Tokom socijalizacije i kao rezultat nje, osoba stiče određena znanja, veštine i iskustva koje doprinose njenoj integraciji u društvo, usvajanje pravila, vrednosti i normi. Uprkos činjenici da je socijalizacja proces koji se odvija tokom celog života, veoma je važna primarna socijalizacja koju dete stiče u okviru svoje porodice. Usvaja vrednosti i norme, modele ponašanja, formira mu se karakter, oblikuju se njegove sklonosti i ponašanje po uzoru na svoje roditelje, braću i sestre, bake i deke.

Socijalizacija se pored porodice odvija i druženjem sa vršnjacima, u parku, vrtiću, u školi, ali u modernom svetu odvija se i preko audio-vizuelnih agenasa. Ti audio-vizuelni agensi kao što su televizija, društvene mreže, crtani filmovi, reklame, vesti su nekada i mnogo značajniji nego što roditelji misle. 

Crtani filmovi i deca

Profesori Nacionalnog instituta za kulturu u Mičigenu Kajla Bruk i Bred Bušman istakli su da deca najviše vremena provode ispred malih ekrana, gledajući crtane filmove. Štaviše, njihova želja za znanjem, razonodom ne jenjava sa odlaskom u školu ili vrtić, već tu žudnju deca zadovoljavaju kroz emisije i crtane filmove koje gledaju kod kuće. Profesori Instituta su sproveli istraživanje i došli su do podataka da deca od 2 do 5 godine gledaju crtane filmove 32 sata nedeljno, deca od 6 do 11 godina provode 28 sati uz crtaće, dok 71% dece uzrasta od 8 do 18 godina ima svoj televizor, a 53 odsto dece u uzrastu od 7 do 12 godina gleda audio-vizuelne sadržaje bez nadzora roditelja. Profesor Šarmin sa pomenutog instituta u svom istraživanju navodi da decu više privlače crtani filmovi nego učenje iz tradicionalnih akademskih izvora, a glavni razlog leži u scenariju crtanih filmova, audio-vizuelnim efektima i zanimljivim prikazom događajaja kroz junake u boji.

Uloga roditelja

Deca u nižim uzrastima još nemaju dovoljno veština da procene uticaj crtaća, a postupci glavnog junaka za decu su najinteresantniji delovi epizoda. Tu se javlja uloga roditelja koji mogu sprečiti negativne posledice, objašnjavajući deci ponašanje junaka crtanih filmova ili radnji. Roditelji bi trebalo da uz razgovor sa svojom decom pokušaju da im objasne da li je junak dobar ili loš, kao i da li treba da se ugleda na njegove modele ponašanja. Kao rezultat istraživanja sprovedenog među četrdeset sedmoro dece i njihovih roditelja u jednoj od ruskih škola, čak 56 odsto ispitanika preferira američke crtane filmove, 14 odsto ispitanika prati ruske crtaće, dok 30 odsto dece gleda i jedne i druge. Svega 33 odsto roditelja ograničava izbor crtanih filmova svojoj deci, a 67 odsto roditelja uopšte ne vodi računa o tome, istuču da je izbor na deci. Profesori Instituta u Mičigenu su jednoglasni oko činjenice da crtani filmovi imaju i pozitivan i negativan uticaj na decu.

Pozitivan uticaj

Kada je u pitanju pozitivan uticaj, istraživači navode svetle strane koje crtani filmovi imaju na decu. Najvažniji su dobri uticaji koje oni proizvode, a to su  obrazovanje dece, dodatne informacije o svetu, otkrivaju im razne zanimljivosti, podstiču maštu i kreativnost, pomažu u razvoju jezika. Takođe, deca uče reči i pravilan izgovor, promovišu smeh i ublažavaju stres. Crtani filmovi decu uče pravilima ponašanja u društvu, poštovanju odraslih, takođe, dete može naučiti i strani jezik prilikom gledanja, a određeni crtani filmovi podstiču kod njih istraživački duh i pomažu im da upoznaju svoju okolinu. Mnogi likovi iz crtaća promovišu zdrav život, bavljenje sportom, zdravu ishranu, podižu ekološku svest kod dece.

Negativan uticaj

Uglavnom su se naučnici složili oko činjenice da su najvažniji negativni uticaji vezani za podsticanje nasilja kod dece. Ne samo da deca upijaju nasilne oblike ponašanja, već utiču na neposlušnost i nedostatak empatije kod mališana. Na Institutu u Mičigenu ističu da su došli do zabrinjavajućih rezultata istraživanjem koje su sproveli kod dece u Japanu. Kao najznačajniji negativan uticaj ne samo u devijantnom ponašanju, već i u vidu zdravstvenog problema imaju epileptični napadi. Stručnjaci Američke pedijatrijske akademije su se složili sa svim navedenim tvrdnjama i dodali su da su negativni uticaji vidljiviji kod dece, i da se može dogoditi da deca prilikom razvijanja mašte dugo ostanu u zamišljenom svetu, poistovećujući se sa njima interesantnim junacima. Jedan od veoma važnih faktora koji je značajan za razlikovanje realnosti i dešavanja u crtanim filmovima, a vezan je za odnos dobrog i lošeg. Zapravo decu zbunjuje činjenica kada na primer jedan junak drugom uradi nešto što bi mu nanelo bol, to je u kontekstu crtanog filma smešno. Te scene deca često pokušaju da primene u stvarnom životu i tada nailaze na osude roditelja, grdnju i kažnjavanje.

Crtani filmovi mogu imati pozitivne i negativne efekte na decu u zavisnosti od toga kakav crtani film gledaju. Ograničavanjem dečijeg vremena provedenog kraj ekrana, razgovaranjem sa decom i ukazivanjem koji su likovi dobri, koji nisu kao i kritikovanje loših postupaka junaka možete pomoći detetu. Takođe bi trebalo da roditelji podstiču dete na aktivnosti, igru, bavljenje nekim sportom, samo tako će te obezbediti sigurnost od negativnih uticaja na razvoj i ponašanje mališana, poručuju stručnjaci.

Zapratite nas i na Instagramu!