Studiju, objavljenu 6. marta 2014. u magazinu "Dnevnik obrazovne psihologije", sproveli su naučnici s Univerziteta Južne Kalifornije i Škole za kulturu, obrazovanje i ljudski razvoj "Stajnhard" Univerziteta u Njujorku, koji su utvrdili je nemoguće naučiti odojče da čita.

"Deca tog uzrasta još uvek nemaju razvojni kapacitet da nauče da čitaju", objasnila je Suzan Nojman, autorka studije. "Oni ne mogu da razumeju da nešto što je na ekranu predstavlja neki objekat iz njihove okoline."

Za potrebe ovog istraživanja, formiran je program "Vaša beba ume da čita", u kojem je učestvovalo 61 dete od 117 nasumično odabranih beba. One su imale priliku da u periodu od sedam meseci posmatraju snimke, kartice i knjige, dok preostala deca nisu bila deo programa učenja čitanju. Ovi maleni učesnici istraživanja bili su uzrasta između devet i osamnaest meseci, a rezultati su pokazali da između grupe koju su naučnici pokušavali da nauče da čitaju i one koja se nije susretala s pisanom rečju nije bilo nikakvih razlika na kraju eksperimenta.

"Rezultati su pokazali da bebe nisu naučiile da čitaju iako su roditelji imali jaku veru da će program ispuniti njihove ciljeve", navodi se u izveštaju tima naučnika.

Međutim, oni ističu da pokušaji čitanja nisu imali ni negativne efekte po bebe, odnosno da program nije loše uticao na kasniji razvoj govora. Ranija istraživanja ove teme su pokazivala da bi slični programi mogli ugroziti formiranje vookabulara jer deca, umesto da imaju verbalnu interakciju s drugima, gledaju ekrane. U slučaju ove studije, ipak, takvih posledica nije bilo.

Nojmanova predlaže da pomognete svom detetu da nauči da čita tako što ćete mu pevati,čitatii igrati se s njom umesto da izdvajate velike sume novca za nešto što, kako više puta dokazano, ne daje rezultate.

Priredila: Tamara Sorak