Kako bi ostvarila svoje pogodnosti kao trudnica, jednog vrelog majskog dana, Svetlana odlazi u filijalu Bus Plusa u Palati Beograd. Nije mogla da sanja da će se obično vađenje povlastice za trudnice pretvoriti u višenedeljnu agoniju u kojoj ona, u šestom mesecu trudnoće, treba da pešači s jednog na drugi kraj grada kako bi ostvarila svoja prava. Umesto kao povlašćena korisnica, u zemlji koja se načelno bori za podizanje nataliteta, osetila se obmanuto.

"U filijalu sam otišla s izveštajem lekara o utvrđenoj trudnoći, ali su mi rekli da oni to ne prihvataju i dali mi poseban formular koji ginekolog treba da popuni", prepričava Svetlana za NOIZZ.

Iako su svi podaci koji se tim formularom traže već navedeni na izveštaju koji je donela, srpska birokratija se pita zašto jedna trudnica ne bi na više od 30 stepeni lutala gradom, čekala u redovima kod lekara, pa ponovo u filijali Bus Plusa, samo kako bi ispunila formu? Tu priča tek počinje.

"Popunila sam taj formular, ali kako mi je još važila kartica za zaposlene, moj suprug je taj papir tek kasnije odneo do filijale u Skender Begovoj, gde su mu rekli da formular ne sme da bude stariji od 15 dana. Potom je proverio i u Beograđanki, gde su mu rekli da on ne može da podnese dokumentaciju u moje ime, nego moram da odem ja lično" priseća se naša sagovornica.

Igra gluvih telefona u BusPlusu

Pored toga što to joj nisu dali sve potrebne informacije prvi put, počinje klasična igra gluvih telefona. Kada je njen suprug ponovo otišao do Skender Begove da uzme novi formular koji ginekolog treba da popuni, rekli su mu kako ne postoji zvanični formular i da to može da bude slobodna forma.

Ko je sada u pravu? Zaposleni u Skender Begovoj ili oni u Beograđanki? Jedni kažu da mora konkretan formular, a drugi prihvataju i slobodnu formu. U Skender Begovoj može i suprug, a u Beograđanki mora lično.

"Tada odlučujem da se obratim korisničkom servisu, a oni mi odgovaraju da ne smatraju 'da je došlo do bilo kakvog propusta', a u prepisci s direktorom sektora za podršku korisnicima Aljošom Dragašem ponovo dobijam kontradiktorne informacije", objašnjava Svetlana.

Direktor demantuje samog sebe

U prepisci u koju je NOIZZ imao uvid, Dragaš prvo tvrdi kako druge izveštaje o trudnoći ne mogu da prihvate već isključivo potvrde na kojima se nalaze traženi podaci. Ukazuje da formular može da se preuzme sa sajta, ali i da lekar može da ga napiše u drugoj formi, samo je važno da sadrži sve potrebne podatke. U istom mejlu potom kaže kako formular mora da sadrži isključivo tražene podatke. Dakle, ne samo da službenici u različitim filijalama daju suprotne informacije, nego to čini i sam direktor u okviru jedne prepiske s jednom korisnicom.

Treba napomenuti da je Svetlana nekoliko puta pokušala da skine formular sa interneta, ali sajt Bus Plusa nije funkcionisao. Zbog toga ga je i tražila u Skender Begovoj, filijali u kojoj su joj na licu mesta, podsećamo, rekli da takav obrazac "ne postoji".

Kako u Bus Plusu za NOIZZ kažu, procedura za vađenje povlašćene kartice je rutinska i s njom su svi službenici upoznati "jer mesečno izdaju na stotine kartica trudnicama".

"Nijedan službenik nije rekao da potvrda koju popunjava lekar mora biti isključivo ona koja je štampana sa našeg sajta, odnosno, da lekar ne može u slobodnoj formi da napiše potvrdu koja će imati iste podatke kao i sa potvrde", tvrde u Bus Plusu, ali njihove tvrdnje ne osporava samo Svetlanina priča, nego još nekoliko trudnica, pa čak i prvi mejl u kom jedan od direktora te kompanije tvrdi suprotno.

Zbog greške zaposlenog ispašta trudnica

Posle svih peripetija Svetlana je ipak dobila karticu, ali priča se tu ne završava, nego sledi sledeći zaplet i ponovno pitanje - da li nas ovde neko pravi budalama?

Svetlanin suprug je na kraju otišao u Skender Begovu, službenica nije pravila nikakav problem što je on došao umesto nje, popunio zahtev i potpisao ga svojim imenom. Zaposlena je sve to zavela i Svetlani je napokon stigla povlastica. Međutim, kada je o tome obavestila Dragaša, ističući da nije tačno ono što je tvrdio, da zahtev može da se podnese samo lično, direktor je odmah naredio da joj se kartica koju je tek dobila blokira, uz obrazloženje da je njen suprug falsifikovao potpis. To se naravno nije desilo, jer se on, ponavljamo, potpisao svojim imenom uz odobrenje službenice. Tako je ona opet ostala bez kartice i to ne svojom krivicom, već zbog neutvrđenih procedura u "Bus Plusu", iako odgovorni tvrde suprotno.

"Svi službenici koji izdaju kartice su upoznati da se kartice izdaju isključivo lično korisniku i ukoliko bi se utvrdilo da je neka personalizovana kartica izdata bez saglasnosti korisnika, ona bi morala da se blokira, kako ne bi mogla da se koristi u javnom prevozu", navode u "Bus Plusu" za naš sajt, a sledeći ovo pravilo i Svetlani su karticu blokirali.

Očigledno je da odgovorni u kompaniji nisu upoznati s tim da njihovi službenici ili ne znaju ili namerno krše procedure, a time nanose štetu svojim korisnicima, jer u ovom slučaju umesto neodgovornog zaposlenog ispašta trudnica, kojoj je Dragaš posle svega dao rok od dva dana da ode do filijale i reši problem.

Da stvar bude još crnja, Svetlani je onog trenutka kad joj odobrena trudnička kartica, ona za zaposlene automatski blokirana. Pitanje je samo da li će se u ovoj zemlji ikada desiti i da automatski ostvarimo prava koja su nam zakonom garantovana. Kako su to utvrđene procedure, ako se više trudnica javlja sa sličnim problemom? Kada će odgovorni priznati grešku, izviniti se i ispraviti situaciju, umesto što nalaze opravdanja koja vređaju inteligenciju?