Istraživači sa Univerziteta u Tel Avivu (Izrael), čiji je članak objavljen u časopisu Child Development, sproveli su seriju eksperimenata u kojima su učestvovale 33 majke i njihova deca od dve do tri godine. Od majki je zatraženo da, u prisustvu ćerki i sinova, obave tri vrste zadataka: da pređu sa svog pametnog telefona na određenu stranicu na Internetu i da lajkuju video snimke i tekstove koji im se tamo dopadaju; čitati štampani časopis i označiti članke koji ih zanimaju; igrajte se sa svojim detetom, ostavljajući mobilni telefon i časopis u drugoj prostoriji.

"Naš cilj je bio da simuliramo situacije iz stvarnog života u kojima mame brinu o svojoj bebi dok istovremeno koriste svoj pametni telefon ili usmeravaju svoju primarnu pažnju negde drugo", objasnila je glavna autorka studije Kejti Borodkin. "Naši učesnici nisu bili svesni svrhe eksperimenta, pa su se ponašali potpuno prirodno, podeljujući pažnju između deteta i pametnog telefona ili časopisa.

Istraživači su snimili interakcije između majki i dece, a zatim analizirali video zapise kako bi procenili koliko vremena su majke provodile u direktnoj interakciji sa svojom decom i kako su se ophodili prema njima.

Ranije su naučnici već identifikovali tri najvažnije komponente komunikacije majka-dete. Prvo, majka treba da razgovara sa detetom što je više moguće - kako istraživanja pokazuju, od toga zavisi njegov govorni razvoj. Deca sa kojima se malo govori imaju smanjen rečnik, a ovaj nedostatak traje čak i u odraslom dobu.

Drugo, razgovor majke i deteta treba da bude interaktivan, odnosno da ne bude monolog, već dijalog. Ovo ne samo da razvija govor deteta, već i doprinosi njegovom društvenom razvoju, uči da vodi razgovor i razume društvene norme.

I treće, majka mora adekvatno i sveobuhvatno da odgovori na detetova pitanja, zahteve i potrebe. Na primer, ako kaže: "Vidi, kamion!", automatski odgovor "Da, odlično" nije upoređen sa odgovorom "Tako je, to je crveni kamion, baš kao onaj koji smo videli juče". Ovaj odgovor majke pozitivno utiče na sve aspekte razvoja deteta – govorni, socijalni, emocionalni i kognitivni.

Ispostavilo se da kada je pažnja majke ometena, bez obzira na šta, pametni telefon ili časopis, kvalitet njene komunikacije sa detetom opada otprilike četiri puta u sve tri komponente. Majke koje "sede" telefonom manje razgovaraju sa decom – ovi razgovori postaju manje interaktivni, majke ne odgovaraju odmah na primedbe svoje dece, odgovaraju na njih automatski, a češće jednostavno ignorišu potrebe deteta, piše deti.mail.ru.

"Iako nismo našli nikakvu razliku između pametnog telefona i časopisa u smislu uticaja na komunikaciju sa detetom, jasno je da je svako na svom telefonu ovih dana. Zato kažemo da su pametni telefoni u rukama majki ti koji predstavljaju značajnu pretnju po razvoj dece, a negativne posledice neadekvatne interakcije majke i deteta mogu biti veoma dugoročne", reklao je Borodkin.

Ona i njene kolege takođe sugerišu da se isto može reći i za pametne telefone u rukama tata – očevi koji entuzijastično skroluju po ekranu telefona podjednako malo pažnje poklanjaju deci koja pokušavaju da komuniciraju sa njima.

BONUS VIDEO:

Novogodišnje frizura jelkica za devojčice TikTok/ ourlovelypak

(Yumama/T.A.S.)