Deca sve ranije uče da čitaju i pišu, idu na razne kurseve i aktivnosti, a neki roditelji danas šalju decu i na časove pripreme za prvi razred. Iako se smatra da je pozirtivnod a dete što pre savlada gradivo, mnogi pedagozi se ne slažu sa ovim jer dete koje već sve zna počinje da gubi interesovanje na prvim časovima jer mu nije zanimljivo, sve je to savladao.
Ruska neuronaučnica Tatjana Černigovskaja na predavanju "Kako naučiti mozak da uči", otkrila je zašto je štetno da dete rano učite stvari koje nisu predviđene za njegov uzrast:
"Veoma je važno da deca počnu da uče na vreme. Glavni problem savremenog deteta su roditelji. Kad mi kažu: "Počeo sam da učim sina da čita sa dve godine", odgovaram: "Kakva glupost!" Zašto je ovo neophodno? Sa dve godine još uvek to ne može. Njegov mozak nije spreman za ovo. Ako ga obučite, on će, naravno, čitati, a možda i pisati, ali vi i ja imamo drugačiji zadatak. Generalno, deca imaju velike varijacije u brzini razvoja.
Postoji takav termin - "dob školske zrelosti". Definiše se na sledeći način: jedno dete ima 7 godina, a drugo takođe 7 godina, ali jedno ide u školu jer mu je mozak spreman za to, a drugo treba da se igra sa medvedićem kod kuće još godinu dana i pola i tek onda sedne u klupu. Prema zvaničnim podacima, više od 40 odsto naše dece ima poteškoća sa čitanjem i pisanjem na kraju osnovne škole. A čak i u 7. razredu ima onih koji slabo čitaju. Kod takve dece se sva kognitivna moć mozga troši na pokušaj da se provuče kroz slova. Stoga, čak i ako pročita tekst, više nema snage da shvati smisao, a svako pitanje na temu će ga zbuniti.
Postoji takav crtani film, on prikazuje životinje koje moraju da se popnu na drvo: majmun, riba i slon. Razna stvorenja, od kojih neka, u principu, ne mogu da se popnu na drvo, međutim, upravo to nam nudi savremeni obrazovni sistem u vidu predmeta našeg posebnog ponosa, Jedinstvenog državnog ispita. Mislim da je ovo veoma štetno. Ako, naravno, želimo da pripremimo ljude koji će raditi na traci za život, onda je ovo svakako odgovarajući sistem. Ali onda moramo reći: to je to, mi stavljamo tačku na razvoj naše civilizacije. Držaćemo se Venecije što duže da se ne udavi, ali ne treba nam ništa novo, već ima dovoljno remek-dela, nema gde da se stavi. Ali ako želimo da obrazujemo stvaraoce, onda je ovaj sistem nešto najgore što možemo da smislimo."
BONUS VIDEO:
(Yumama/T.A.S.)