Još
Ostalo

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Benefiti prenatalnog i postnatalnog pilatesa

Zbog čega je kontrolisano vežbanje važno za svaku trudnicu i mamu, otkriva Mirjana Marinković, sertifikovani pilates instruktor.

 Izvor: Foto: Shutterstock

Trudnoća sa sobom nosi brojne promene u našem organizmu, pa pored onog lepog osećaja, nekada se, nažalost, susrećemo i sa onim manje lepim: hronični ili akutni bolovi u vratu, bolovi u leđima (pogotovo u donjem delu leđa), bolovi u nogama-kolenima, slabost mišića, mišićni disbalans, deformiteti kičmenog stuba (koji su postojali i pre trudnoće), patološki problemi -poput diskus hernije, cervikalnog sindroma, karpalnog sindroma i drugih problema koji se u većini slučajeva pogoršavaju za vreme trudnoće, a neretko i nastaju tokom trudnoće! 

Značaj vežbanja u trudnoći i u postporođajnom periodu 

Za razliku od lekara u svetu, preporuka naših ginekologa je uglavnom šetanje u trudnoći ili obavezno ležanje, ako postoje bolovi. Šetanje jeste dobro, ali je ta aktivnost nedovoljna da ojača telo, koriguje mišićni disbalans (koji je uvek krivac za sve deformitete kičme - mišići pokreću kičmu i svaki zglob na našem telu, u biomehaničkom smislu) i ojača mišiće neophodne da pruže telu podršku za normalno i svakodnevno funkcionisanje. Ležanje je uvek loša ideja. U svetu se ni pri najtežim slučajevima degenerativnih promena na kičmi (tačnije na diskusima), ne preporučuje ležanje duže od par dana jer, ne samo što slabi mišiće - bez kojih ne možemo da funkcionišemo, već u mnogome i pogoršava sam problem. Dugo ležanje nije dobro ni za osobu sa zdravom kičmom, a kamoli za osobe koje imaju patološke promene.

Povezane vesti

Svetski priznati lekari apeluju da se "vežba, strogo i samo prema prenatalnom programu i to kod isključivo sertifikovanih i, za vežbanje u trudnoći, kvalifikovanih instruktora". Zašto je to bitno? Zato što trener koji nije edukovan ne zna sve aspekte koje moramo uzeti u obzir, kada se radi sa trudnicom. Vežbanje kod kuće takođe nije solucija, jer neadekvatno izvođenje vežbi, može dovesti do komplikacija koje mogu biti veoma opasne po trudnicu i trudnoću. Vežbanje za vreme trudnoće, sa kvalifikovanim instruktorom koji će kreirati program svakoj osobi posebno, vodeći se parametrima neophodnim za kreiranje programa za vežbanje, je jedini sigurno i efektivno.


Benefiti prenatalnog i postnatalnog pilatesa. Foto: Shutterstock

Pilates - jedini zdrav i od lekara preporučen vid vežbanja

Pored mnogobrojnih pilates programa, kreiran je siguran i efektivan program namenjen trudnicama i porodiljama - prenatalni i postnatalni pilates.

Pilates nije format vežbi, niti spada u obične formate. Pilates je čitava filozofija, kreirana da pomaže isključivo korigovanju i sprečavanju postojećih problema i deformiteta skeleta ili mišića. To nikako ne znači, da na pilatesu nećete izgubiti obime (kilograme), nećete razviti i ojačati mišiće. Pilates je program koji prati svakog pojedinca, njegove mišićne disbalanse, posturalne deformitete i potrebe tela svakog pojedinca, posebnoTakođe, pilates nije kreiran da bude lak, to je samo jedan od mitova koji ga prate. Pilates je takav program, da svoj intenzitet i pravac kome težimo, prilagođava svakoj individui, posebno, shodno njegovim potrebama i mogućnostima. To znači, da pilates može da izazove na najteži napor i profesionalnog sportistu jer im najbolje direktno jača "core" (mišiće trupa) i povećava mobilnost tela, a jača stabilizatore. Treba napomenuti da je pilates obavezan program vežbanja u ligi američkog fudbala (NFL), kao i hokej ligi (NHL), dva sporta koji zahtevaju možda i najveću snagu tela, spremnu da podnese veliki napor. Istovremeno, pilates se radi kroz korektivne i rehabilitacione vežbe kod ljudi u postoperativnom periodu, koji su neretko prošli kroz velike operacije i traume.

Povezane vesti

Pilates nisu "zanimljive i fensi" sprave i vežbanje na njima ili obične vežbe na podu, već program koji je filozofija vežbanja, podignuta na mnogo viši nivo. Naravno, taj pristup i takva filozofija, gde je najveća pažnja poklonjena korigovanju mišićnog disbalansa (koji ima svaka osoba, nevezano za starost, pol, zanimanje, samo je razlika u stepenu i "mestu" disbalansa) i korigovanju skeletnog deformiteta, nastalog usled tog mišićnog disbalansa. Zato ćemo, u narednim redovima, kada govorimo o vežbanju i benefitima vežbanja, govoriti isključivo kroz pilates, individualizovan program vežbi i pravilno izvođenje tih vežbi, pod nadzorom kvalifikovane osobe.

Benefiti pilatesa su višestruki, a mi ćemo pomenuti neke od njih:

*Na zdrav i siguran način telo podržava i dovedi u fit formu, bez gomilanja bespotrebnih kilograma, u vidu masnih naslaga.

Zbog čega je jak "core"važan za trudnice?

Jak "core" nas štiti od povreda kičmenog stuba, posebno u lumbalnom delu, prevenira pojavu separacije abdominalnih mišića, daje stabilnost karlici, sprečava pojavu urinarne inkontencije, jača "pelvicni pod” koji je nemerljivo bitan svakoj ženi, pogotovo tokom trudnoće i u postporođajnom periodu. Istovremeno, jak "core" je velika pomoć tokom samog porođaja i faze napinjanja: omogućuje pravilno i kontrolisano napinjanje (ne celim telom, koje je iscrpljujuće i može da dovede do pojave kile).

*Normalizuje tonus svih mišića, izbalansirano! Jaki i izbalansirani mišići povećavaju mobilnost našeg tela.

*Koriguje posturu tela i tako pruža normalno kretanje i funkcionisanje, bez bojazni od povreda.

* Jedina je prevencija za nastanak posturalnih deformiteta (kifoze, lordoze, skolioze).

* Pomaže u otklanjanju postojećih posturalnih deformiteta i svih problema koje ti deformiteti nose sa sobom.

* Preventiva je dijastazi, problemu koji može nastati u trudnoći i nakon porođaja, a podrazumeva razmicanje trbušnog mišića, a u velikom broju slučajeva pomaže u potpunom rešavanju već nastalog problema.

* Pilates je najbolji i najzdraviji način za jačanje mišića abdominalnog zida, kao i najdubljih mišića abdomena, tzv "transverse abdominal", najodgovorniji i najbitniji mišić za jak i zdrav "core", koji je zapravo temelj i baza zdravog i jakog tela, a koji je neophodan za normalno i zdravo funkcionisanje tokom celog života, pogotovo tokom trudnoće.

Zbog svega navedenog, trudnice bi trebalo da vežbaju zdravo, kroz vođene i kontrolisane treninge, specijalno kreirane po ličnim potrebama. Imamo samo jedno telo, a ono je, kroz mišiće i skelet, nosilac svega što imamo u  njemu, samim tim i onog najvrednijeg- našeg potomstva!

Inicijalizacija u toku...