Nesposobnost držanja olovke i pisanja reči i rečenica je čest problem malih školaraca. Kako pomoći detetu da ga prevaziđe?
Pisanje je složena aktivnost, u kojoj učestvuje veliki broj mišića ruke, šake i prstiju, a kojom upravlja mozak. Razvojem vizuelno-motorne percepcije, koja se vremenom automatizuje, pisanje postaje automatska radnja. Danas većina dece mnogo pre polaska u školu zna sva slova, ali da bi mogla da pišu, to nije dovoljno.
Koordinacija oko-šaka se uspostavlja u 18. nedelji života, kada beba počinje prvi put voljno da hvata ponuđeni predmet sa strane, stavlja ga ispred tela, premešta iz ruke u ruku i posmatra. Daljim razvojem funkcije šake, beba izvodi sve preciznije pokrete, čime se razvija fina motorika, uz dobru koordinaciju prstiju i oka. Razvoj ovih sposobnosti je od suštinskog značaja za pisanje.
Kod jednog broja dece se javlja problem, iako naizgled za pisanje ne postoje prepreke - jer je dete zdravo, vidi, čuje, inteligentno je, nema neuroloških ispada. Nepravilan rukopis kod te dece može da bude iz različitih razloga, neophodno je da se svaki slučaj posmatra pojedinačno, kako bi se utvrdio glavni uzrok. Pored nezrele vizuelne percepcije i govorno-jezičkih poremećaja, uzrok problema u pisanju može da bude poremećaj u razvoju grafomotorike.
Pisanje je složen proces
Grafomotorika je sposobnost držanja olovke i pisanja slova, reči i rečenice. Pored pokreta šakom i prstima, potrebno je i usmeravanje pogleda i pažnje na aktivnost pisanja.
Faze pripreme za pisanje
Razvoj grafomotorne sposobnosti započinje u uzrastu od 18 meseci i traje do polaska u školu, kada se najčešće uoče određeni problemi, ako postoje.
Pre nego što sa godinu i po dana počne da škraba olovkom po papiru, dete drži olovku sa godinu dana i oponaša šaranje po papiru. Knjige lista prvo tako što okreće po nekoliko listova odjednom, da bi sa dve godine okretalo list po list - kada počinje da drži olovku palcem, kažiprstom i srednjim prstom, i oponaša povlačenje vertikalne linije. Sa dve i po godine, rado se igra olovkom i papirom, povlači vertikale i horizontale, i ume da precrta krug. Pored aktivnosti koje su direktno usmerene na korišćenje olovke, sve ostalo što dete radi rukama - doprinosi razvoju grafomotorike:
- hvatanje, držanje i ispuštanje igračaka
- prebacivanje igračaka iz ruke u ruku, ređanje kocki
- hvatanje sitnih predmeta, čime se razvija "pincetni" hvat
- držanje kašike i samostalno hranjenje, korišćenje viljuške
- svlačenje i oblačenje odeće i obuće