Kada su deca mala, potreba za privatnošću nije toliko istaknuta. Ali, u kasnijem periodu, ona može da predstavlja problem - naročito ako je soba zajednička, a deca suprotnog pola. Zato bi bilo poželjno da se «na samom početku» za mališane odabere najveća soba u stanu. Organizacija prostora zavisi pre svega od veličine sobe.

VELIKA (VEĆA) SOBA

Ako je soba veća, najbolje je da se vizuelno podeli i organizuje kutak za svako dete posebno. Soba može i da se pregradi improvizovanom tankom pregradom. U jednom kraju sobe je kutak za dečaka, a u drugom - kutak za devojčicu. Između mogu da se nalaze ormani, koji su zajednički.

Boje u sobiPri odabiru boja u sobi za decu suprotnog pola, treba napraviti neku vrstu kompromisa. Najbolje su kombinacije koje odgovaraju i dečaku i devojčici. Pogodne su nijanse zelene boje, sa plavim ili narandžastim detaljima, kao i kombinacija nijansi naranžaste i oker boje, sa zelenim ili teget detaljima.

Dečaku i devojčici predškolskog uzrasta je potrebno više prostora za odlaganje igračaka, tako da se u kutku nalazi krevet i polica za odlaganje igračaka, slikovnica i pribora za crtanje. Ako su oba deteta predškolskog uzrasta, onda imaju zajednički stočić sa stolicama.

Veliki prostor u sobi zauzima zajednička zona za igru. Pokrivena je tepihom, koji može da bude u nekoj neutralnoj - bež boji, ili sa šarama - koje mogu da se primene u sobi i za dečaka i za devojčicu. Pored tepiha, tu mogu da budu i dekorativni jastuci za sedenje i igru na podu.

Na početku, treba predvideti promene i potrebe u školskom dobu.

Kutak za dečaka školskog uzrasta poseduje zonu za spavanje i zonu za rad i učenje. Sastoji se od kreveta, radnog stola, stolice i polica za odlaganje knjiga i igračaka. Dečaku je potreban prostor za odlaganje sportske opreme, prostor za odlaganje instrumenata, mesto za kompjuter i muzičke uređaje. Kutak za dečaka može da se vizuelno odvoji od kutka za devojčicu - različitim tretmanom zidova, drugačijom kombinacijom boja nameštaja, posteljinom sa dečačkim motivima, i slično.

Kutak za devojčicu školskog uzrasta može da se organizuje na drugom kraju sobe. On, takođe, poseduje zonu za spavanje i zonu za rad i učenje. Sastoji se od kreveta, radnog stola, stolice, polica za odlaganje knjiga. Devojčici je potrebno obezbediti i police za odlaganje sredstava za ulepšavanje, kao i veliko ogledalo, ali i mesto za kompjuter i muzičke uređaje. Kutak za devojčicu može da se istakne različitim tretmanom zidova, bojama nameštaja i drugačijom posteljinom nego što je kod dečaka. Ovaj kutak je obično dekorativniji i ima više detalja, ukrasnih elemenata i igračaka.

Nameštaj u funkciji igreAko su vaša deca u kombinaciji školskog i predškolskog uzrasta, onda bez obzira na njihov pol - jedan kutak (za predškolsko dete) ostavite za krevet, police i fiočice za igračke, slikovnice i bojice, stočić za crtanje i prostor za odlaganje igračaka. Akcenat je više na igri, nameštaj je u funkciji igre. U drugom kutku (za školsko dete) treba da bude krevet, sto za rad i učenje, police za odlaganje knjiga i školskog pribora. Akcenat je više na učenju i radu.

MALA (MANJA) SOBA

U manjoj sobi, posmatrajući različite potrebe deteta oba pola, neophodno je napraviti neku vrstu kompromisa. Krevet na sprat može da bude klasičan, ali sobe sa takvim krevetom mogu da se urede na razne načine. Gornji i donji krevet mogu da budu u različitim međusobnim položajima. Ispod gornjeg kreveta mogu da se nađu ormari, police, radni sto... Stepenice, pomoću kojih se dolazi do gornjeg kreveta, mogu da budu napravljene od fioka za odlaganje garderobe.

Ima više načina na koje može da se iskoristi mali prostor sobe, treba samo «uneti» mašte. Nameštaj možete i sami da kreirate i naručite da se uradi.

Mesto za igru

Zona za igru za decu školskog uzrasta zauzima veći deo sobe i ona je zajednička. Tu se nalaze jastuci za sedenje, različitih boja i dezena, ili fotelje za „višečasovna“ telefoniranja, gledanje TV-a ili filmova na kompjuteru.

Svaki od kutaka kreveta na sprat može da se uredi u skladu sa polom deteta. Razlike mogu da se naglase drugačijim tretmanom zidova, različitom posteljinom... Zona za rad i učenje može da ima zajednički radni sto, ili dva zasebna radna stola - po mogućstvu. Ako je radni sto zajednički, bilo bi dobro da bude veći i da ima dovoljno mesta za dva kompjutera. Svako dete treba da ima zasebne police za odlaganje knjiga - one mogu da budu vizuelno odvojene tako što će biti različito obojene. Zona za igru je, takođe, zajednička.

Marija Kočović, diplomirani inženjer arhitekture