KAKO DA ODGOJITE ČUDO OD DETETA: 5 saveta mame malog genija koji sa dve godine čita, sa 3 piše, a sa 4 se bavi hemijom

Saša je čudo od deteta, dečak za kojeg smatraju da je super inteligentan, a evo koje savete njegova mama ima za odgajanje!

Youtube/Printscreen/ Александр Кравченко

Sa dve godine je naučio da čita, sa tri godine naučio je da piše, a sa četiri godine naučio je periodni sistem. Dečak iz Rusije Saša Kravčenko je mali genije, a evo koji su saveti njegove mame:

Od detinjstva, moj sin nije bio kao svi ostali
"Saša je imao nekoliko meseci kada sam čula za čuvenu knjigu Masarua Ibukija "Posle tri je kasno". Knjiga me je impresionirala. Čak me je i uznemirilo što sam kasnila sa razvojem, jer autorka poziva na rad sa detetom od rođenja. Tada sam saznala za Domanov metod, kada se dete upoznaje sa globalnim čitanjem, odnosno uz pomoć vizuelnog pamćenja uči se da čita cele reči odjednom. Posle su bili Nikitins, Montesori i drugi autori .

Zainteresovala sam se za rani razvoj: kupila sam neverovatnu količinu priručnika i radila sa svojim sinom. Čak je napisala i blog o Sašinim uspesima, na koji su se pretplatile podjednako zainteresovane majke. Ali ako mislite da ću vam sledeće reći kako da razvijete genija koristeći ove tehnike, onda to nije tako.

Sin je uvek radio samo ono što mu je bilo zanimljivo i nije hteo da sledi uputstva. Vrteo je iste Domanove karte, žvakao ih i nikad ih više nije pogledao, ma koliko se ja trudila. Ali mogao je satima da sedi sa zagonetkama ili sorterima - ali samo pod svojim uslovima.

Sa Sašom je funkcionisala sledeća šema: dala sam mu igračku, pokazala mu kako da komunicira sa njom i ostavila ga samog sa njom. A onda se ili igrao ili nije.

Sa nešto više od godinu dana, zaljubio se u jednu igru. Bila je to prava strast: radio je sa njim svaki dan oko tri meseca. Sedeo je tvrdoglavo, preuređivao i okretao ove figure, birajući ih po boji. Postojao je osećaj da ima neke misli i da ih proverava. Postepeno sam prestala da se mešam u njegove igre. Sa trinaest meseci, koristeći "knjigu koja priča", Saša je naučio slova, sa dve i po godine naučio je da čita, sa tri i po godine je naučio da piše, a sa četiri godine se zaljubio u periodni sistem i ozbiljno se zainteresovao za hemiju.

Od detinjstva, moj sin nije bio kao svi ostali: nije bio zainteresovan za gledanje crtanih filmova, više je voleo da gleda montažu motora sa unutrašnjim sagorevanjem na Jutjubu. Štaviše, njegova interesovanja su samo njegova; mene nikada nije zanimala hemija i nisam se ni na koji način zalagala za nju, piše deti.mail.ru.

Saša je primljen na Olimpijadu, na kojoj deca njegovog uzrasta nikada nisu učestvovala
Sada Saša ima 12 godina. Ovo više nije onaj smešni predškolac koji je osvojio sve gledaoce u ruskoj TV emisiji "Najbolje od svega". Njegovo znanje postalo je dublje, a naučne ambicije ozbiljnije.

Uči u inženjerskoj školi, interesuje se za programiranje neuronskih mreža i 3D modeliranje, razvija projekat za Muzej geometrije i topologije i izmišlja pametnu kuću. Bio je i najmlađi učesnik Državne tehnološke olimpijade u juniorskoj stazi. Ovo je ekipno inženjersko takmičenje za školarce i studente. Saša je otišao na sastanak i bilo mu je dozvoljeno da učestvuje; ranije, prema pravilima, tako maloj deci nije bilo dozvoljeno. I ne samo da je učestvovao na Olimpijadi, već se i pobrinuo da ga svi primete.

Naravno, moj sin je prvobitno bio veoma pametan dečak. Ali ne mogu da sudim o inteligenciji druge dece, jer imam samo jedan takav primer pred očima. Uvek sam mu davala priliku da nekako pokaže i razvije tu inteligenciju. Čini mi se da neke urođene sposobnosti i sklonosti vremenom nestaju ako dete nema mogućnost da ih koristi.

Saša ne preskače časove u školi
Saša uči u dobroj državnoj školi, ide u redovne razrede. Naravno, u mnogim predmetima njegova znanja su odavno izašla iz okvira školskog programa, ali ne planiramo da preskačemo nastavu ili nastavu kod kuće. Moj sin ima prilično težak karakter, uči samo ono što želi, pa će me u našem slučaju školovanje kod kuće koštati živaca.

Mnogo mi je lakše da prenesem sve nastavne funkcije u školu - pogotovo zato što je on fleksibilniji sa strancima. Osim toga, u školi komunicira sa različitom decom, viđa različite nastavnike i donosi mnogo ideja. Tamo se deca dosta bave fizičkim radom: aviomodelstvom, arhitekturom, robotikom, kuvanjem, stolarijom. Takve aktivnosti odvlače pažnju od stalnog mentalnog stresa i razvijaju korisne životne veštine.

Veoma je pametan i pričljiv. I prenosi mi sve što trenutno proučava. Ovaj tok je veoma teško izdržati, i, iskreno, ne želim da delim sve njegove hobije sa svojim sinom, jer ja imam svoj život i treba mu vremena.

Kažu da učenjem programa prema godinama neefikasno koristi svoje vreme, već bi mogao da ide na fakultet. Ali sada se smejem i kažem: ako je Saša neefikasan, onda ne znam ni kako da nazovem efikasnost. U školu ide uglavnom da se psihički opusti, jer su problemi koje rešava van škole mnogo složeniji i ozbiljniji. A ako i u školi počne da preuzima ozbiljnije zadatke... Snaći će se, ali po koju cenu?

Ima dobar kontakt sa vršnjacima, doživljavaju ga kao običnog dečaka, prijatelja. A ako preskočite časove, mogu početi problemi sa komunikacijom. Starijoj deci je teško da se adekvatno odnose prema mlađoj deci, ali koja pokazuju povećanu inteligenciju. Generalno, odlučili smo da ne rizikujemo i učimo sa vršnjacima."

5 principa za podizanje čuda od deteta koje ističe majka ovog super inteligentnog dečaka:

1. Dajte svom detetu priliku da se kreće i istražuje svet. Fizička aktivnost je osnova razvoja. Pustite dete da puzi, hoda, trči, penje se stepenicama, skače u lokve, bere lišće i manje sedi u kolicima. Istovremeno, možete mu pričati o godišnjim dobima, slušati ptice ili ponavljati boje, ali fizički razvoj je najvažniji.

U ranom uzrastu slova i brojanje nisu toliko važni koliko prilika da razvijete svoje telo i senzacije. Uvek sam se trudila da podstičem kretanje – i kada je Saša bio beba i sada. Moj sin dobro pliva, žonglira i vozi monocikl.

2. Pratite interesovanja vašeg deteta i stalno nudite nešto novo. Saša je uvek sa skepsom uzimao moj primer i savete i birao sve aktivnosti za sebe. Iz nekog razloga, kada je imao godinu i po ili dve godine, nije voleo konstrukcione setove, a svi moji pokušaji da napravim kuću od obojenih blokova završavali su se zbunjenim pogledom: "Mama, šta radiš?"

Jednog dana moj sin je video hemijske eksperimente dece i rekao: "Želim da znam zašto se to dešava, želim da učim hemiju. Čuli smo: kupili smo knjige, našli video zapise, ali ne za decu, već za stariju decu - jednostavno nije bilo drugog načina. Dobro je čitao i stoga je skoro samostalno učio hemiju. Zaista mu se svidelo sve."

Važno je ponuditi različite mogućnosti, stvoriti okruženje za razvoj kod kuće, pratiti dete i njegove hobije, podsticati ih, čak i ako nisu primereni uzrastu. Ali ni u kom slučaju ne bi trebalo da mu namećete svoje želje.
Moj sin ima izrazita interesovanja i visok nivo kognitivnih potreba. Ali verujem da ovaj pristup funkcioniše kod apsolutno sve dece.

3. Održavajte ravnotežu između intelektualne i fizičke aktivnosti. Saša je uvek pohađao mnoge klubove, a oni su se uglavnom odnosili na pokret: pozorišni studio, gde su postavljali skečeve, cirkuski studio, gde deca uglavnom dube na glavi, hor i umetnički studio. To su oduvek bile aktivnosti koje razvijaju grubu ili finu motoriku.

Često vidim kako dete prvo odvedu u vrtić, pre nego što stigne tamo da spava, već trče da se spremaju za školu, odatle na mentalnu aritmetiku, pa na neko brzo čitanje ili engleski. To su ozbiljne aktivnosti koje od predškolca zahtevaju maksimalnu koncentraciju. Nama, odraslima, čini se: kakve gluposti, samo pomislite – sedeo sam pola sata, brojeći pečurke. A za dete je ovo ozbiljan stres, veliko kognitivno opterećenje. Štaviše, deca su različita – roditelji treba da vode računa o tome koliko je dete iscrpljeno takvim aktivnostima.

Nijedan uspeh nije vredan mentalnog zdravlja vaše bebe. U osnovnoj školi mnogo su važnije univerzalne veštine – pisanje, čitanje, osnovna aritmetika, slušanje i pakovanje torbe. Naravno, ako vaš učenik iz prvog razreda pita "upiši me na robotiku" ili "u muzičku školu", onda se morate prijaviti i pronaći resurse za ove časove.

4. Zapamtite da detinjstvo treba da bude detinjstvo, čak i za čudo od deteta. Ako sada Saša želi da programira ceo dan, dajem mu priliku da programira - samo ne 24 sata dnevno, kako bi mogao da održi svoje zdravlje. Da može da izađe napolje i da ćaska sa prijateljima, da vidi nešto drugo osim kompjutera.

5. Ne pravite zvezdu od svog deteta. Čak i ako imate supersposobno dete, od njega ne treba praviti zvezdu, odnosno osobu opsednutu popularnošću. Drugu decu nije briga u kojim TV emisijama ste glumili ili koliko znate i umete. Oni imaju jedan kriterijum: ili ste prijatna osoba za razgovor, ili niste. A kada se dete "uzvezdi", onda mu najčešće postaje neprijatno u komunikaciji, jer ne vidi ništa osim sebe.

Pored toga, takvo dete će najverovatnije prestati da se razvija. Radiće nešto samo zarad slave, nastupa, pa da bude primećen. Ali to nije unutrašnja potreba, pa neće imati globalni razvoj. U tom smislu imamo sreće; Saša programira i nastaviće da programira bez obzira da li se prikazuje na TV-u ili ne.

Saša nije zvezda, iako je glumio u nekoliko programa. Malo ljudi ga uopšte poznaje. Praktično nemamo sledeće: "O, to je taj sjajni Saša!" Ipak, sin voli da daje intervjue - ali više voli atmosferu snimanja od činjenice da će biti prikazan na TV-u. Daje intervju i odmah zaboravi na to.

Mnogo zavisi od roditelja. Ako roditelji imaju neku vrstu cilja, akumuliraju dostignuća, snimaju, stalno pričaju o tome, onda će dete slaviti kao nešto veoma važno. Mislim da se prema slavi treba odnositi što ironično. Kao i svakoj majci, drago mi je kada ljudi obrate pažnju na Sašu, ali ništa više.

A ipak slava ima jednu divnu stranu - to su nove mogućnosti. Zahvaljujući TV emisiji, preselili smo se iz Toržoka u Moskvu. Da nije bilo televizijskog nastupa, sada bismo živeli potpuno drugačije. Osim toga, Saša je stekao dobre prijatelje, posebno inženjera iz Microsofta. Osoba je videla intervju, pronašla nas i počeli smo da komuniciramo. Odnosno, slava kao način za pronalaženje novih prijatelja i veza je potpuno funkcionalna priča, piše deti.mail.ru.

Slava je vrlo prolazna. Odrasla osoba još nekako može da shvati da "danas me poznaju, a sutra će me zaboraviti", ali za decu to nije tako očigledno. Ali opet, ovo nije naš slučaj, malo je verovatno da će Saša ikada biti takva zvezda koja hoda crvenim tepisima - ovo je sasvim druga oblast. U tom smislu je teže za decu glumce." - objašnjava mama malog genija.

(Yumama)

 BONUS VIDEO:

This browser does not support the video element.

Tata smislio trik kakod a dete gleda manje TV  TikTok/tworcubed