Prvi znaci i simptomi autizma (takođe poznati kao poremećaj autističnog spektra) mogu se veoma razlikovati i pojaviti se u različito vreme. Neki ljudi iz spektra autizma pokazuju znakove u prvih nekoliko meseci života. Drugi ne pokazuju znakove dok ne napune nekoliko godina.
Deca sa autizmom često imaju probleme sa društvenom komunikacijom i interakcijom, kao i ograničeno ili ponavljajuće ponašanje ili interesovanja. Takođe, mogu imati različite načine učenja, kretanja ili obraćanja pažnje. Ove karakteristike mogu učiniti život veoma izazovnim.
Pitali smo defektologa, psihoterapeuta i predavača u centru za edukaciju budućih psihoterapeuta, Miljanu Cvetković, u kojem uzrastu se najčešće dijagnostikuje autizam kod dece?
"Autizam se često manifestuje u ranom detinjstvu, ali postavljanje tačne dijagnoze može biti izazovno. Simptomi autizma mogu se pojaviti pre treće godine života, ali često nisu jasni ili nisu prepoznati od strane roditelja ili čak pedijatara. Česta je situacija da roditelji ne mogu da prihvate stanje deteta i mogu odložiti traženje pomoći i postavljanje dijagnoze. Neki simptomi mogu biti suptilni ili se mogu pogrešno tumačiti kao normalni razvojni procesi. Kao rezultat toga, postavljanje zvanične dijagnoze autizma može biti odloženo, čak i do kasnijeg uzrasta. Ova kašnjenja mogu dovesti do propuštanja prilika za ranu intervenciju i tretman, što može imati negativne dugoročne posledice za dete. Stoga je važno da roditelji, pedijatri i stručnjaci za razvoj deteta budu svesni prvih znakova autizma i da deluju brzo kako bi se obezbedila odgovarajuća podrška i tretman detetu."
Da li jedan od simptoma može da bude i to kada dete kasni u razvoju govora/ne progovara? Kako tada postupati?
"Da, kašnjenje u razvoju govora ili potpuna odsutnost govora može biti jedan od simptoma autizma. Važno je naglasiti da autizam nije samo poremećaj govora, već složen razvojni problem koji zahteva celovit pristup. Često se dešava da roditelji, i čak neki pedijatri, fokusiraju tretman samo na logopedsku terapiju, a ne na sveobuhvatni razvoj deteta. Ovo može biti posledica nedovoljnog razumevanja autizma kao poremećaja koji zahteva multidisciplinarni pristup. Pored logopedske terapije, važno je detetu pružiti podršku u različitim oblastima razvoja, kao što su socijalne veštine, senzorna integracija, samostalnost i adaptivne veštine. Zato je važno da roditelji i stručnjaci rade zajedno kako bi osigurali da dete dobije sveobuhvatnu podršku i tretman koji mu je potreban." - odgovara Miljana Cvetković.
BONUS VIDEO:
(Yumama/T.A.S.)