Matematičke veštine ne podrazumevaju samo da dete bude dobro iz matematike u školi, već su to veštine koje mališanima pomažu u raznim svakodnevnim situacijama. Pod tim veštinama misli se na razumevanje i usvajanje brojeva, brojanje, rešavanje matematičkih problema, merenje, procenjivanje, sortiranje, uočavanje obrazaca, dodavanje i oduzimanje brojeva itd.

Iako mnogi misle da im matematika nikad u životu neće trebati, zapravo matematičke veštine deca (i odrasli) koriste svakodnevno, a da toga nisu ni svesni. Koristimo ih u:

  • Rešavanju problema – na primer, u proceni koliko je vremena potrebno peške od kuće do škole
  • Sagledavanju informacija – na primer, koliko je pobeda potrebno dečjem timu da pobedi na školskom takmičenju
  • Razumevanju obrazaca – na primer, koji bi broj kuće trebalo da bude pored
  • Pravljenju odabira – na primer, koji bicikl je najisplativije kupiti

Kako da učite decu matematičkim veštinama

Mališani mogu da počnu da uče matematičke veštine maltene od rođenja, a najbolje je da ih tome učite vi, kod kuće. Na primer, možete da počnete da uvodite matematičke veštine kroz igru i aktivnosti:

  • Poređenja i ređanja stvari po veličini – malo, veliko, srednje veličine
  • Grupisanje stvari i razgovor o tome šta je isto, a šta različito
  • Korišćenjem reči da opišete stvari koje se nalaze preko, ispod i pored
  • Tako što će vam dete pomagati u postavljanju stola, brojeći odgovarajuć broj tanjira i pribora za jelo
  • Primećivanjem i pravljenjem obrazaca s nekim svakodnevnim stvarima, poput listića ili perlica

Takođe, kada razgovarate sa detetom o matematičkim konceptima u svakodnevnim aktivnostima, time pomažete mališanu da razume zašto je matematika važna, piše raisingchildren.net.au. Na primer, to radite kada ukazujete da je nešto:

  • Malo ili veliko (veličina)
  • Visoko ili nisko (visina)
  • Teško ili lako (težina)
  • Dugačko ili kratko (dužina)
  • Brzo ili sporo (brzina)
  • Blizu ili daleko (udaljenost)
  • Prvo, drugo ili treće (redosled)

Saveti za razvijanje matematičkih veština kod beba

Bebe vole da slušaju vaš glas i uživaju kada im pričate pričice ili pevate pesmice sa ponavljanjima, rimama i brojevima. Evo šta možete da radite kako biste kod bebe razvijali matematičke veštine:

  • Čitajte priče sa brojevima – na primer, Snežana i sedam patuljaka
  • Igrajte se brojanja, sortiranja i povezivanja istih stvari
  • Pevajte pesmice sa brojevima i rimama
  • Menjajte ton glasa kada malom detetu opisujete neke koncepte – recimo, koristite dubok glas kada opisujete nešto veliko, a tiši, piskutaviji glas kada opisujete nešto malo

Stvari o kojima možete da pričate:

  • Svakodnevne aktivnosti – na primer, "Hajde da pola hrane za ptičice stavimo ovde, a pola ovde" ili "Hajde da zajedno nađemo par ove čarape"
  • Okruženje – recimo "Vidi malu ptičicu tamo" ili "Vidi kako je visoko ovo drvo"
    Hrana – "Hajde da pojedemo dva komadića banane" ili "Koliko šolja nam je sada potrebno?"
  • Vreme – na primer, "Osam sati je, vreme je za spavanje"
  • Oblici i obrasci – na primer, "Hajde da nađemo ovde sve trougliće"

Najbolje je da sve ove numeričke aktivnosti i iskustva predstavljate kroz igru, kako bi detetu bili zabavni.

Todleri i deca predškolskog uzrasta

Pričanje, svakodnevne aktivnosti, igra i čitanje mogu da pomognu detetu da razvija komunikaciju, maštu i druge veštine koje su važne za razumevanje matematičkih koncepata.

Na primer, možete da kroz neke matematičke koncepte objašnjavate detetu ono što zajedno vidite – na primer, "Vidi kako su brza ova kola" ili "Ova torba je baš teška"; "Preseći ću pomorandžu na pola"; "Hajde da sednemo na tu klupu u blizini" ili "Daleko nam je da sada idemo peške do te prodavnice, hoćeš da odemo biciklom?"; "Doručkujemo u osam sati"...

Kada su u pitanju aktivnosti, možete, recimo, zajedno da izbrojite jabuke koje ste kupili, da izbrojite igračke koje sakupljate u kopru, da poredite kamenčiće po veličini i boji. Takođe, značajno je i da dete uključite u pripremu hrane, tako da vam pomogne da nešto promešate, sipate i slično, tako će se upoznati sa konceptima brojanja, merenja, dodavanja i procenjivanja.

Možete da se trkate plastičnim autićima, pa da mališanu objašnjavate ko je prvi a ko drugi, da sortirate igračke po veličini, da pevate razne pesmice sa brojevima, da gradite visoke ili niske tornjeve od kocki, ali i šire i uže. Sve to su matematički koncepti koji detetu pomažu da razume svet oko sebe, ali su i dobra osnova za kasniju nadogradnju ovih veština.

BONUS VIDEO:

OD 1. SEPTEMBRA NOVI PREDMET ZA ĐAKE OSNOVNIH ŠKOLA! Stručnjaci otkrili: Predavaće psiholozi, BIĆE OZBILJAN PREDMET Kurir televizija