S jedne strane, trend je stekao značajnu popularnost i priznanje, ali je, s druge strane, izazvao kritike nekih roditelja i stručnjaka. Optužuju ga da privremena moda doprinosi zaostajanju u razvoju deteta i lišava ga životne radosti. Zato smo pitali stručnjaka za roditeljstvo za njeno mišljenje, kako prenosi Ofeminin.

Šta je trend "tužno bež dete"?

Trend "tužno bež dete" nastao je zahvaljujući nedavnom oživljavanju mode 90-ih, porastu popularnosti minimalističkog dizajna i rastućem interesovanju za mentalno zdravlje i blagostanje. Karakteriše ga fokus na neutralnim bojama, posebno bež i mekim pastelnim bojama, i preferencija čistih, nenatrpanih prostora. Roditelji koji podržavaju ovu estetiku često odustaju od tradicionalne dečije opreme, kao što su plastična sedišta, ljuljaške i igračke, u korist predmeta od prirodnih materijala, uključujući: drvene kocke, pamučne jorgane i odeću od visokokvalitetnih tkanina, npr. vune, kašmira ili svile.

Ideja koja stoji iza nove estetike za bebe je da bebama nije potrebno mnogo stimulacije ili blistavih boja da bi bile srećne i zdrave. Umesto toga, roditelji veruju da će mirno i neutralno okruženje promovisati bolji san, smanjiti stres i ojačati vezu između roditelja i deteta.

Bež mama - ti si svakako bogata

Paulina Zagorska objašnjava da je predstavnica trenda „tužno bež dete” primetila izvesnu pravilnost.

“Ova neutralna paleta boja postala je svojevrsni pokazatelj bogatstva. To je stil koji karakteriše ili bogate roditelje ili roditelje koji teže da budu percipirani kao bogati, rekla je ona u videu. Štaviše, primetila je da se najnovija moda poklopila sa bumom popularnosti skandinavskog stila. Prototip "tužne bež majke" treba da bude slika 30-godišnje Dankinje koja je već stekla svoj društveni položaj, finansijski je stabilna i rado troši novac na svoje dete, obraćajući posebnu pažnju na kvalitet proizvoda. Žena objašnjava da je, s jedne strane, to zapravo trend koji razvijaju i propagiraju društveni mediji . S druge strane, delom je postao stil života žena koje ne samo da se fokusiraju na estetiku i izgled prostora, već i posvećuju vreme odgovarajućem obrazovanju u kontekstu roditeljskog izbora. “Tužna bež majka je ona koja praktikuje privrženo roditeljstvo, prati dete, primenjuje elemente Montesori pedagogije, a takođe je i načitana i veoma svesna majka.”

Međutim, Paulina Zagorska u svom kratkom video materijalu pokazuje i drugu stranu medalje. Aksesoari, odeća i igračke "tužne bež mame" kao najnoviji trend zaista su skupi. Žene koje podržavaju estetiku uglavnom rade kao uticajne osobe na društvenim mrežama. Zbog toga postoji značajan pritisak koji utiče na manje bogate majke koje sebi ne mogu priuštiti takve uređaje. Kupovina određene robe je čak postala „pasoš određene zajednice onlajn mama“. Žene zaslepljene modom žele da se uklope u trendove, da ih druge žene toplo dočekaju i da svojoj deci pruže ono što „internet” misli da je najbolje.

Da sumiramo, žena je naglasila da je ovo privremeni trend koji će, kao i svaki prethodni, vremenom izbledeti, jer nije da smo „svi odjednom prestali da volimo boje, samo je to trenutno moderno”.

Komentari stručnjaka

Pitali smo nekoliko stručnjaka iz oblasti psihologije i roditeljstva, koji su se izjasnili o ovom pitanju. Ispostavilo se da je u krajnjoj liniji debata o trendu „ tužna bež beba” složena i nijansirana i da nema jasnog odgovora da li je to zdravo i dobro za decu. Međutim, mora se priznati da roditelji treba da imaju pravo da sami odlučuju šta je najbolje za njihovu decu.

“U roditeljstvu, kao iu drugim oblastima života, s vremena na vreme se pojavljuju trendovi i postaju veoma popularni. Danas imamo velika očekivanja prema roditeljima, ponekad teško podnošljiva. Duboko verujem da majke imaju pravo da odlučuju ne samo kakva majka žele da budu svom detetu, već i šta da im kupe i čime da ih okruže, kaže psiholog Katažina Poltorak. Ovo je često jedan od načina da se izvrši uticaj na stvarnost koja može biti teška, monotona i zamorna. Slušajmo sebe i činimo ono što služi nama i našem odnosu sa detetom. Ovo je vredna investicija u budućnost. Ako se beba pravilno razvija i majka je srećna, onda je sve u redu – dodaje psiholog.”

Ivona Kilinska, autorka prvog vodiča za majke u Poljskoj, „Kako je biti majka“, rekla je: - Sa svakim trendom, uključujući i ovaj, on prođe isto tako iznenada kao što se pojavi, a drugo, vi ili podlegnete tome, ili ne. U slučaju ove posebne mode, činjenica da će majka izabrati prigušene boje umesto šarenih verovatno je određeno njenim nivoom osetljivosti ili estetike. Međutim, ovo nema apsolutno nikakve veze sa koliko se naša deca osećaju srećnom. Kada razgovaramo o preferencijama drugih, ne zaboravimo da svakom od nas damo pravo da napravi sopstveni izbor i prihvati činjenicu da oni mogu biti potpuno drugačiji od onih koje pravimo u udobnosti sopstvena četiri zida – dodao je stručnjak.”

“Sa stanovišta neurokognitivne nauke i kognitivne psihologije, detetu je pre svega potreban siguran odnos sa odraslima i okruženje koje podstiče razvoj . Ne postoje studije koje bi pokazale da drvene kocke koče njihov razvoj, ali je poznato da preterana stimulacija dece i nepravilna regulacija njihovih emocija mogu biti uzrokovani igranjem i pevanjem, sviranjem igračaka - kaže Aleksandra Kozera, osnivač i predsednik The Village. Ne znam odakle pojam „tužne majke i tužna deca“. Iracionalno je reći da paleta boja detetu oduzima radost života . Ono na šta vredi obratiti pažnju jeste trenutak kada dete počinje samostalno da donosi odluke. Znamo da ponekad ne želimo da imamo ružičasti nameštaj kod kuće, tako da vredi postaviti granicu, ali bih vas ohrabrila da svom mališanu ipak date slobodu da bira, na primer, odeću, kada bude spreman. U našoj kući nema plastičnih igračaka za igranje, ma koliko ih deca želela. Ipak, dozvoljavam im da biraju majice sa šljokicama ili sa printovima omiljenih bajki jer vidim koliko im to radosti donosi i podržava njihovu autonomiju – dodala je Aleksandra Kozera.

Druga stručnjakinja, savetnica za roditeljstvo Mariola Kurzinska, ima malo drugačije mišljenje kada je reč o trendu „tužno bež dete“. Žena veruje da to negativno utiče na razvoj dece, posebno u veoma ranoj fazi života. “Ovo je trend i moda koji će proći brzo kao što se pojavila i kao takav treba da se i tretira. Mi kao roditelji možemo da pratimo modu, ali mozak naše dece ne, rekla je ona u intervjuu za Ofeminin.

“Treba imati na umu da je mozgu malog deteta potrebna stimulacija koja je ostala nepromenjena dugi niz godina, rekao bih hiljadama. Naša realnost se menja, ali digitalizacija ili novi trendovi nemaju veze sa potrebama naše dece. Tokom prve tri godine, dečji mozak se neverovatno brzo razvija, zbog čega verujem da prirodne boje i preterani minimalizam nisu dobri za decu. Ova tendencija se primećuje od prvih dana života, kada žene na ovaj specifičan način uređuju sobu za novorođenče. Beba se rađa slaba, gotovo slepa, pa je važno da joj obezbedite odgovarajuću količinu vizuelnih, slušnih i taktilnih nadražaja. Rana čulna iskustva su apsolutno presudna, dete treba da vidi kontraste. Verujem da ne možemo da prilagodimo razvoj deteta našoj estetici” rezimira stručnjak.

(Yumama/J.D.)

BONUS VIDEO