"Da li mogu da idem kod Jovana posle škole?"

"Ne želim brokoli za ručak!"

"Zbog čega moram da se vratim kući do deset? Mariji mama dozvoljava da ostane do jedanaest!"

"To nije fer!"

Da li vam bilo koja od gore navedenih rečenica ili pitanja zvuči poznato? Vama je jasno da vaše dete želi da ima malo kontrole nad svojim životom, ali činjenica je da vi postavljate pravila, a njihovo je da ih poštuju.

Deca veoma često imaju osećaj da su okružena odraslima koji sve biraju za njih – umesto njih, i osećaju to kao nepravdu.

Na primeru iz prakse, polaznika jedne od radionica za poboljšanje mentalnog zdravlja, to je izgledalo ovako:

"Nedavno sam gledao stare fotografije iz vrtića. Majka mi je obukla zelenu majicu, ljubičaste pantalone i neke svetle patike. Izgledao sam kao klovn.

- Ali bio si presladak! – rekla mi je majka, kada sam joj pokazao fotografiju – Pravo veselo dete u bojama.

- Izgledao sam smešno - rekao sam joj, vraćajući fotografiju na mesto i pitao – Zbog čega me nisi pustila da se obučem sam?

- Zato što bi odabrao nešto još smešnije - rekla mi je, pokazujući mi drugu fotografiju na kojoj imam obučena tri kostima jedan preko drugog – Ovaj autfit je bio tvoja kreacija, rekla mi je, a onda se zagledala u fotografiju i dodala – Ali izgledaš veoma srećno!

I bio sam! Imao sam na sebi kostime Betmena i Hulka, a po telu sam imao izlepljene sličice koje sam dobio u žvakama, i najvažnije, imao sam osmeh od uva do uva. Tačno je da sam izgledao smešno, ali i veoma ponosno."

Kako osećaj nemoći utiče na mentalno zdravlje?

Još kao deca volimo taj dobar osećaj kada imamo moć i kontrolu nad sopstvenim izborima.

U seriji eksperimenata, priznati psiholog Martin Seligman, pokazao je da je upravljanje sopstvenim izborima povezano sa mentalnim zdravljem i zaključio sledeće:

Kada ljudi počnu da veruju da nemaju kontrolu nad lošim stvarima koje im se dešavaju, vremenom prestaju da se trude da urade bilo šta povodom toga – odustaju.

Seligman je taj fenomen nazvao "naučena bespomoćnost". U vezi sa tim važno je znati da stvaran osećaj da nešto možemo ili ne možemo da kontrolišemo i ono šta mi mislimo da možemo ili ne možemo, imaju veliki uticaj na opšte mentalno stanje čoveka.

A kada ste dete i nemate mnogo kontrole nad svojim životom, počinjete da verujete da ste bespomoćni. Što utiče i na kasniji mentalni razvoj.

Ova vežba koju su osmislili stručnjaci iz oblasti dečije psihoterapije i objavili na svom sajtu 'GoZen!' (www.gozen.com), naučiće dete kako da povrati osećaj kontrole nad svojim životom.

Foto: Shutterstock

Kako se izvodi vežba?

Kada imamo osećaj kontrole nad našim životom, donosimo bolje odluke, manje smo nervozni i anksiozni, a onda i srećniji. Iako mnogo toga ne mogu, važno je za decu da shvate da postoje stvari koje ipak zavise od njih i njihove volje i odluka, a vi ste ti koji mogu da im pomognu da to nauče...

1. Na salveti ili papiru nacrtajte dve koncentrične kružnice. Unutar unutrašnje kružnice upišite stvari za koje dete misli da može da ih kontroliše.

2. Unutar granica spoljašnje kružnice zapišite stvari koje su trenutno izvan njihove kontole

3. Tokom nedelju dana pokušajte da što više stvari koje ste zapisali unutar spoljašnje kružnice 'pređu' u polje unutrašnje. I naravno i u jednu i u drugu iz dana u dan dodajte i nove pojmove.

Na fotografiji su navedeni primeri, a vi upišite izbore po sopstvenom nahođenju i skolonstima. Takođe je važno da prve krnenete od stvari sa kojima se lakše mirimo da ne mogu da se promene, poput vremenskih prilika. A do kraja nedelje neka vaše dete u kružnice upisuje sve veće izazove za prihvatanje.