati logopeda. Pregledom deteta, on procenjuje kakvu dijagnostiku sluha bi trebalo sprovesti, potom kakav stimulativni tretman i/ili program za podsticaj govornog razvoja u kućnim uslovima, jer je rani uzrastni period izuzetno značajan za dalji razvoj govora.

Razvoj govora i sluha

Već je napomenuto da je dinamika razvoja sluha, govora i jezika individualna, a ovo je kratak pregled tog razvoja u odnosu na uzrast.

0-2 MESECA

Govor

Sluh

Zvonko plače

Reakcije na iznenadne zvuke i šumove su nestabilne i nezrele jer motorni sistem nije dovoljno razvijen, ali se po njima može videti koji ga zvuci plaše a koji zabavljaju, koji su mu prijatni a koji neprijatni

Vokalizuje - igra se govornim organima

Dobro guta

Dobro vuče kada sisa

Dobro otvara i zatvara usta

2-4 MESECA

Govor

Sluh

Gukanje kao raspevavanje vokala

Na glas majke se umiruje, okreće glavu i traži očima izvor zvuka.

Produkuje dva sloga: «ba» i «ga» - slična po trajanju i intenzitetu

Pojava nukleusa bezvučnih ploziva P, T

Prisutna je vokalizacija jednog glasa

Povezivanje tri različita vokala (e, a, u...)

Traži očima izvor zvuka

4-6 MESECI

Govor

Sluh

Povezuje vokale u slogove

Glasove ukućana i češćih posetilaca

prepoznaje i reaguje promenom

raspoloženja.

Na lavež psa, mjaukanje mačke,

zvonjenje zvona ili telefona, poziv po

imenu - reaguje povećanom pažnjom i okretanjem glave u pravcu zvuka.

Voli da «sluša» muziku.

Javljaju se «glasovi» koji liče na L, H, F, V

Počinje spontano da brblja

Sve češće se javlja kombinacija AP, APA, BA, DA, TA, GA

Na podsticaj brblja

Ponekad vokalizacijom daje na znanje da prepoznaje majku

6-8 MESECI

Govor

Sluh

Povezuje dva ista sloga (ba-ba, pa-pa, ta-ta)

Uočava različite zvuke i počinje da

razume njihovo značenje.

Ukoliko se u ovom periodu ne javi

pokret glave u pravcu zvuka, ili

nema brbljanja - možete posumnjati

da se sluh vašeg deteta ne razvija

adekvatno.

Počinje intenzivan period tepanja

Može da spaja dva različita sloga (ma-ba, ta-ba)

Razume i odaziva se na svoje ime

Plače uz izgovaranje m...m...m...m...

8-12 MESECI

Govor

Sluh

Ima više reči sa udvajanjem istih slogova (baba, deda, papa, tata)

Pažljivo sluša i imitira neke zvuke ili onomatopeje (zvukove iz prirode), na govorni podsticaj pokušava da ponovi reči.

Tepanje prelazi u govor

Izgovara određeni broj glasova i kombinacije glasova

Formira slogove koje ponavljanjem pretače u reči

Pojava prve osmišljene reči (mama, tata)

Formira reč koju povezuje sa predmetom/osobom i formira značenje

Ume da pokaže «gde zeka pije vodu»

Ume da pokaže «gde je pametna glava»

Zna da «taši»

Sluša ili imitira neke zvuke ili onomatopeje (av, mau, đi-đi, ćiju-ći)

Pokušava da izgovara nove reči

Razume značenje nekih reči iako ih ne izgovara

Razume: «Daj», «Evo», «No, no», «Pa-pa»

12-18 MESECI

Govor

Sluh

Razume: «Dođi», «Donesi», «Idemo»

Ako ove govorne aktivnosti izostaju u potpunosti ili delimično, može se posumnjati da postoji oštećenje sluha.

Prepoznaje imenovane predmete, pokazuje ih (na zahtev)

Na zahtev pokazuje delove tela

Pojedine delove tela označava u slogovima (ga - glava, nona - noga)

Ima aktivan rečnik od šest do osam reči (mama, baba, papa, tata)

Upotrebljava frazu od dve reči («Daj to», «Daj vo», «Mama, ajde»)

Spontano imenuje poznate predmete

18 MESECI do 2 GODINE

Govor

Sluh

Reaguje na: «Pokaži mi kuću, čoveka, kapu...»

Rado i sa pažnjom sluša pesmice i priče. Ako govorne aktivnosti izostaju, OBAVEZNO proverite sluh vašeg deteta.

Može da pokaže lutkino oko, nos, usta, kosu, ruku, nogu, pupak...

Razume naloge («Sedi na stolicu», «Donesi patike»)

Pravi rečenice do tri reči

Zna da imenuje obične predmete kao: lopta, ključ, sat, lutka i sl.

Može da pokaže 7-10 slika koje mu se imenuju («Pokaži gde je auto»)

Izgovara jednostavne fraze i rečenice

Upotrebljava imenice, glagole, zamenice

Zna da razlikuje gde je «u» (unutra) i «i» (ispod)

Odgovara na pitanje: «Kako se zoveš?», «Kako laje pas?», «Šta kaže maca?»...

Ima rečnik od prosečno 300 reči

Izgovara sve vokale i oko 25 odsto konsonanata (p, b, t, d, n, m, j, v, često k, g

Voli da sluša priče i da gleda slike

Zna da imenuje predmete i da traži predmete sa stola

Može da kaže kako se zove

Priča dok se igra

Može da saopšti šta želi