Čarolija Deda Mraza u decembru je jedan od najčešćih razloga za osmeh mališana u sezoni praznika. Slikanje sa Deda Mrazom, primanje paketića i slatko iščekivanje šta je pod jelkom, predstavljaju neke od najlepših uspomena iz detinjstva.

Nekada su deca išla u firme roditelja da se slikaju sa Deda Mrazom i dobiju paketić, ili je to bilo organizovano u vrtiću. Danas su mnogi otišli korak dalje, pa je Deda Mraz u novgoodišnjoj noći, ili nekoliko dana pre ili kasnije, gost u porodičnom domu.

Danas su neke mame i tate spremne da izdvoje određenu sumu novca za iznajmljivanje Deda Mraza, a cene su prema mišljenju mnogih roditelja previsoke. Uglavnom poseta traje oko pola sata, a cena zavisi i od broja dece sa kojima će se Deda Mraz družiti, kao i u kojem terminu dolazi.

Okvirna cena koja je u mnogim agencijama jeste oko 10.000 dinara za dolazak Deda Mraza koji donosi paketić i boravi u kući oko 30 minuta. Cene su povoljnije ako Deda Mraz dolazi ranije, početkom decembra ili posle Nove godine, odnosno početkom januara.

Ukoliko želite da Deda Mraz dođe na sam doček Nove godine, tačno u ponoć, cena se kreće od 15.000 dinara do 48.000, u zavisnosti od broja dece i vremena zadržavanja.

Deda Mraz donosi poklon, druži se sa detetom i fotografiše. Ali, pošto je cena visoka, mnogi roditelji biraju jeftiniju varijantu, pa kupuju ili iznajmljuju kostime u koje se prerušavaju prijatelji roditelja ili rođaci.

Mnogi stručnjaci se slažu da je možda bolje da dete ima to slatko iščekivanje i da Deda Mraz ostane fiktivni lik u domenu mašte koji krišom ostavlja poklone ispod jelke.

"Dete za praznike ne treba da bude centar sveta - ono treba da ima subjektivnu ulogu u iščekivanju Nove godine, kićenju jelke, crtanju crteža za Deda Mraza, i priči o svojim željama - to je ono što razvija dete. Kada je dete centar sveta - onda je Nova godina nebitna, Deda Mraz nema tu ulogu koju bi trebalo da ima - a to je da bude fiktivni lik zbog kog dete razvija određene veštine" - objasnila je psiholog Jovana Jovanović za Blic.

Jovanović ukazuje i na to da roditelji svojim odlukama o kojima prethodno nisu dobro razmislili, mogu loše da utiču na oblikovanje ličnosti deteta.

"On je stvaran lik koji se trudi oko deteta i dete ne razvoja nikakve veštine kroz to - već ima ulogu objekta divljenja. Kasnije ova deca očekuju to divljenje (bez truda) ali ga često u životu ne dobiju i zbog toga budu jako nesrećni. Svaka roditeljska odluka treba da bude promišljena, jer ostavlja dugoročne posledice. Imajte na umu da je Deda Mraz u dečijoj glavi svojevrsni autoritet - jer je stariji od deteta i jer odlučuje koje će poklone dete dobiti. Sad zamislite situaciju u kojoj se autoritet potčinjava detetu, u kom je dete centar sveta. Kako će to dete kasnije da se pokori nekom autoritetu? Jasno je da ono što je zabavno roditeljima može biti medveđa usluga za dete" - zaključila je psiholog Jovanović.

(Yumama/T.A.S.)