Ključno je znati da je hiperaktivnost najočigledniji znak ADHD-a. Iako su deca prirodno aktivna, deca sa hiperaktivnim simptomima ADHD-a se uvek kreću. Takođe, pokušavaju da rade mnogo stvari u isto vreme; preskaču sa jednog zadatka ili aktivnosti na drugu. Čak i kada ih naterate da mirno sede (što im je često teško),  tapkaju nogom, lupkaju prstima ili se tresu kako prenosi Adhd centre. Među simptomima hiperaktivnosti kod dece su:

  • Preterano pričanje
  • Imaju poteškoća da mirno sede, opuste se ili se tiho igraju
  • Imaju žustru narav
  • Stalno se krećeu i uvek trče ili se penju neprikladno po svemu

Jezički nedostaci

Ovakvi problemi uključuju sporu obradu informacija. Dakle, deci sa ADHD-om je teško da čitaju, pišu, sporo će reagovati kad su pitana, a često se i sporo prisećaju činjenica koje su rečene, učili su ih. Među tri problema obrade jezika koji su uobičajeni među decom sa ADHD-om su:

Pisani jezik – Spori su u čitanju i pisanju i zbog toga provode više vremena u završavanju ovakvih zadataka. Oni imaju tendenciju da manje pišu i teško im je pisanje sastava. Takođe im je teško da prenesu svoje ideje iz glave na papir. Odgovori njihovog pismenog testa ili sastava mogu biti kratki i to se takođe odnosi na njihove odgovore na pitanja koje se postavljaju na času.

Slušanje i razumevanje čitanja – Deca sa ADHD-om cu često zbunjena dugim verbalnim uputstvima. Teško im je da prave beleške i možda neće lako raditi domaće zadatke sa ovakvih predavanja. Takođe, teško im je da se sete šta su pročitali i moraće da ponovo pročitaju više puta.

Govorni jezik (usmeno izražavanje) – Manje pričaju kada odgovaraju na pitanja, posebno kada se od njih očekuje da razmišljaju, daju sažete i organizovane odgovore. Ponekad mogu u potpunosti da izbegavaju da odgovaraju na pitanja u razredu ili da daju nejasne odgovore.

Nepažnja i loša koncentracija

U stvari, nepažnja kod dece sa ADHD-om ne znači da ne mogu da obrate pažnju. Nemaju problema sa fokusiranjem i zadržavanjem na zadatku ili temi u kojoj uživaju ili za koju su zainteresovani. Međutim, brzo se isključe kada se zadatak ponavlja ili je dosadan. Još jedno uobičajeno pitanje je kako ostati na pravom putu; teško im je da se fokusiraju na svaki zadatak; tako da skakuću sa jednog zadatka na drugi, a da nijedan ne završe. U nekim slučajevima preskaču procedure i da bi ostali fokusirani, tada im je potrebno mirno i tiho okruženje.

Druge stvari koje deca sa ADHD-om rade u školi na času:

  • Teško slušaju na času: Moguće je da maštaju i da na kraju propuste sadržaj predavanja ili domaći zadatak.
  • Ne obraćaju pažnju na detalje i na kraju prave neoprezne greške.
  • Takođe, zbog svoje nepažnje, ne primete greške u interpunkciji, pravopisu, gramatici, velikim slovima, kao i promene znakova (+-) u matematici.
  • Teško im je da ostanu na jednom zadatku i završe zadato. U stvari, neka deca mogu lako da prelaze sa jednog nezavršenog zadatka na drugi.
  • ADHD kod dece dovodi do nedostatka svesti o vremenu i ocenama; nisu ni svesni da prolaze lošije ili ne uspevaju da nauče ili postignu bolje uspehe na času.

Impulsivni znaci i simptomi ADHD-a

Impulsivnost dece sa ADHD-om može dovesti do problema sa samokontrolom. Razlog je taj što oni obično manje sputavaju i inhibiraju sebe nego druga deca. Često prekidaju razgovore, postavljaju nebitna pitanja na času, upadaju u prostor drugih ljudi postavljaju previše lična pitanja i netaktična zapažanjai.

Za decu sa ADHD-om, pridržavanje uputstava kao što su „samo sačekaj neko vreme“ i „budi strpljiv“ je obično mnogo teže nego za drugu decu. Ponekad se čini da su deca sa impulsivnim znacima i simptomima ADHD-a neraspoložena i mogu emocionalno preterano da reaguju. To dovodi do toga da ih drugi ljudi vide kao osetljive, zahtevne i nevaspitane.

Ostali simptomiimpulsivnosti kod dece su:

  • Upadanje u igre ili razgovore drugih
  • Srljanje bez razmišljanja.
  • Nemogućnost da kontroliše snažne emocije što dovodi do izliva besa.
  • Umesto da odvoje vreme za rešavanje problema, oni ili pogađaju ili izgovaraju odgovore na času čak i ne čekajući da ih prozovu ili saslušaju celo pitanje.
  • Prekidaju druge ljude i govore pogrešne stvari u pogrešno vreme.

(Yumama/J.D.)

BONUS VIDEO

Mama objavila snimak - razlika između deteta koje ima i nema ADHD TikTok/sueomanii