Nema sumnje da svaka mama želi da njeno dete postane dobra osoba, ali je malo poznato koji bi vaspitni metod u tome mogao pomoći. Naučnici Univeziteta „Konkordija“ pokušali su da dođu do odgovora na ovo pitanje.

U istraživanju je učestvovalo stotinu parova majki i njihovih mališana uzrasta sedam, jedanaest i šesnaest godina. Svako dete dobilo je zadatak da opiše situaciju u kojoj je povredilo nekog svog prijatelja i jednu u kojoj je pomoglo svom drugari. Potom su deca razgovarala sa svojim majkama, a one su, tokom ovih razgovora, bile fokusirane na detetov osećaj ponosa, entuzijazam i građenje pozitivnih osobina. Ipak, kada je tema bilo loše ponašanje dece, razgovori su bili delikatniji – mame su pokušavale da naglase da je loše povrediti drugog, ali i da takvo ponašanje ne znači da su njihovi mališani loše osobe. Na primer, čak i u situacijama kada je dete izrazito loše postupilo, majka je pokušavala da istakne dobre namere svog dečaka ili devojčice i volju da se ispravi greška.

„Mame nisu želelele da kažu da je loše ponašanje poželjno. Kažu da nije, ali hvale svoje dete jer se izvinilo“, objasnila je prof. Holi Rekija iz Odeljenja za obrazovanje i Centra za istraživanje ljudskog razvoja Univerziteta „Konkordija“ i dodala da su mnoge mame pitale svoju decu šta planiraju da urade nardnog puta kako se greška ne bi ponovila.

Takođe, ovo istraživanje je pokazalo da se uloga majke menja tokom razvoja deteta, pa je roditelj nežni učitelj mlađe dece, a ispitivač u tinejdžerskim godinama.

U slučaju dela istraživanja koji se ticao tinejdžera, naime, pokazalo se da oni uspešno vode glavnu reč tokom konverzacije i lako menjaju temu ukoliko im ona ne odgovara.

„Šesnaestogodišnjacima nije potrebna pomoć da shvate šta su uradili i kakvu to posledicu može imati“, rekla je prof. Rekija. „Ipak, potrebna im je podrška kako bi razumeli neke šire implikacije.“

Zaključak koji je tim naučnika izveo iz ovog istraživanja jeste da je jasan razgovor od ključne važnosti za razvoj detetove ličnosti. Neophodno je jasno razgraničiti šta je dobro, a šta loše i pomoći deci da razumeju sebe i druge i ukazati im na to da mogu biti veoma moralni iako, po svojoj prirodi, nisu savršeni jer to i ne mogu biti.

Priredila: Tamara Sorak