Vannastavne i vanškolske aktivnosti zamišljene su kao vreme koje će na dete takođe delovati vaspitno, ali mesta gde se deca zabavljaju i užuvaju.

Vannastavne aktivnosti odnose se na one koje se održavaju izvan vremena nastave, ali u zgradi škole, dok su vanškolske one koje se održavaju, kako im i samo ime govori, izvan zgrade škole. Tu se, na primer, ubrajaju razni lokalni sportski klubovi, škole plesa, škole stranih jezika izvan matične škole i slično.

U detetovoj okolini trebalo bi da postoji nekoliko opcija koje može da odabere jer je upravo slobodno vreme izrazito važno za samoaktualizaciju dece. To je vreme u kojem deca razvijaju svoj sopstveni potencijal i svoje veštine, vreme u kojem će shvatiti prema čemu osećaju veću strast, a to ih može dovesti i do odabira karijere jednog dana.

Realno sagledavanje detetovih sposobnosti i želja

Kako bi roditelji trebalo da postupe u biranju vannastavnih i vanškolskih aktivnosti svoje dece i koliko bi uopšte trebalo da utiču i na detetovu odluku, pojasnila je školski psiholog Martina Kovačić.

Pre svega, prilikom biranja vannastavnih i vanškolskih aktivnosti deca treba da se vode svojim interesovanjima i svojim sposobnostima. Izuzetno je važno da dete stekne što realniju sliku o tome što mu ide, u čemu je dobro, možda i najbolje, a u čemu nije i u čemu su drugi mnogo bolji od njega.

"Zapravo, često zbog poklanjanja ocena i preterane neutemeljene pohvale dete ne zna realno da proceni svoje sposobnosti, što se kasnije može pokazati lošim, posebno pri odlasku na fakultet" , pojašnjava nam psiholog Kovačić.

Što se tiče uloge roditelja u biranju aktivnosti, prema rečima psihologa, trebali bi deci da damo glavnu reč.

"Roditelji svakako mogu da im ukažu na mogućnosti u njihovoj okolini i da prikupe podatke o različitim opcijama. Ali dete mora samo da odabere aktivnost koju želi u skladu sa svojim željama i sposobnostima", govori nam psiholog Kovačić.

Kako dalje dodaje, nakon odabira određene aktivnosti roditelji moraju da brinu o tome da je dete i zaista pohađa. Ako je potrebno, treba i insistirati na tome jer se tako deca uče odgovornosti i doslednosti. Ujedno se uče da je rad i trud jedini način za svladavanje prepreka.

Višestruke koristi aktivnosti

Ali što je sa ostalim obavezama koje sa sobom nosi škola? Uklapaju li se navedene aktivnosti u vremenski okvir deteta?

Prema riečima psihologa, praksa pokazuje da su upravo učenici sa najviše vanškolskih i vannastavnih aktivnosti ujedno i oni koji ostvaruju i najbolji akademski uspeh. Naravno, to ne znači da dete treba forsirati da se bavi brojnim aktivnostima ako ono to ne želi, ali barem jedna je svakako dobrodošla.

"Nikako nije poželjno da dete ostane potpuno pasivno i neuključeno jer upravo putem vannastavnih i vanškolskih aktivnosti razvija i svoje socijalne veštine, organizacijske sposobnosti, upoznaje samo sebe i sklapa prijateljstva i prikuplja iskustva i uspomene, zaključuje Martina Kovačić.