Upoznajte Kejli, učenicu sedmog razreda sa ADHD-om. Ona je bistro dete, ali joj je teško da ostane fokusirana. Hiperaktivnost i samokontrola su takođe veliki izazovi. Da biste razumeli neke od načina na koje ADHD utiče na decu, evo kako jedan dan u Kejlinom životu izgleda.
7:09 am
Kejli je zaista teško da se probudi. ADHD joj otežava da zaspi, a utiče i na kvalitet njenog sna. Toliko je umorna da ne primećuje kako joj alarm trešti. Kada konačno ustane, nije potpuno budna — u pospana je i to može da traje satima. Priprema za školu je velika borba za nju i njenu porodicu.
9:30 ujutru
Uf, kabinet fizike. Kejli je zainteresovana za eksperimente, ali nikada ne može da se seti šta bi trebalo da uradi. Već je pitala drugaricu iz razreda koji je drugi korak. Ali ne želi da bude dosadna i da pita i za treći. Jako joj smetaju i zaštitne naočare, čudno izgledaju i neprijatne su.
10:45 ujutru
Prvo pitanje na testu iz matematike bilo je lako, ali je drugo teško. Sada joj um juri: „Šta ako ne uspem? Šta ću reći mami i tati? Šta će reći nastavnik?" Njen mozak kao da puca. Onda se nekako smiri dok gleda kroz prozor.
12:30 popodne
Kejli želi da se uklopi, ali nastavlja da krši pravila. Njeni prijatelji se žale: "Kejli, prestani da prekidaš!" “Prestani da budeš tako radoznala!” „Prestani da pričaš istu priču stalno iznova!“ Njeno raspoloženje se menja od veoma srećnog do velike zebnje da će postati izbačena iz društva. Takođe ima tendenciju da gricka mnogo kada je uznemirena - čak i nakon tačke kada se oseća stvarno sitom.
13:45
Prošle nedelje, Kejli je prštala od ideja za prezentaciju koju radi sa drugarima. Ali zaboravila je da završi deo koji je trebalo da uradi. Pokušava da sluša nastavnika, ali lako joj misli odlutaju. Ona lupka olovkom i trese nogama kako bi ostala fokusirana. Ali ovi pokreti često nerviraju ljude oko nje.
16:30
Trening! Kejli jako zabavlja, iako uvek kasni. Ona zaista dobro zna sve vežbe. I zna da će joj pomoći da se kasnije fokusira na domaći zadatak. Takođe je lepo biti u blizini dece koja ne idu u njenu školu. Ovo je jedino mesto gde se ona ne oseća kao neuspeh.
18 časova
Posle treninga, jedan od Kejlinih saigrača traži da idu kući zajedno. Ona je oduševljena jer je on kul klinac koji je uvek zasmejava. Dok čekaju na raskrsnici, on je iznenadi idejom da pišu po zidu sprejom. I njoj daje sprej da nešto napiše. Ona ne prestaje da razmišlja o tome da će upasti u nevolju.
10:15 popodne
Kejlina važna prezentacija treba da bude sutra. Uvek ima problema da počne, ali takođe misli da bolje radi pod pritiskom. Ostaće budna do kasno da završi i sutra će biti totalni zombi. Ali trenutno joj rok pomaže da se fokusira. Čak i ne čuje mamu kako viče da je vreme za spavanje.
O ADHD-u
Poremećaj pažnje i hiperaktivnosti (ADHD) je često stanje. Ali način na koji utiče na decu je komplikovaniji nego što mnogi ljudi shvataju. Uzrokovan je razlikama u mozgu i često se javlja u porodicama.
Postoje tri tipa ADHD-a:
- Deca sa nepažljivim tipom mogu da izgledaju kao „sanjari“.
- Uglavnom imaju problema sa hiperaktivnošću i kontrolom impulsa.
- Kejli se bori sa svim ovim. Ovaj kombinovani tip je najčešća vrsta ADHD-a.
Imati ADHD ne znači da ljudi nisu intelignetni. Većina dece ne preraste ove probleme. Uz odgovarajuću podršku, mogu da napreduju u školi i životu.
BONUS VIDEO