Da li je Vaše dete dobilo dijagnozu ADHD-a? Pošto je ADHD neurološko stanje, razlikuje se od drugih medicinskih dijagnoza uobičajenih za detinjstvo. Infekcija uha, na primer, je nešto što možete da lečite. Ali ne možete se otarasite ADHD-a, tako je mozak vašeg deteta povezan. Dakle, iako roditelji mogu da vide dijagnozu ADHD-a kao priliku, a ne kao nazadovanje, često je teško preneti to detetu.
HuffPost je konsultovao medicinske stručnjake koji rade sa decom koja imaju ADHD kako razgovaraju o dijagnozi sa svojim pacijentima i njihovim porodicama.
Neka to bude razlika, a ne poremećaj
„Prva stvar koju uvek kažem je da svačiji mozak radi malo drugačije i da svako uči pomalo drugačije“, rekla je za HuffPost dr Džanin Zi-Čeng, pedijatar koji radi u Indijani. Zi-Čeng govori pacijentima da zamisle svoj mozak kao motor koji radi svojom jedinstvenom brzinom.
„Ako vam motor radi brzo, tu nema ništa loše. Samo što je to možda malo previše da bi dete sedelo u školi i bilo mirno.” Drugi znaci da motor radi na ubrzanp su brze misli i pričljivost.
Dr Lari Mitnaul, sertifikovani psihijatar za decu i odrasle koji praktikuje u Kanzasu, kaže da se on uvek vodi sa velikim prednostima deteta: „Opisujem kako su ometanje i 'stalna akcija' sjajni kvaliteti,” kaže Mitnaul za HuffPost.
On nastavlja objašnjavajući da „njihova jedinstvena snaga u ovim oblastima čine da im određene aktivnosti budu teže nego njihovim vršnjacima“. Možda pomene fokusiranje na uputstva odraslih ili ostanak na mestu u školi. Mitnaul tada kaže pacijentu: „Imamo termin da opišemo mozgove koji rade na ovaj način.
Mitnaul kaže da takođe ponekad upoređuje dečje snage sa supr moćima, poput Elze iz „Frozena“ ili Hulka, koje „može da im pomogne da nauče da kontrolišu i koriste svoje moći za dobro u svetu“.
Dr Helen Eger, dečiji psihijatar, slaže se da je važno naglasiti koje su prednosti deteta. „Mnoga deca sa ADHD-om imaju potencijal u društvenim veštinama, kreativni su i avanturisti“. Čak i osobine koje se mogu posmatrati u negativnom svetlu, kao što je vrpoljenje, može da se preoblikuje na pozitivniji način. Umesto toga, dete možete opisati kao „živo“, na primer.
Takođe je važno podsetiti decu da postoji mnogo više od njihovih simptoma ADHD-a. „Fokusiramo se na razlikovanje između dijagnoze i deteta“, kaže Eger. „ADHD je nešto što dete ima, ali ne definiše ko je.
„Kada pomognemo našoj deci da shvate da je svaki mozak jedinstven i drugačiji (uključujući i naš mozak kao roditelja), to uklanja stigmu sa deteta koje misli da nešto nije u redu sa njim.
Keti Severson, patolog govornog jezika, rekla je za HuffPost da oni takođe podržavaju ideju da je ADHD kao različitost o kojoj je korisno puno saznati.
“ADHD je termin koji „opisuje način na koji njihov mozak radi. Nije 'loše' ili 'pogrešno', već drugačije! I to nam pomaže da ih bolje razumemo i zašto im neke stvari dolaze lako, a zašto druge mogu biti izazovnije“, kaže Severson.
Korišćenje specifičnih iskustava vašeg deteta pomaže
Severson predlaže da kažete stvari poput: „Za neku decu, poput tebe, fokusiranje na dosadne ili teške zadatke je zaista, zaista teško. Ali možda će ti biti zaista lako da se fokusiraš na video igrice ili stvari koje voliš“, ili „Tvoj mozak i telo zaista vole da se kreću! Znaš kako voliš da stojiš dok crtaš ili radiš domaći? Za neku decu sa ADHD-om, kretanje dok uče može da im pomogne da se fokusiraju."
Severson takođe preporučuje da stručnjak za ADHD dr Edvard Halovel opiše ADHD kao „turbo pogon uma — kao Ferari motor, ali sa kočnicama bicikla“.
„Ovo pomaže deci da shvate zašto njihov mozak može da se oseća kao da se kreće prebrzo, a istovremeno ne mogu da spreče da stvari rade impulsivno, što potvrđuje da znamo da ne žele da budu 'loši', ali impulsivne stvari se dešavaju se sa ADHD mozgom", kaže Severson.
Eger proširuje čuvenu Ferarijevu metaforu na područje lečenja. Rekla je, „Većina ljudi ne može samo da uskoči u trkački automobil i da ga dobro i bezbedno vozi bez obuke i vežbe. Dakle, vozaču vašeg mozga, kao i trkačkog automobila su potrebne posebne strategije i podrška da nauči kako da vozi i zadrži kontrolu nad njim. Roditelji i nastavnici su kao ekipa u boksu koji pomaže da trkački automobil radi nesmetano!“
Razgovarajte i proširite fokus sa ADHD-a
Umesto da jednim potezom objašnjavate sve o ADHD-u, fokusirajte se na kratke, smislene razgovore o mnogim načinima na koje se ljudski mozgovi razlikuju. Možete da posluži kao primer, pominjanje da i vi morate da pravite beleške ili nacrtate dijagram da biste nešto razumeli, na primer, jer tako funkcioniše vaš mozak.
„Redovnim razgovorom o sopstvenom mozgu i mozgu naše dece, možemo da vodimo otvoren dijalog o tome gde zaista blistaju, gde im je možda potrebna veća podrška i šta da rade, a šta ne. Kada pomognemo našoj deci da shvate da je svaki mozak jedinstven i drugačiji (uključujući i naš), to uklanja stigmu deteta koje misli da nešto nije u redu s njima“, objasnio je Severson.
Objasnite da im lekovi pomažu, a ne da ih „popravljaju“
Zi-Čeng koristi metaforu limunade da razgovara o lekovima sa svojim pacijentima. Većina dece razume kakav bi limunada trebalo da ima ukus i da se pravi od šećera, vode i limunovog soka. Ali ne radi se samo o tome da imate ta tri sastojka. Možete popiti veliku čašu vode sa malo limunovog soka i nekoliko zrnaca šećera, ali neće biti tako dobra kao kada su sastojci bolje pomešani.
„Kada imate ADHD, hemikalije u vašem mozgu su poput ove čudne limunade, nije u pravim razmerama“, rekla je ona. "Kada dajemo lekove za ADHD, onda sve što radimo je da sve sastojke unosimo u pravim količinama."
Ne radi se o suštinskoj promeni ko je vaše dete, već o promenama kako biste im olakšali određena iskustva.
Još jedna metafora koju koristi kada govori o lekovima je obuća za penjanje: „Neki ljudi već imaju planinarske cipele i bez problema hodaju planinom. Neki ljudi nose japanke, i dalje je moguće prošetati planinom, ali je zaista teško. Zato vam dajemo par cipela koje su malo bolje da biste mogli da se popnete na planinu na isti način na koji to čine vaši vršnjaci.”
Pitajte za pomoć
Vi i vaše dete zaslužujete vreme sa stručnjakom koji ima duboko razumevanje ADHD-a i iskustvo u razgovoru o njemu sa ljudima svih uzrasta. Zamolite svog doktora ili terapeuta da se sastanu sa vama i vašim detetom kako biste razgovarali o dijagnozi i napravili akcioni plan. Na ovaj način, „porodica može zajedno da postavlja pitanja i dobiju odgovore i rešenja koja mogu da koriste kod kuće i možda u školi ili drugim delovima zajednice“, kaže Mitnaul.
BONUS VIDEO