Učiteljica i autorka udžbenika koji je ušao u najuži izbor za prestižnu nagradu Najbolji evropski udžbenik, "Matematika 2" Vesna Rikalo poručuje roditeljima da đacima prvacima daju što više informacija o školi - šta će se dešavati tog prvog dana.

"Roditelji treba da zamisle kako bi njima bilo ako bi počeli da rade u novoj firmi, sigurno bi se raspitali kako je tamo. Roditelji su pod većim stresom, naročito oni koji šalju prvenca, znaju da budu nervozni, pričaju o ocenama. Oni koji već imaju decu koja idu u školu su opušteniji", kaže ona.

"Kada vidim da je neko dete uplašeno, pitam ga zašto je uplašeno, oni mi kažu ako ne znaš u školi dobiješ jedinicu, a ne znaju ni šta je jedinica. Zato pokušavamo da razgovaramo, da se igramo, da upoznaju jedni druge i da se snađu u prostoru i društvu", kaže Rikalo.

Šte se tiče povratka u školske klupe posle letnjeg raspusta, Rikalo kaže da je radost ili nezadovoljstvo zbog početka školske godine individualna stvar i da neka deca imaju tremu pred svaki polazak u školu.

"Deca koja su imala poteškoće u prethodnom razredu, roditelji treba da se drže saveta i uputstava koje su dobili od nastavnika na kraju godine. Nije neophodno da se ponovi gradivo, normalno je da se nešto i zaboravi, ali podsetiće se čim poče godina", savetuje ona.

Što se tiče onih koji ne vole da idu u školu, Natalija Panić isitiče da je na roditelju da u saradnji sa školom i nastavnikom nađe šta je uzrok zašto dete ne voli školu.

"Da li se oseća da slabije napreduje, ima probleme sa društvom u razredu, zato je jako važno slušati dete, mlađe dete je iskrenije, roditelj mora da bude svestan da dete često ne laže ako ima problem. Jako je važna saradnja škole i roditelja, jer roditelj zna samo kakvo je dete kod kuće, a ono može drugačije da se ponaša u školi", kaže Panić.

Vesna Rikalo dodaje da je važna saradnja jer i roditelji i nastavnici imaju isti cilj i žele da pomognu detetu.

"Ta komunikacija nije uvek idealna, ali može da se uspostavi. I roditelj i nastvnik moraju racionalno da razmišljaju, što su deca mlađa uključuju se emocije kod deteta, treba ubediti roditelja da u školi niko nije neprijatelj".

Govoreći o radu domaćih zadataka, Rikalo kaže da deca treba da budu samostalna, da osete zadovoljstvo uspeha i rada - što znači da roditelji treba da prate decu u radu domaćih zadataka, pomagati im i objasniti - ali da nije u redu da se redovno uči zajedno sa setetom.

"Ja lično se trudim da odmerim dobro domaći, da ne provedu celo popodne samo radeći domaće, da nemaju više predmeta za jedan dan i mogu da urade samostalno", kaže ona.

Natalija Panić ističe da detetu mora ostati vremena za igru i dodaje da dans imamo poplavu vannastavnih aktivnosti.

"Srećemo se sa pričom roditelja koji vode dete na balet, plivanje, strani jezik. Moraju da budu svesni da dete može da se zasiti, naročito ako te aktivnosti nije samo izabralo. Svaki roditelj tu meru mora da odredi u odnosu na svoje dete, dete mora da se igra, da bude samo sa sobom, da učestvuje u životu porodice", savetuje Panić.