U najranijem uzrastu bebe prvo gledaju, a zatim samo dodiruju igračke, da bi tek od trećeg meseca počele da ih drže, lupaju njima i stavljaju ih u usta. Sa navršenih šest meseci počinju svesno da ih koriste za igranje.

Koje igračke su najbolje za razvoj deteta? Svakako one kojima dete može nešto da uradi.

Od drugog do četvrtog meseca

Sa dva meseca i dvadeset dana beba može da spoji dlanove. Da bi ste je podstakli da napravi pokret rukama ka sredini stavite joj između ruku šarenu mekanu loptu. U ovom uzrastu šake još uvek nisu stalno otvorene pa će mekani materijal od koga je lopta ili neka druga okrugla plišana igračka napravljena, delovati opuštajuće.

Prva bebina zvečka treba da bude u obliku kugle prečnika 5 cm crvene boje da bi mogla da je fiksira i prati. Može da bude i crveno-žuta ili crno-bela jer su to kontrasti koje može da uoči .  Ručka treba da bude pogodna za držanje a zvečka dobro izbalansirana da bi ostala u ruci.

Od četvrtog do šestog meseca
Polukružni oblik sa jedne strane odgovara prvom voljnom hvatu krajem četvrtog meseca, dok je drugi deo zvečke mekan jer će beba odmah nakon uzimanja naglo privući zvečku ustima. Polukrug sa obe strane zvečke omogućava prebacivanje iz jedne u drugu ruku. Treba voditi računa i o težini da bi beba mogla da manipuliše igračkom.

Kasnije zvečke mogu da budu i drugih oblika ili u kombinaciji sa glodalicom. Najpogodniji oblici za hvatanje su valjak i prsten.

Od šestog do osmog meseca
Uspostavljanjem kontrole oko-šaka i razvojem funkcija ruku krajem petog meseca, beba će prstima i ispruženim palcem uhvatiti pruženu kocku. Ovo je ciljano hvatanje i zato ponuđena igračka treba da bude odgovarajuće veličine. Premeštanjem kocke iz ruke u ruku na sredini i ispred tela, beba uvežbava držanje i otpuštanje. Ovo je jedan od ključnih momenata u razvoju deteta, kada prvi put kocku koju drži u jednoj ruci može da prebaci u drugu. Da bi se ovaj proces odvijao nesmetano potrebna je stimulacija odgovarajućom igračkom jer u suprotnom beba neće moći da ovlada ovom veštinom na pravi način.

Da bi se sa šest meseci beba okrenula sa leđa na stomak prvo treba da hvata predmete rukom preko sredine tela na drugoj strani. Šarena lopta je dobar podsticaj za ovu aktivnost. Kada savlada okretanje na jednu stranu treba je stimulisati da se okreće i na drugu stranu. Šake su sve spretnije pri hvatanju tako da kada damo dve kocke po jednu u svaku ruku, držaće  i neće ih ispustiti. Sada beba registruje zvuk iznad ili niže od glave pa se rado igra sjajnim šuškavim papirom (u prodavnicama se mogu naći knjige za bebe koje šuškaju). Takođe rado gleda svoj lik u ogledalu i tapka po njemu, postoje ogledala od plastike koja su bezbedna za bebe.

Od osmog do desetog meseca

Krajem osmog meseca iz položaja na stomaku i na boku počinje da podiže ruku na gore i da hvata ponuđene predmete što predstavlja značajan momenat u razvoju fine motorike. Sada treba detetu dati pločicu koju će ono uzeti ispriženim prstima i palcem.

Beba sada pogledom prati oble predmete koji se kreću u neposrednoj blizini, te je dobro da ima više lopti različitih veličina. Velika lopta služi za uvežbavanje bočnog naginjanja da bi sedeći položaj bio što stabilniji.

Voljno otvaranje šake krajem devetog meseca omogućava bacanje predmeta. Za ovo su najpogodnije gumene loptice jer dete mora da potpuno otvori šaku da bi moglo da je baci, a onda će posmatrati kako se kotrlja i tako spoznati prostornu dubinu. Dobro je da beba baca predmete različite težine i od različitih materijala kako bi uočila razliku u brzini kojom padaju i zvuku koji proizvode u kontaktu sa podom.

Da bi fini pokreti prstima bili što precizniju, detetu treba dati sitne predmete, komadiće hrane (grašak, parčiće banane, mrvice hleba) jer će ono i samo, ako mu ih ne ponudite, kupiti mrvice koje nađe na podu.

PageBreak



Od desetog do 12. meseca
Sa deset meseci, dete hvata obema rukama i može da drži veću igračku. Čim nauči "taši-taši" može da hvata laganu loptu i da je izbaci iz ruku. Sada često drži dva predmeta koje udara jedan o drugi u središnjoj liniji tela, za šta su pogodne drvene igračke. Verovatno će pokušavati da uzme kašiku kojom ga hranite pa je vreme da dobije svoju. Iako neće moći odmah da zahvati hranu i donese je do usta svakako treba ohrabrivati pokušaje kao i samostalno pijenje iz šolje.

Dete sada počinje da se interesuje za sitne detalje na predmetu. Zapaža neravnine, šupljine, useke, spojeve i sve to ispituje kažiprstom. U ovom periodu treba biti na oprezu, jer ako puzi, beba može doći do utičnica na zidu i staviti prst u rupicu. Sada detetu treba dati lutku na kojoj će pokazivati oči, nos, usta, kao i stari model telefona. Na njemu će naučiti da precizno stavi prst u otvor i da okrene brojčanik što će proizvesti zvuk zvona i tako podstaći dete da ponavlja pokret. Kako može da okreće listove, treba mu dati prvu slikovnicu. U početku sa debelim čvrstim listovima, a kasnije sa tanjim. Dete sve više manipuliše predmetima u prostoru, za šta su pogodni autići - obavezno ih treba dati i devojčicama, a ne samo dečacima.   

Od 1. do 3. godine
Sa 12 meseci šaka se prilagođava obliku predmeta koji drži, tako da dete na kratko može da drži dve kocke u jednoj ruci. Kao što je otpuštalo predmete šakom, sada ih otpušta prstima. Sitne pločice, klikere, male delove igračaka počinje da uzima i stavlja u posudu. Ako još uvek stavlja stvari u usta budite na oprezu ali nemojte mu nikako uskratiti ovu aktivnost. 

Dete sada počinje da ubacuje mali predmet kroz otvor u veći za šta su najpogodnije kutije sa različitim oblicima - prvo će ubaciti valjak pa tek onda kocku. Takođe, skida poklopac sa kutije i stavlja predmete unutra. Kako počinje da stavlja oblike jedan na drugi, za to su pogodne veće mekane kocke.

Sve veću kontrolu ruku upotrebiće da otvara i zatvara fioke, vrata od plakara, stavlja zatvarač na flašicu, vadi igračke iz posude i ponovo ih vraća. Većina beba za svoj prvi rođendan nauči “taši-taši” kada i može da uhvati veliku loptu koja joj se dokotrlja i da okreće strane slikovnice (ako nije do tada).

Deca počinju da oponašaju šaranje olovkom po papiru, stavljaju dve kocke jednu u drugu, počinju da grade tornjeve od kocki.

U uzrastu od osamnaest meseci do dve godine počinju da bacaju predmete dlanom na gore za šta je najpogodnija lopta koju mogu da drže, kotrljaju, bacaju, hvataju i šutiraju. Deca sada grade tornjeve od šest kocki, nižu perle na konac, vade sitne predmete iz flašice, savijaju papir na pola i počinju da slažu prostu slagalicu.

Sa tri godine deca mogu da navijaju igračku ključem, da slažu kocke u niz, rasporede krug, kvadrat i trougao u ram, seku makazama bez preciznosti, jedu viljuškom...