Mnogi roditelji, suočeni sa briljantnom i posebno nadarenom decom, skloni su da veruju da su genijalci. U stvarnosti, geniji su veoma retki, ali je manje retko da se sretnemo sa darovitom decom. Te dve stvari su, međutim, veoma različite, jer nadareno dete nije samo "veoma inteligentno" dete.

Pod nadarenim detetom podrazumevamo dete koje ima određenu sertifikovanu inteligenciju. Međutim, reč nadaren nije najispravnija: u dijagnostici se zapravo govori o visokom kognitivnom potencijalu, pa bi bilo ispravnije da se izrazimo govoreći o deci sa visokim potencijalom. Darovitost – još jedan termin koji se koristi za definisanje ove dece – nije ekvivalentan sposobnosti da čitate rano ili da radite teške proračune kao deca, već je skup karakteristika koje se ne zaustavljaju samo na praktičnoj inteligenciji.

Kako prepoznati darovito dete
Dete sa visokim kognitivnim potencijalom često je veoma bistro. Nije uvek dobar u školi, ali na mnogim poljima pokazuje potencijal za rasuđivanje, ima uska interesovanja kojiam se posvećuje, kritičko razmišljanje, posmtra svet i sve u njemu iz više uglova. Zapravo, darovita deca mogu imati loše rezultate u školi, ili naprotiv, imati sve petice. Što znači da samo ocenjivanje u školi nije merilo za darovitost.

Često su nastavnici ti koji roditeljima predlažu procenu visokog potencijala, ali ponekad i sami roditelji mogu da shvate da postoji nešto posebno u vezi sa njihovim detetom i žele da to dodatno razmotre. Takođe se može desiti da, uprkos ekstremnoj inteligenciji u nekim oblastima, detetu loše ide u školi, a to dovodi do želje da se dublje zadubi. U svakom slučaju, visok kognitivni potencijal ne mora da se "izmeri", već da se dete podrži i usmerava u onome što voli i što mu dobro ide.

Da li nadarena deca idu u specijalne škole?
Upravo zbog konfuzije koja je nastala oko pojma visokog kognitivnog potencijala, često smo skloni da pomislimo da takozvana darovita deca automatski preskaču nastavu ili im je potrebna posebna škola. Ovo nije nužno slučaj. Kao što smo rekli, mnoga deca sa visokim potencijalom mogu imati poteškoća u školi. Ove poteškoće su često uzrokovane dva glavna faktora: brzina misli i percepcija nekih vežbi kao "previše lakih"

Darovita deca su ona koja su uglavnom radoznala, teže novim znanjima, otkrićima, a uloga roditelja na ovom putu jeste da ih podržavaju i podstiču kroz motivaciju da izraze svoje potencijal. Naravno,to ne podrazumeva prisiljavanje deteta da ide na razne vannastavne aktivnosti, već davanje slobode da se dete razvija u poljima u kojima pokazuje nadarenost.

BONUS VIDEO:

Koliko je važna podrška roditelja, video koji je raznežio svet TikTok/dailyhumanmotivation

(Yumama/T.A.S.)