Kroz igru, kreativne, maštovite aktivnosti na zabavan način okupacioni terapeuti mogu da pomognu, kako da se problem reši tako i da se deca sa većim razvojnim izazovima podstaknu, usmere i redovnim tretmanima nauče svakodnevnim stvarima koje su im nekad vrlo teške.

O ovim temama razgovarali smo sa Kristinom Anđelić, radno okupacionom terapeutkinjom, i u oblasti cerebralne paralize u pedijatriji, na master studijama na smeru terapeutska rehabilitacija, novinarkom i saradnicom u inkluzivnom centru “Evo ruka" i Maksimovom (2) mamom. Za Yumamu, Kristina kao terapeutkinja koja ima strastvenu posvećenost pomaganju drugima da ostvare svoj pun potencijal, objasnila je kako izgleda tretman igrom, koje su to grupe deca kojima najčešće treba pomoć i sa kakvim sve problemima se javljaju roditelji.

Kristina nam je pre svega približila, šta je njena uža stručnost i kako sve se terapija primenjuje:

“Moj rad se sastoji u radu sa decom koja imaju različite izazove, uključujući prevremeno rođenu decu, decu sa autizmom, zatim sa različitim neurološkim stanjima, kao i decu sa različitim motoričkim i senzornim poteškoćama. Mogu slobodno da kažem da se roditelji suočavaju sa mnogobrojnim problemima, od nekih svakodnevnih situacija pa do problema da su njihova deca nevidljiva za sistem po završetku srednje škole. Radost koju osećam kada vidim napredak svojih pacijenata je nešto što me motiviše svakog dana. Rad sa decom me posebno ispunjava, jer su oni naša svetla budućnost.”

Kao posebno osetljiva grupa, izdvajaju se prevremeno rođena deca. Kristina ističe:

“Kod prevremeno rođenih beba koriste se različite terapije i aktivnosti koje podstiču razvoj motoričkih veština. To uključuje terapiju igrom, vežbe jačanja mišića, senzornu stimulaciju, kao i korišćenje raznovrsnih pomagala poput loptica, rolera ili specijalnih igračaka koje podstiču različite pokrete. Igre koje se primenjuju kod prevremeno rođene dece mogu biti raznolike i prilagođene njihovom uzrastu i potrebama. To mogu biti igre senzorne integracije, vežbe fine motorike, aktivnosti za jačanje mišića i koordinacije. Roditelji igraju bitnu ulogu, oni su deo tima, i kao takvi se podstiču da vežbaju sa detetom kod kuće, idealno svakodnevno, uz podršku i smernice terapeuta.

Kako radna okupaciona terapija pomaže razvoj dece
Kristina Anđelić Privatna arhiva 

 Još jedna grupa mališana, sa kojom se posebno često radi, su deca sa dijagnozom autizma:

“Deca sa autizmom često imaju izazove u obavljanju svakodnevnih aktivnosti. Radna terapija se fokusira na razvoj veština potrebnih za ove aktivnosti kroz strukturisane vežbe, igre i tehnike kao što su vizuelne smernice kao i postepeno uvođenje novih veština.”

Na pitanje kako da roditelji svakodnedvno podstiču razvoj motorike, kroz igru i zabavu, Kristina predlaže:

Kako radna okupaciona terapija pomaže razvoj dece
Kristina Anđelić Privatna arhiva 

 “Najzdravije i najkorisnije igre za razvoj dece su one koje podstiču kreativnost, saradnju, istraživanje i samopouzdanje. Roditelji bi trebalo da se igraju sa decom na način koji podstiče njihov razvoj, kroz igre koje podstiču različite veštine i omogućavaju kvalitetno provođenje vremena zajedno.

Ukoliko se primete, posumnja na poteškoće, a nismo sigurni da li su nam sumnje osnovane, obratite pažnju pri svakodnevnim aktivnostima na sledeće:

“Za prepoznavanje poteškoća kod razvoja fine motorike, pratimo sposobnost hvatanja predmeta, manipulacija igračkama, crtanje linija i oblika. Ako primetite da dete ima problem u ovim aktivnostima, najbolje je potražiti savet stručnjaka.”

Mnogi roditelji se brinu, zašto dete ne drži pravilno olovku, i kako to da ga nauče. Kristina objašnjava:

Kako radna okupaciona terapija pomaže razvoj dece
Kristina Anđelić Privatna arhiva 

 “Veština držanja olovke, razvija se postepeno kroz igru i vežbe fine motorike. Roditelji mogu podsticati ovu veštinu kod dece nudeći im prilagođene olovke i bojanke, koristeći različite tehnike poput crtanja po pesku, pravljenja raznobojnih linija i krugova, kao i korišćenjem igara koje podstiču preciznost pokreta ruku i prstiju. Veoma je važno da se pristup prilagodi individualnim potrebama deteta kao i da se ohrabruje svaki napredak.”

Zabranjeno preuzimanje dela ili čitavog teksta i/ili foto/videa, bez navođenja i linkovanja izvora i autora, a u skladu sa odredbama WMG uslova korišćenja i propisima Zakona o javnom informisanju i medijima.

(Yumama/J.D.)

BONUS VIDEO

Digitalna demencija kod dece TikTok/stricek_dusko