Još
Ostalo

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

'Verni' pratioci trudnoće: Koje promene nas očekuju u narednih devet meseci?

Telo se ubrzano prilagođava svim promenama koje nosi trudnoća i reaguje na razne načine.

 Izvor: Foto: Shutterstock

Promene koje ćete osetiti u narednim mesecima su očekivane i normalne za trudnoću. Nastaju kao posledica ubrzanog i promenjenog načina rada hormona, povećanja telesne mase, ali i stila života. Vaše telo se ubrzano prilagođava svim ovim promenama i reaguje na razne načine.

 ● Jutarnje mučnine

Od jutarnjih mučnina i povraćanja pati oko 80 odsto trudnica, i to češće prvorotke i mame koje čekaju više beba. Razlozi su brojni, a kao najčešći se navode emocije (neka istraživanja su pokazala da trudnice koje su neraspoložene češće pate od mučnina), i hormoni. Najbolji način da ublažite osećaj muke je da jedete više manjih obroka u toku dana, ali i da se ne prejedate.

Učestalo mokrenje

Osim povećanog rada bubrega, na učestalo mokrenje utiče i povećanje materice, koja pritiska bešiku. Ovaj problem muči sve trudnice u prvom trimestru, dok ćete u drugom - kada se materica podigne, malo odahnuti. Pri kraju trudnoće očekujte da ćete „trčkarati“ u toalet svaki čas, jer će beba da se spusti i svojom težinom opterećuje vašu bešiku. Smanjite unos tečnosti pre spavanja, kako biste sebe poštedeli bar noćnih poseta toaletu.

 ● Glavobolja

Premor, slabovidost, prestanak uzimanja kafe, uznemirenost i napetost i, naročito, hormonalne promene - smatraju se mogućim uzrocima glavobolje tokom trudnoće. Odmor i opuštanje su često najbolji lek protiv glavobolje. Proverite i dioptriju (često se promeni u trudnoći), jer je ona jedan od češćih uzroka glavobolje.

● Vrtoglavica i nesvestica

Vrtoglavicu može da izazove umor, stres, glad, naglo ustajanje iz ležećeg ili sedećeg položaja, boravak u zatvorenim i zagušljivim prostorijama, dugotrajno stajanje u mestu. Nikada nemojte naglo da menjate položaj tela, već to činite postepeno (kao usporen film). Nesvestica takođe može da nastane kao posledica niskog nivoa šećera u krvi ili anemije. Ako se nesvestice ponavljaju, obavezno se obratite lekaru.

● Bolovi u vratu

Bolovi u vratu se javljaju zbog velikog opterećenja mišića koji drže kičmeni stub. Ukoliko vam lekar dozvoli (ako vaša trudnoća ne spada u grupu rizičnih), najefikasniji borac protiv bolova u leđima i vratu je plivanje, i to leđni stil. Plivanjem se rasterećuju svi mišići kičmenog stuba, poboljšava cirkulacija, naročito venski krvotok (što utiče i na smanjenje otoka na nogama).

● Zatvor

U toku trudnoće se povećava materica i smanjuje prostor za creva. Takođe, hormoni usporavaju njihove pokrete, ali i neki preparati gvožđa, kao i pojedini vitamini. Da bi se predupredili ovi problemi, preporučuje se ishrana bogata svežim povrćem, voćem, žitaricama, kao i hleb od integralnog brašna. Važno je unositi najmanje litar i po tečnosti dnevno.

 ● Bolovi u leđima

Položaj stomaka i njegova veličina u poodmakloj trudnoći dovode do pomeranja težišta tela, pri čemu kičmeni stub trpi veliko opterećenje, što je razlog za pojavu bola. Uključite se u organizovan program fizičkih vežbi za trudnice (uz saglasnost ginekologa). Vežbama se jačaju mišići i povećava elastičnost kičmenog stuba, čime se koriguje izmenjeno držanje tela.

● Lupanje srca

Lupanje srca, koje se razlikuje od uobičajenog, mogu da osete trudnice od sredine do kraja trudnoće. Iako je ova pojava veoma neprijatna, nema razloga da se zabrinete, ukoliko se ona javlja povremeno. Razlog tome je povećana količina krvi u vašem organizmu zbog potreba vaše bebe. Kada osetite lupanje srca, nemojte da paničite. Dišite polako i duboko. Ostanite smireni. Ako je lupanje srca stalan ili čest problem, tada morate da se obratite vašem ginekologu.

● Grčevi u nogama

Bolovi u listovima se najčešće javljaju noću. Kada jednom osetite to neprijatno i veoma bolno grčenje mišića, poželećete da se više nikada ne ponovi! A posebno ne kada spavate. Grčevi su posledica umora, ali i nedostatka kalcijuma, magnezijuma i kalijuma. Čvrste, elastične čarape, tople obloge i često odmaranje mogu da budu dobra preventiva protiv grčeva.

Dragana Aleksić

Inicijalizacija u toku...

Komentari 0

Komentar je uspešno poslat.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Najnovije

Vesti

Porodica