Erika Komisar je klinički socijalni radnik, psihoanalitičar, trener za roditelje i psihološki konsultant koji vodi radionice o roditeljstvu, poslu, životu, na klinikama, u školama, korporacijama i ustanovama za brigu o deci.

Kada je socijalizacija mališana u vrtićima u pitanju, objasnila je:

“Uglavnom roditelji, posebno majke, nemaju uvek mogućnost da ostanu kod kuće sa svojim mališanima kada napune godinu dana, zbog finansijskih ili ličnih okolnosti. Ali oni koji imaju privilegiju izbora, možda nisu svesni istraživanja o ranom razvoju dece, kao i oni koji veruju da bi polazak u vrtić bio od koristi njihovim mališanima.

Nije cilj kritikovanje roditelje koji koriste vrtić iz nužde, već da se informišu oni koji imaju fleksibilnost u svojim odlukama. Situacija svakog roditelja je jedinstvena i svi mi dajemo sve od sebe za svoju decu na različite načine. Istraživanja sugeriše da vrtići ne nude značajne koristi socijalizacije za decu mlađu od 3 godine, jer su ona još uvek u ranoj fazi emocionalnog razvoja i prvenstveno se oslanjaju na sigurnu vezanost za svoje roditelje kako bi se osećali bezbedno i naučili emocionalnu regulaciju.

Deca pre 3. godine uglavnom se igraju sami, kako se to u psihologiji naziva, imaju "paralelnu igru". Oni ne samo da se ne igraju jedno sa drugim, već se igraju jedno pored drugog i najbolje se osećaju ukoliko posećujete neke radionice, aktivnosti za mališane, ukoliko ste odmah pored njih tu, imaju mogućnost da vas dodirnu, vide vas i zajedno se igrate.

Deci u ovom uzrastu je potrebna bliska, odgovorna i dosledna briga kako bi razvila poverenje, empatiju i zdrave emocionalne reakcije, što će se verovatnije dogoditi u jedan na jedan kontaktu ili u malim grupama sa poznatim odraslima.

Za malu decu, socijalizacija nije samo druženje sa drugom decom – već i učenje kako da upravljaju osećanjima, kako da razumeju druge i formiraju duboke veze. Studije su pokazale da mala deca mogu napredovati društveno sa sigurnim vezama kod kuće, dok okruženja u velikim grupama kao što je obdanište ponekad mogu da suviše stimulišu ili izazovu stres, utičući na njihov emocionalni razvoj.

Nasuprot tome, od 3. godine nadalje, deca počinju da imaju više koristi od vršnjačkih interakcija i učenja da dele, sarađuju, i komuniciraju u grupnim okruženjima.”

BONUS VIDEO

Deca upijaju navike roditelja, a pre svega one loše - Da li je efektinija kazna ili nagrada? Obratite pažnju na negativne promene kod dece i zatražite pomoć! Kurir televizija