Svaki period u odrastanju deteta karakterističan je po nečemu, a evo šta možete da očekujete od mališana starih četiri godine.

Doba pitanja

U uzrastu od četiri godine dečja radoznalost cveta, tako da definitivno možete da očekujete mnogo "zašto" i "kako" pitanja. Ono je sada veoma zainteresovano za strukturu sveta koji ga okružuje i poput sunđera upija nove informacije. Zanimljivo je razgovarati sa njim i diskutovati o događajima i pojavama. Ponekad će vam se možda činiti i da možete da razgovarate skoro ravnopravno, iako je dete još uvek, objektivno gledano, malo. Ipak, nemojte da vas to zavara jer ono još uvek nije ni blizu odrasle osobe, te ima drugačije misli, osećanja, dožviljanje.

Fizički razvoj

U uzrastu od četiri godine dete je još uvek fizički aktivno i već ima prilično dobru kontrolu nad svojim telom: trči, skače, hoda po ivičnjaku održavajući ravnotežu, visi na šipki i pokušava da radi zgibove. Za potpuni, zdrav razvoj, potrebna mu je redovna fizička aktivnost, a to može da podrazumeva časove fizičkog vaspitanja ili neke plesovi, aktivnosti kod kuće... Fizička aktivnost pozitivno utiče na fizičko stanje deteta i imuni sistem, povećavajući otpornost organizma na bolesti.

U ovom uzrastu možete da upišete svoje dete i na neki sport, kako bi njegova energija bila usmerena u pravom smeru i kako bi razvijalo dobre navike. Uzgred budi rečeno, većina navika već se formira.

Razvoj deteta od 4 godine.jpg
Foto: Shutterstock

Veštine i sposobnosti

Ako je za malo dete glavni kognitivni proces bila percepcija, sada pamćenje dolazi u prvi plan.

Razmišljanje trogodišnjeg deteta je vizuelno i aktivno. Da bi razumelo odnos između predmeta, dete treba da ih vidi, dodirne i pomeri. Sa četiri godine ono već ima sposobnost da uspostavi veze između pojava koje nisu date u čulnom iskustvu, ovde i sada. Sada dete može da rešava životne probleme ne samo u toku praktičnih radnji sa predmetima, već i u svom umu, zamišljajući te predmete u obliku slika. Pri tome se oslanja na svoje prošlo iskustvo, odnosno pamti.

Tako, razmišljanje predškolca postaje figurativno, a pamćenje centralna mentalna funkcija.

Istovremeno, samo pamćenje postaje kontrolisano. Dete pamti ne samo svetle ili zanimljive stvari, već i ono što treba da zapamti - zvukove, govor, slike. Tokom ovog perioda dete obično zna i reprodukuje veliki broj pesama, pesama, bajki, pokreta.

Pažnja takođe dobija karakteristike proizvoljnosti - dete može, iako kratko, da se koncentriše na aktivnost koja mu se nudi, čak i ako bi u tom trenutku želelo da radi nešto drugo.

Rečnik četvorogodišnjeg deteta je približno 2.000-3.000 reči, govor je prilično jasan i čist, većina glasova se pravilno izgovara. U svakodnevnoj komunikaciji dete koristi složene rečenice, a takođe postavlja mnoga pitanja. I važno je da ne ignorišete detetova pitanja, kao i da, ako ne znate odgovore, potražite potrebne informacije zajedno, prenosi deti.mail.ru.

Kako se igra

Igra je i dalje najvažniji deo života za decu ovog uzrasta. Za četvorogodišnje dete, najtipičnije igre su igranje uloga i igra "reditelja".

U slučaju igre uloga, dete preuzima ulogu ("doktor", "mama", "prodavac") i izvodi odgovarajuće radnje (pregleda, hrani, izlaže robu, prodaje). Takva igra uvek podrazumeva interakciju sa drugim ljudima - vršnjacima ili odraslima.

U ovoj drugoj vrsti igre, mališan dodeluje različite uloge igračkama, na neki način ih animira, govori u ime svojih "glumaca" i kontroliše njihove postupke.

Razvoj deteta od 4 godine
Foto: Shutterstock

Zašto je igra važna za razvoj dece

S jedne strane, ovo je najslobodnija aktivnost deteta, koja mu pruža veliko zadovoljstvo. Igra otkriva kreativne sposobnosti i razvija emocionalnu sferu predškolca.

Međutim, glavna karakteristika dečje igre je drugačija: upravo u igri dete uči da kontroliše svoje ponašanje i reguliše ga u skladu sa pravilima koje je postavila uloga. "Konobar" donosi šolju čaja, "posetilac kafića" pije čaj – situacija igre reprodukuje stvarnost, a dete, preuzimajući ovu ili onu ulogu, mora da se ponaša "ispravno". Tako se postavljaju temelji voljnog ponašanja.

Pored igre, četvorogodišnje dete nastavlja da savladava različite oblike produktivne aktivnosti: modeliranje, crtanje, konstruisanje. Svaka od ovih aktivnosti podrazumeva dobijanje rezultata (prema uzorku ili sopstvenoj ideji) i zahteva određene veštine (sečenje, lepljenje, spajanje delova itd.). Roditelji treba da obezbede da njihovo dete ima slobodan pristup kreativnim materijalima i nekoliko različitih konstruktorskih kompleta.

Razvoj deteta od 4 godine
Foto: Shutterstock

Psihološke karakteristike

Sa 4 godine dete počinje da razvija novu potrebu – potrebu za poštovanjem odrasle osobe.

Ako mu je ranije bila dovoljna jednostavna pažnja ili zajedničke aktivnosti, sada je važno da vidi priznanje svojih uspeha od odraslih. Roditelji treba ne samo da primećuju njegova dostignuća, već i da ga obavezno pohvale, daju pozitivnu ocenu.

Dete postaje izuzetno osetljivo na kritiku, svaki komentar izaziva ozbiljnu uvredu. Ako roditelji često ističu detetove greške, ističu njegovu nesposobnost u nečemu, onda dete jednostavno gubi svako interesovanje za tu aktivnost.

Ono što treba da znate je da nikako nije dobro da poredite svoje dete sa drugom decom. S druge strane, može da bude korisno da ga upoređujete sa njim samim u prošlosti (pre nedelju dana, mesec dana ili godinu dana), ističući da je već mnogo naučilo.

Roditelji treba da formiraju i podržavaju detetovo samopouzdanje. Strah od komentara odraslih parališe svaku aktivnost deteta, i ono odustaje od bilo kakvih pokušaja da bude bolje, ili čak pokušava da izbegne aktivnosti za koje "nije sposobno". Naprotiv, inspirisano roditeljskom verom u svoje sposobnosti, dete će se zaista potruditi, i tada je uspeh gotovo neizbežan.

BONUS VIDEO:

02:13
PRVI PORTAL PODRŠKE PORODICAMA DECE SA SMETNJAMA U RAZVOJU!  Izvor: Kurir televizija