Neka deca prirodno razvijaju veštine vezane za upoznavanje prijatelja, počevši od ranog uzrasta. Drugima je potrebno malo više vremena. A neka deca imaju veće izazove koji otežavaju sklapanje i zadržavanje prijatelja .

Ovi izazovi uključuju:

  • Hiperaktivnost
  • Anksioznost
  • Impulsivnost
  • Problemi sa fokusom
  • Problemi sa društvenim veštinama
  • Odloženi jezik

Evo četiri vrste veština koje su potrebne za sklapanje drugarstva i kako pomoći deci da ih izgrade.

1. Započinjanje razgovora

Ulazak u razgovor može izgledati jednostavno. Ali razmislite šta to zapravo zahteva: da li deca znaju kako da se pridruže grupnom razgovoru? Da li mogu da smisle odgovarajuće teme za razgovor o kojima druga deca interesuju? Da li znaju kako da kažu da li je pravo vreme za razgovor ?

Deca se bore da započnu razgovor na različite načine. Ako su, na primer, impulsivni, mogli bi da upadnu u razgovor bez ikakvog pozdrava. Ako ne čitaju dobro društvene situacije, mogli bi reći nešto neprikladno.

Kako izgraditi ovu veštinu

Naučite decu i modelirajte osnovne pozdravne fraze koje će koristiti sa poznatim ljudima („Zdravo, kako si?“) i sa nepoznatim ljudima („Zdravo, ja sam Maša. Ja sam u razredu sa tvojim drugom.“).

Kod kuće vežbajte da zajedno započnete razgovor. U školi dajte efektnu pohvalu kada učenici započnu razgovor na odgovarajući način.

2. Uočavanje društvenih znakova

Društveni znaci su deo načina na koji komuniciramo. Čitamo govor tela, izraze lica ljudi ili visinu i ton njihovih glasova. Ovi signali nam pomažu da znamo kada da prestanemo da pričamo, da promenimo temu ili da se povučemo jer stojimo preblizu nekome. Ali deca koja se bore sa jezikom ili društvenim veštinama mogu imati problema da prepoznaju društvene znakove. Ni oni možda ne čitaju dobro situacije. Možda će im trebati pomoć da prepoznaju kada osoba više nije zainteresovana ili treba da prekine razgovor.

Kako izgraditi ovu veštinu

Istaknite neke neverbalne znakove koje ljudi koriste kada pokušavaju da završe razgovor, poput provere vremena, okretanja ili zevanja. Takođe možete da podučavate verbalne znakove koji pokazuju da neko pokušava da prekine razgovor, na primer, ne odgovara na pitanja ili kaže „trebao bih da idem“.

3. Praćenje društvenih pravila

Poštovanje društvenih pravila ključno je za sklapanje prijatelja. Deca moraju da nauče ova pravila, na primer kako da se smenjuju kada pričaju i kako da obrate pažnju na druge kada govore. Ali nekoj deci to može biti teško. Možda preuzmu razgovor ili ne znaju kako da se izvine ako slučajno gurnu druga iz razreda. Oni takođe možda ne znaju odgovarajuće načine da pokažu da su zainteresovani kada neko drugi govori.

Kako izgraditi ovu veštinu

Naučite decu kako da postavljaju dodatna pitanja kako bi pokazali da su čuli i da su zainteresovani za ono što druga osoba govori. Možete čak dati i pisane primere za vežbanje i upotrebu. Kod kuće, igranje uloga može pomoći u ovoj veštini, posebno kada deca uče da ostanu na temi i zadrže fokus tokom društvene interakcije.

4. Slušanje drugih

Slušanje je ključni deo davanja i uzimanja prijateljstava. Ako deca uvek prekidaju ili pričaju bez prestanka, rizikuju da isključe potencijalne prijatelje. Da bi slušala, deca moraju prvo da budu u stanju da zaustave ono što rade što uključuje i razgovor, da obrate pažnju i znaju kada je prikladno da reaguju. Neka deca prirodno razumeju šta treba da rade. Drugi će možda morati da rade na prikupljanju društvenih znakova ili razumevanju društvenih pravila.

Kako izgraditi ovu veštinu

Podsetnici i igranje uloga mogu biti od pomoći. Osmislite signal kada deca previše pričaju ili moraju da se prilagode osobi koja priča.

(Yumama/J.D.)

BONUS VIDEO

Kako umiriti dete pred spavanje TikTok/courtneyenglish.ot