Kineska medicina izdvaja u ljudskom organizmu 12 meridijana sa 12 osnovnih fizioloških funkcija. U skladu sa teorijom JIN–JANG, meridijani formiraju šest parova, tako da postoji šest jin i šest jang meridijana. Jin meridijanima odgovaraju organi koji sakupljaju, čuvaju i prerađuju materiju i energiju u organizmu – pluća, slezina, srce, bubrezi i jetra. Jang merdijanima odgovaraju organi zaduženi za izlučivanje – debelo crevo, želudac, tanko crevo, mokraćna bešika i žučna kesa.

Meridijanima protiče vitalna energija – "ći", glavna snaga i pokretač svih životnih aktivnosti. Kada dođe do zastoja "ćija", remeti se ravnoteža dva osnovna principa jina i janga u našem organizmu, pa tako stvara osnov za nastanak bolesti.

Svaka dva sata energija u određenom meridijanu dostiže svoj maksimum. U to vreme taj meridijan je najosetljiviji za spoljni uticaj, kada je i najbolji period za lečenje.

Ljiljana Stefanović, magistar kineske tradicionalne medicine (TKM) i predsednica Centra za promociju TKM u Srbiji, objasnila nam je na kojim se principima bazira ova drevna metoda lečenja.

– Dijagnoza se postavlja merenjem pulsa, pregledom jezika i utvrđivanjem simptoma, da bi se iz mozaika dobijenih podataka napravila slika energetskog sistema tela i otkrilo mesto gde je došlo do poremećaja funkcije i zastoja u protoku energije. Puls se procenjuje po različitim kriterijumima, a kineski lekari određuju 18 tipova pulsa. On je važan pokazatelj zdravlja zato što krv protiče po čitavom telu i nosi informaciju o stanju svakog organa – kaže Ljiljana.

Osim toga, objašnjava naša sagovornica, neki simptom može da ukaže na poremećaj funkcija više organa. Recimo, ako kineski lekar primeti da pacijent ima "tanušan" glas, posumnjaće na bolesti pluća, jer ona kontrolišu glas, ali i na emociju tuge, čije je sedište u plućima.

Zanimljivih primera je mnogo. Pojedina reumatska oboljenja zglobova nastala su zbog zastoja energije jetre, koja je osetljiva na emociju besa. U tim uslovima se ligamenti nedovoljno ishranjuju i postaju kruti, a zglobovi ukočeni.

U lečenju steriliteta kineskom tradicionalnom metodom procenjuje se energija levog i desnog bubrega. Nedostatak energije levog bubrega ima za posledicu kratke cikluse, materica je pregrejana, a u suvoj i pregrejanoj zemlji, objašnjavaju kineski lekari, ništa neće niknuti.

Ukoliko je smanjena energija desnog bubrega, ovulacija nije u sredini ciklusa, materica je hladna, baš kao i noge i ruke žene koja ima teškoće sa začećem – kaže naša sagovornica.

Energija hrane utiče na zdravlje

Element "drvo" karakterističan je za zeleno voće i povrće i kisele ukuse. Ove namirnice čuvaju vlagu u organizmu, zatežu kožu i imaju antioksidantna svojstva. Treba ih jesti u proleće.

Element "vatra" karakterističan je za namirnice crvene boje i gorkog ukusa. Preporučuju se tokom letnjih dana, dobre su za srce i prevenciju kardiovaskularnih oboljenja.

Namirnice s elementom "zemlje" su žute i slatkog ukusa. Deluju opuštajuće. Poželjno ih je jesti tokom cele godine, a dobre su za jačanje funkcija želuca i slezine.

Namirnice s elementom "metala" su bele i ljute. Treba ih jesti tokom jeseni, a dobre su za snižavanje holesterola i nivoa šećera u krvi.

Namirnice s elementom "vode" su crne ili tamnoplave boje i slane su. Dobar su izbor za zimske dane, prevenciju srčanih oboljenja i dopunu energije bubrega.

Drevne tehnike

Akupunktura je prirodan način lečenja, kojim se organizam dovodi u ravnotežu prirodnim putem, sopstvenim snagama, samoizlečenjem. Pokazala je jako dobre rezultate i u prevenciji bolesti.

Prednost akupunkture nad drugim medicinskim disciplinama jeste u tome što se u telo ne unose nikakvi medikamenti, koji najčešće imaju i štetna dejstva, kao i to što ona posmatra čoveka u celini.

Jing i Jang – sile koje pokreću svet

Drevni simbol jina i janga je verovatno najzastupljeniji i najpopularniji simbol u kineskoj kulturi. Ovaj svima dobro poznati crno-beli simbol reprezent je filozofskog koncepta koji nas uči da u svim predmetima u svemiru postoje dve glavne, suprotstavljene, ali ipak komplementarne sile koje pokreću svet.

Kakoje i najmanji detalj oko nas u konstantnom kretanju, tako i svaki od ova dva elementa sadrži element svog suparnika. Time dobijamo sliku dva izuzetno jaka simbola koja su neodvojiva, i što je još važnije – ne mogu postojati jedno bez drugog.

Tako u jangu prepoznajemo svetlost, odnosno Sunce, dan, nebo, jug, vatru, leto, toplotu, kreativnost, planine, vrućinu... Suprotne pojmove, odnosno Mesec, noć, zemlju, pad, sever, hladnoću, smirenost, doline, zimu... nalazimo na drugoj strani, odnosno u jinu. Nedvosmisleno sledi da je jang u direktnoj vezi sa životom, dok jin korespondira s umiranjem.

Tekst: Jelena Vukelić, Violeta Nedeljković