Postoje neke mere i saveti koje možete da preduzmete da bi obuka bila lakša i udobnija za vaše dete iz spektra autizma i vas. Ovo je veliki izazov, jedan od mnogih sa kojima se suočavate ali uz mnogo ljubavi, strpljenja i planiranja, možete uspeti i pobediti i u ovom važnom poduhvatu.

Kada učiti autistično dete na nošu?

Prvi i najvažniji korak kada planirate da obučite autistično dete na nošu jeste da potražite znake spremnosti. Evo nekoliko znakova koje treba da tražite kod svog deteta:

  • Ne postoje medicinski razlozi koji bi mogli da ometaju trening deteta.
  • Dete ima otprilike četiri godine i nema zdravstveno stanje koje bi moglo da ometa obuku.
  • Dete ima redovno formirano pražnjenje creva.
  • Dete je postalo svesno potrebe da ide u toalet.
  • Dete ostaje suvo veći deo noći.
    Dete se vrpolji ili mu je neprijatno kada piški ili prlja pelenu ili pantalone.
  • Dete je dostiglo kognitivnu starost od 18 do 24 meseca.
  • Kod kuće nema dodatnog stresa, kao što je promena mesta, teška bolest, razvod itd.

Kako pripremiti autističnu decu za obuku u noši ili toaletu?

Priprema autističnog deteta za obuku na noši ili toalet je manje-više slična obuci deteta koje se normalno razvija. Međutim, za dete sa ASD ili poremećajem iz autističnog spektra, roditeljima će biti potrebne neke strategije, ili će se od njih možda tražiti da ulože više truda u skladu sa potrebama i zahtevima svog deteta. Najvažnije je zapamtiti komunikaciju sa detetom i biti na istoj strani sa svojim detetom za uspeh treninga. Uzmite jedan po jedan dan, što znači da pravite manje ciljeve i pokušavate i da ih postignete, a ne da ciljate veće, neostvarive ciljeve. Za početak, možete početi da razgovarate sa svojim detetom o odlasku u toalet i da ga upoznate sa konceptom noše.

Evo nekoliko strategija za nošu koje možete usvojiti:

1. Komunicirajte

Važno je da počnete da razgovarate sa detetom o noši. Možete početi davanjem vizuelnih znakova ili uputstava, a njima se može dodatno pomoći direktno obraćanje. Održavajte komunikaciju jednostavnom tako što ćete reći „vreme je za nošu“ umesto da dajete bilo kakve detaljne izjave ili razgovore.

2. Uzdržite se od nerviranja oko nezgoda

Nezgoda će se sigurno desiti, a sve što treba da uradite je da se ne bunite oko toga ili da se previše bavite time pokazujući ljutnju, zadirkivanje, nagovaranje ili čak razgovarajući o tome sa svojim detetom. Ostavite diskusiju i razgovor za vreme kada vaše dete pokaže znake spremnosti.

3. Obucite donji veš

Iako se većina roditelja može osećati uplašeno samom pomisli na prelazak na gaće bez odgovarajuće obuke za toalet, važno je shvatiti da je to važan deo. Savremene pelene su toliko dobre da dete ni ne shvata da je uriniralo. Dok prelazak na gaće će ga naterati da shvati kada piški ili se prlja i stoga dete može osetiti potrebu da se promeni.

4. Nagrade i ohrabrenje

Nema boljih strategija učenja od pohvale i ohrabrenja vašeg deteta za njegove napore. Reči kao što su „bravo“ i neverbalne radnje, kao što su palac gore, sjajni su načini da nametnete dobru rutinu vežbanja toaleta kod vašeg deteta.

Kako obučiti neverbalnu decu sa autizmom na toalet?

Ako mislite da će biti zamorno trenirati neverbalnu decu sa autizmom ili kako trenirati neverbalno autistično dete na nošu, pa, većina roditelja se možda muči s tim jer takva deca ne pokazuju uobičajene znake kada možda žele da idu u toalet kao druga deca. Međutim, preduzimanje sledećih mera može pomoći:

  • Korišćenje vizuelne podrške, kao što su slike ili druga vizuelna pomagala, može se pokazati korisnim.
  • Biti direktan i oštar u postavljanju pitanja deci sa neverbalnim autizmom može se pokazati korisnim. Umesto da postavljate previše pitanja, možete jednostavno postaviti direktno pitanje – da li on treba da ide u toalet ili ne.
  • Pomozite svom detetu da komunicira koristeći vizuelnu podršku, kao što je pokazivanje slike toaletne daske.
  • Pokušajte da znate znakove jer ponekad dete možda neće ništa reći ili učiniti, ali će vam ipak dati do znanja da treba da ide u toalet. Na primer, može da pogleda u vas, a zatim prema toaletu.

Na šta obratiti pažnju

U slučaju da osećate da vaše dete ima bilo kakve poteškoće sa fazom uvežbavanja noše, preskočite je neko vreme i pokušajte ponovo kada se vaše dete oseća udobno.

  • Koristite jasnija uputstva i jezik da bi vaše dete razumelo šta želite da uradi umesto da daje dvosmislene izjave. Ovo može mnogo pomoći u obučavanju autistične 4-godišnjakinje ili mlađe dece na nošu.
  • Korišćenje gaćica ili uložaka za višekratnu upotrebu može biti zgodno jer će pomoći vašem detetu da zna kada treba da ide u toalet.
  • Pomozite svom detetu da vas obavesti kada treba da ode u toalet. Ovo ne mora nužno da znači verbalnu komunikaciju, ali može biti i neverbalna.
  • Ne terajte dete da dugo sedi na dasci toaleta. Neka sedi nekoliko minuta radije nego da sedi duže, jer može da pomisli da je kažnjen za nešto.
  • Zadržite smirenost i strpljenje sa svojim detetom. Biće potrebno vremena, ali vaše dete će uskoro biti na pravom putu.
  • Uvek budite topli i ljubazni prema naporima vašeg deteta, bez obzira koliko su trivijalni ili veliki. Podsticanje ponašanja u velikoj meri pomaže detetu da bolje uči.

Evo dodatnih saveta za decu sa autizmom i obučavanje kašlja:

  • Pokušajte da učinite da vaše dete bude udobno sa iskustvom noše tako što ćete ga svaki dan naterati da sedne na sedište za nošu nekoliko minuta pre nego što počnete da vežbate.
  • Ako se vaše dete plaši da sedi na sedištu, možete koristiti sedište za vežbanje koje je posebno dizajnirano za decu.
  • Pokušajte da koristite stolicu da pružite podršku za noge svom detetu.
  • Deca se mogu uplašiti glasnog zvuka crvenila; unapred ih obavesti o takvim stvarima.
  • Ne može se poreći da obuka za toalet može malo opteretiti i dete i roditelje. Međutim, dosledni napori će pomoći u postizanju pozitivnih rezultata. Ako niste u mogućnosti da upravljate obukom, bilo bi dobro da potražite stručnu pomoć od svog lekara.

(Yumama/J.D.)

BONUS VIDEO

Kako se menja život posle dece Opis: Tata pokazao kako se menja život kad dobijete decu TikTok/parental_with_me