Kako da mališani nauče da pravilno izgovaraju glasove V i F, savetuje dr Nataša Čabarkapa, logoped.
Veoma je bitno da tokom komunikacije vodimo računa o izgovoru svih glasova jer se od nas traži nekada da veliki broj informacija prenosimo govorom pa je način izgovora glasova taj koji utiče na razumljivost sadržaja govora. Ako je izgovor glasova oštećen skreće se pažnja sa sadržaja na način govora.
Glasovi F i V spadaju u grupu frikativa (strujnih glasova) i oni se karakterišu šumom. Tokom njihovog izgovora vazdušna struja prolazi kroz usnu duplju ne nailazeći na prepreku, jer govorni organi ne predstavljaju nikakavu prepreku i ne prekida se vazdušni tok. Ovi glasovi se još zovu i usneno-zubni (labio-dentalni) jer se tesnac formira pomoću usne duplje i donjih sekutića. Za vreme izgovora ovih glasova, jezik leži na dnu usne duplje. Prilikom izgovora glasa V zubi dodiruju usnu duplju i glasnice su aktivne, a prilikom izgovora glasa F gornji sekutići su priljubljeni uz donju usnu, vazduh struji kroz zubno-usneni tesnac i glasnice miruju (ne vibriraju).
Logopedski rad na usvajanju pravilne artikulacije određenog glasa prvo podrazumeva učenje pravilnog izgovora nekog glasa. Kada dete nauči da postavi pravilan položaj govornih organa za izgovor glasa F ili V, onda se prelazi na sledeće vežbe.
Vežbe se odnose na fonemske vežbe koje podrazumevaju kombinaciju glasa i vokala gde se kritičan glas nalazi na početku, u sredini i na kraju logotoma (va, ve, vi, vo, vu, ivi, eve, ova, uvu, ava, ev, iv, ov, uv). Dete najlakše uspe da ponovi slog kada je kritičan glas na početku reči, a zatim se prelazi na slogove gde je kritičan glas u medijalnom položaju i tu možemo praviti različite kombinacije vokala i glasa koji se nepravilno izgovara (ive, eva, ovi, ave, avi, evo..). Nakon ovoga dete ponavlja izgovor glasa na kraju sloga.