Individualne razlike među decom su veoma velike. Nezahvalno je procenjivati koja je razlika najbolja, jer svaka vremenska razlika između dvoje ili više dece ima i svoje prednosti i nedostatke. Na slaganje među decom ne utiče samo vremenska razlika između njihovog rođenja, već i opšta atmosfera u porodici, zrelost i usaglašenost roditelja za svako naredno dete, pol dece, njihov karakter, nasledni faktori, očekivanja okoline u odnosu na prvo i svako kasnije rođeno dete, itd.

Tako, deca koju deli vremenska razlika između rođenja do pet godina, rastu uz brojne sukobe (posebno ukoliko su različitog pola) i moguću ljubomoru starijeg deteta u odnosu na mlađe. Međutim, kada se prevaziđu osnovne faze nesuglasica i mlađe dete poraste dovoljno da starijem može biti drug u igri, a ne samo neko ko od starijeg oduzima maminu pažnju i ljubav (kako starija deca često doživljavaju svoju mlađu braću i sestre), njihov odnos se trajno menja.
U periodu školovanja, velika je mogućnost da će se udruživati, često biti na istoj strani, pa i protiv roditelja, međusobno se pomagati, štititi, kada zatreba zataškavati greške jedno drugom pred roditeljima.

Sa druge strane, kada je razlika veća od pet godina, potrebno je više roditeljskog strpljenja i napora da svoju decu upute jedno na drugo. Naime, starije je već u dobroj meri formirano, ima svoje prioritete, želje, interesovanja, drugare. U starijem uzrastu, kada su oba deteta školarci, to znači da će starije dete uveliko imati svoje društvo, tajne, najbolje drugove, hobije, omiljene sportove... dok će mlađe ili kopirati interesovanja starijeg, ili biti u »njegovoj senci», ne pronalazeći mogućnost da se i ono izrazi na svoj, osoben način.

Takođe, ono što potvrđuju brojna istraživanja, kao i primeri iz prakse, jeste da - kada je razlika veća od sedam godina, starije dete je u tolikoj meri formirano i samostalno da se može tretirati kao da je jedinac. Odnosno, u ovim slučajevima, izvesnije je da će deca uspostaviti odgovarajuće relacije bliskosti i poverenja u nekom starijem dobu (što su starija, to su bliža), a ponekad se to dogodi tek kada oba deteta prođu pubertet. Sve dok se to međusobno razumevanje i prihvatanje razlika ne dogodi, ona će prolaziti kroz najrazličitije faze sukobljavanja.

Jelena Holcer, pedagog